Lydnadskurser - hur gör man?

M

millansnillan

Jag har sökt efter lydnadskurser på två olika hundklubbar häromkring sedan jag fick hunden (som nu är lite över ett år) men inte fått en plats.


Saken är ju den att jag vill verkligen komma vidare med lydnadsträningen och även träna agility. Jag kan inte vidare mycket om hundträning (jag är 16 år och detta är första hunden) och har kommit över det stadiet där man kan träna själv.

Nu kan han ju det där självklara, sitt, ligg, vänta, kom (jo det ordnade sig) och att gå fint i koppel (lite mer miljöträning så kommer det bli super, han förbättras för varje dag!).
Men jag vill ju komma vidare, jag är inte nöjd med en vardagslydig hund, jag vill tävla med honom, jag ser ju vad duktig han kan bli.

Det som är problemet är att nu kan jag inte komma vidare utan hjälp från en tränare, jag vet inte vad jag ska göra nu. Dessutom behöver jag mycket hjälp med agilityn och möjligen freestylen, jag har ingen aning om hur jag ska börja ens.
Visst är jag medlem i gud vet vad men vad hjälper tidningar när man behöver praktisk hjälp, inte teoretisk.


Nu ska jag ju dessutom flytta till hösten och då finns det inga hundklubbar att träna hos.
Det är det som gör mig så ledsen, jag och många andra ser hur duktig den här hunden är. Varje dag blir jag förvånad hur lättlärd han är, allting snappas upp på snabbast möjliga vis och han säger aldrig "Nej" utan det är bara "Ja, vad kul!"hela tiden.
Han har mycket motor samtidigt som han har enormt mycket "will to please". Sedan så är han även om det kanske inte hör till saken så otroligt snäll, det känns som om han lever för att bli älskad och han vill så mycket för att bara väga 12 kilo.
Nu är han ju bara 1 år och har förhoppningsvis många friska år på sig att träna och tävla men det känns som att ska man komma någon vart så måste man börja nu.


Så vad gör man när man har en hund som man är säker på faktiskt kan bli någonting men när man har noll möjligheter att få hjälp att träna?

Privattränare kanske kan gå att hitta (har visserligen för mig att det kostar en 300 per lektion och då har jag bara råd med kanske två lektioner.) men vart hittar man det?

Hur hittar man kurser nu under sommaren, jag har sökt på google och sett på olika hundsidor men hittar ingenting nu under sommaren.




Så tips hitåt så kanske jag och vovven kommer ut på tävlingsbanan en dag! ;)
 
Sv: Lydnadskurser - hur gör man?

vart ska du flytta till hösten? privattränare låter som ett utmärkt alternativ, det behöver inte vara särskilt dyrt. kanske ska du sätta upp en lapp i affären att du vill träna tillsammans med andra? förhoppningsvis svarar någon som har tränat tävlingslydnad och/eller agility förut.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 601
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 183
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 423
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 694
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp