Lyfta bakbenen.

Krockodil

Trådstartare
Jag har en 10 årig valack som är livrädd om sina bakben. :( Jag köpte honom förra sommaren och då sa dom att dom alltid drogade honom när dom skulle sko honom bak. Hästen var allmänt felbehandlad så jag gav mig f*n på att det skulle gå att träna bort för här skulle det inte drogas något!
När jag böjer mig ned för att lyfta benet så drar han snabbt upp det själv och håller det högt och långt in under sig själv innan han kliver framåt. Han blir spänd som en pinne och stirrar på mig med skärrad blick. Ibland går det bra att han får hålla upp benet själv och jag bara petar på benet så att han vet att jag inte har kratsat klart än. :crazy:
Så vi har övat... och övat... och övat...
Och visst det har väll gått framåt. Han går att verka bak nu i korta stunder innan han drar åt sig benet igen och man får börja om.
Men det känns som om vi har kommit till ett stopp där det inte sker några framsteg längre. Han är precis lika rädd för att lyfta bakhovarna nu som när jag köpte honom. Ända anledningen till att jag får röra dom tror jag är att han vet att jag inte tänker börja bråka med honom om det.

Så är det någon som har några tips på hur jag kan göra för att komma vidare? :crazy:
 
Sv: Lyfta bakbenen.

Det är bara att fortsätta och träna och ignorera att han blir spänd. Min gjorde lika dant när jag fick henne. Jag talade också om det för min hovis så att han var beredd på det. Jag har bara ignorerat det hela och väntar ut henne tills hon slappnar av någorlunda. Först då börjar jag kratsa hovar eller brodda eller vad jag nu gör. Jag ber henne alltså lyfta hoven, håller den sedan mjukt (håller inte fast den) och när hon släpper efter drar jag den försiktigt bakåt. Inget tvång alltså utan bara vänta. Hovis gör samma sak och nu går det mycket bättre. Jag tror att man ibland inte ska bry sig om hästars små egenheter. Att trösta och fixa kanske helt enkelt spär på stressen.
 
Sv: Lyfta bakbenen.

Mitt sto gillade inte heller att lyfta bakbenen förr, hon varr helt enkelt rädd, hon stod och skakade när jag försökte, men att sko var inte lika farligt. Men sedan fick hon strålröta, och vi var tvugna att behandla, varesig hon ville eller inte och det hjälpte, i dag lyfter hon hur snällt som hälst!

Träna är nog det bästa :)
 
Sv: Lyfta bakbenen.

Ett bra bastips är att kolla så hästen står bra.

Inte tappar balsen utan jämt fördelat på alla fyra innan man lyfter.

Är hästen rädd är det nog endast tålamod som gäller. Lyft, håll fast en eller ett par sekunder mer än vad hästen tycker är behagligt osv.
 
Sv: Lyfta bakbenen.

*suck*

Jag har inga problem mad att lyfta några bakben.
Svara den det berör.:cool:
 
Sv: Lyfta bakbenen.

Nej, det förstod jag.

Därför ville jag tipsa om att svara den det berör.
Tryck på personens svarsknapp så kommer det till rätt person.
 
Sv: Lyfta bakbenen.

försök att inte göra så stor grej av det, lyft hovarna ofta utan stress och krav på att benet ska vara i luften en längre tid. Lyft upp och håll tills du känner att hästen slappnar av en aning, släpp direkt och upprepa ofta. Avslappning kan belönas med att släppa benet tills hästen känner sig säkrare. Lyft gärna frambenen på samma sätt och fokusera inte bara på bak. Att pyssla mycket med benen brukar få hästen att vänja sig ex linda och ta av lindorna igen, spola och borsta.

Ett annat råd är att inte dra bak benet i "kratsställning" direkt utan håll benet under kroppen bara lyft från backen, känns hästen avspänd så för sakta bak benet bakåt från kroppen. Vissa hästar kan reagera negativt på att dra bak benet direkt.
 
Sv: Lyfta bakbenen.

välbeprövad metod på mitt ungdjur som varit väldigt kinkig att lyfta bakhovarna! :idea:
 
Sv: Lyfta bakbenen.

Man kommer ofast på små knep efter hand.

Yterligare ett kan vara att hålla dem i svansen samtidigt som man lyfter bakbenet. Men det är mest för sådana som "sprätter"
 
Sv: Lyfta bakbenen.

Finns ju ett fenomen - shivering. Men det där verkar ju bara handla om rädsla så kan inte vara shivering.

Men av någon anledning känns det som det KAN vara shivering när du skriver att ni är tillbaka på ruta 1, eller ja det känns så.
Men det behöver ju som sagt inte vara shivering.
Lycka till :)
 
Sv: Lyfta bakbenen.

Menar du med shivering ataxi?

Det brukar i så fall visa sig även på andra sätt. Vinglig häst, "tappar" bakkärran osv.

Fast det kan vara luddigt iof.

Tror dock som du att en sådan åkomma inte tar tillbaka hästen, utan är konstant eller försämras.
 
Sv: Lyfta bakbenen.

eller en hand på höftknölen! kan verka både lugnande för hästen med beröring på större yta än bara hov + säkrare för personen som ska lyfta som känner vad som händer med benet innan det smäller.

ts

Prova att hålla en hand på höftknölen och för den andra handen ner längs benet ända uppifrån. lyfter hästen benet självmant så håll i benet i den possition som hästen väljer. låt hästen slappna av innan du sätter ner igen. upprepa och prova sedan att föra fram benet genom att hålla runt kotan så att tåspetsen nuddar marken, gäller då att hästen är avslappnad!
 
Sv: Lyfta bakbenen.

Vad är skillnad mellan shivering och shivering ataxi?

Mitt sto har shivering och hon har INGA problem med bakkärran. Har hört att det finns många tävlingshästar med shivering. Inga problem med bakkärran.
"Problemet" på min häst märks först vid skoning eller när man broddar, eftersom man håller hoven vid det läget + hon är obekväm med att man tar bakbenet bakåt, då börjar hon skaka och kämpa emot. Vilken sekund som helst rycker hon till o sätter ner hoven. Mer än så är det inte, inte med mitt sto iallafall.
 
Senast ändrad:
Sv: Lyfta bakbenen.

ska inte måla f-n på väggen, men vi hade en häst på ridskolan där jag jobbade som betedde sej så som du beskriver och då åkte vi till veterinären och kollade honom och det visade sej att han hade kissing spines i bröst- och ländryggen som gjorde ont när man lyfte benen.
 
Sv: Lyfta bakbenen.

ska inte måla f-n på väggen, men vi hade en häst på ridskolan där jag jobbade som betedde sej så som du beskriver och då åkte vi till veterinären och kollade honom och det visade sej att han hade kissing spines i bröst- och ländryggen som gjorde ont när man lyfte benen.


Tack och lov så är min häst kollad i ryggen för det där. :bump:
 
Sv: Lyfta bakbenen.

Fler orsaker till varför de inte vill lyfta bak är-
Ryggont
ngn har gjort illa den vid verkning/ skoning- hästminne

Om den lyfter om den fått lugnande eller smärtstillande är det ofta en orsak.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 840
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 483
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 735
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp