lyfta hovar

E

enterprise

Jag har nyligen köpt en Quartervalack född 2007 som inte är så mycket hanterad, men vändigt social, nyfiken och kelig. Mitt första problem med honom blev att lyfta hovar, främst bak. Han är alltså regelbundet verkad och borde väl vara rätt van vid detta, men har stora bekymmer (mycket med balansen tror jag). Han är skygg om bakbenen, de har jag inte fått lyfta alls. Så fort jag försöker kommer det en spark ut till sidan mot mig. Undrar om ni har lite ideer om saken, både tips om hur jag ska lösa det och eventuella anledningar till problemet. Har själv tänkt stryka med handen över honom och närma mig sakta mak och vänja honom på det sättet men alla tips är intressanta.
 
Sv: lyfta hovar

Det finns inga snabba lösningar (inte som hållerr i längden i alla fall). Det är bara att träna på lugnt och försiktigt. Min islänning välte nästan när man lyfte hans hovar, det tog nån månad innan han fick ordning på balansen. Sparkandet är bara att ignorera, han slutar med det när han e trygg och förstår vad du vill.
 
Sv: lyfta hovar

Jag har nyligen köpt en Quartervalack född 2007 som inte är så mycket hanterad, men vändigt social, nyfiken och kelig. Mitt första problem med honom blev att lyfta hovar, främst bak. Han är alltså regelbundet verkad och borde väl vara rätt van vid detta, men har stora bekymmer (mycket med balansen tror jag). Han är skygg om bakbenen, de har jag inte fått lyfta alls. Så fort jag försöker kommer det en spark ut till sidan mot mig. Undrar om ni har lite ideer om saken, både tips om hur jag ska lösa det och eventuella anledningar till problemet. Har själv tänkt stryka med handen över honom och närma mig sakta mak och vänja honom på det sättet men alla tips är intressanta.

Börja med att borsta honom över hela kroppen .
sparkar han även mot dej då så kan du mkt försiktigt lägga ett långt mjukt grimskaft runt benet , du ska stå vid hans framben när du tar tag i bägge ändarna av repet och sakta lyfter det mot dej ,, massa beröm när han lufter och eftergift .
På det sättet lär han sej lyfta utan att du får dej en spark .
Ta det föriktigt bara så han inte blir rädd .
 
Sv: lyfta hovar

Han är alltså regelbundet verkad och borde väl vara rätt van vid detta, men har stora bekymmer (mycket med balansen tror jag). Han är skygg om bakbenen, de har jag inte fått lyfta alls.

Att han är regelbundet verkad behöver tyvärr inte innebära att det går bra att lyfta benen :crazy: Verkning sker ändå relativt sällan och går ganska fort. Är det så att det blivit "slagsmål" då han verkats har du troligen en del av förklaringen där, till att han sparkar åt dig nu.

Bästa tipset jag kan ge, utifrån egen erfarenhet, är att börja försiktigt, men flera gånger om dagen om du har möjlighet. Stryk över bakdelen, ner mot skanken, så fort han lyfter benet och hotar eller sparkar slutar du (så du inte råkar illa ut) men så snart han ställer ner hoven i golvet igen fortsätter du stryka PÅ SAMMA NIVÅ på benet. Du måste vara där DIREKT han slutat sparka, för att visa att han kan sparka bäst han vill, det hjälper inte, för du är där och rör vid hans ben ändå! Upprepa det, utan att stryka längre ner på benet, tills han inte sparkar/hotar längre, DÅ går du vidare längre ner på benet, så långt du får innan han hotar/sparkar igen (Var försiktig bara!) sedan stanna på den nya nivån tills han inte protesterar längre, sedan fortsätt, tills du får stryka på och över hela benet och hoven.

När det går bra är det dags att få honom att lyfta på kommando, picka på kotan, på skenbenet, stryk lätt mothårs (uppåt på benet) eller något annat sätt som känns ok för dig, så fort han lyfter ÖSER du berömm över honom. Sparkar han börjar du bara om, tills han lyfter utan att sparka. Sedan fortsätter du med att få honom att lyfta och att du då håller kvar handen på benet. Ingen bestraffning behöver förekomma, bara tålamod och positiv förstärkning :)

Försök så gott du kan att hela tiden ha en avslappnad och lugn inställnng. Är du spänd eller står för långt ifrån kommer han bara att själv också bli spänd, och även misstänksam mot dig.

Gällande rep kring benet tror jag det är en mindre bra idé då det tyvärr kan leda till skador både på dig och hästen ifall han fastnar eller du inte hinner släppa. Även ett mjukt rep kan ställa till sådan skada om det snor sig eller han helt enkelt får panik om han känner att något snott sig runt benet. Detta är då sagt i aspekten attd et är en ung, oerfaren häst. En äldre häst reagerar i regel lugnare på något den inte gillar, medan en så pass ung och som du skriver, ohanterad, häst reagerar mer explosivt. De unga hästarna har inte lärt sig kommunicera med små tecken än, som vuxna hästar, varför det i regel smäller direkt med en ung häst medan en äldre visar sitt missnöje först, innan det smäller.

Hm, blev lite långt... Hoppas det ger dig något i alla fall :) Lycka till!

// Mvh - J
 
Sv: lyfta hovar

Oh! Välkommen till Buke förresten :)

// Mvh - J
 
Sv: lyfta hovar

Börja med att borsta honom över hela kroppen .
sparkar han även mot dej då så kan du mkt försiktigt lägga ett långt mjukt grimskaft runt benet , du ska stå vid hans framben när du tar tag i bägge ändarna av repet och sakta lyfter det mot dej ,, massa beröm när han lufter och eftergift .
På det sättet lär han sej lyfta utan att du får dej en spark .
Ta det föriktigt bara så han inte blir rädd .

Alltså, detta gäller även vid borstning. Jag får alltså inte röra hans bakben alls innan sparken kommer. Just nu har jag en jättehärlig framända och en aggressiv bakända om du förstår vad jag menar. :crazy:
 
Sv: lyfta hovar

Oh! Välkommen till Buke förresten :)

// Mvh - J

Tack så mycket! :) Och tack för ditt långa men välförklariga svar. Du verkar vara en klok människa. :idea: Tycker du han ska vara uppbunden när jag tränar detta eller ska han vara lös t ex i hagen? Han går nämligen undan så fort jag närmar mig bakbenen och slipper han inte undan kommer sparken. M a o vill han nog inte skada mig, bara skydda sina bakben. Tycker dock ditt sätt låter bra och tänker göra på det sättet. Men bunden eller inte får du gärna svara på :) Kan binda upp honom både i stallgången med två grimskaft och med bara ett mot väggen, allt är möjligt. Mina vuxna hästar har jag alltid lösa på gården när jag håller på med dom, de skulle aldrig få för sig att gå iväg eller nåt även om jag försvinner in i stallet en stund. Men som sagt, detta gäller mina vuxna. Inget jag skulle få för mig att göra med en ny unghäst om man säger så. ;)
 
Sv: lyfta hovar

Låter som min häst när hon kom...

Börja med att träna på att röra honom överallt. Först börjar du på de områdena som är ok och utökar det sakta men säkert. Låt det ta tid.
Det tog ungefär en vecka för mig att få röra hästen överallt. Sen när det är helt ok att röra bakbenen börjar du förflytta tyngden från det ena benet till den andra genom din kroppstygd helt utan att han ska lyfta. Efter detta lärde jag min häst att lyfta benen på komando, jag petade på kotan med en pisk och sa lyft. Så fort hon lyfte massor med beröm. Detta gjorde jag runt om, när det funkade provade jag att försöka lyfta lite försiktigt i hasen. I den fasen är jag fortfarande, när det funkar helt smärtfritt att lyfta benet i hasen kommer jag gå ner och lyfta i kotan.

Under tiden jag har jobbat med detta har jag också gjort mkt övningar, flytta fram och bakdel, backa, promenader. Hästen ska hela tiden utföra det du vill men du får heller inte pressa honom.

Lycka till!
 
Sv: lyfta hovar

Tack för alla bra tips! Faktum är att det har varit små, små framsteg varje dag nu, bara små, men det är ju så det ska va. Alla framsteg är framsteg. :) Det finns så mycket kloka människor här. ;) Tack för hjälpen! Simma lugnt.
 
Sv: lyfta hovar

Mitt arabföl (7 mån) blev efter en omild behandling av uppfödaren rädd om baken och sparkade av rädsla först, det gick sedan över i ren dumhet.
Bara jag närmade mig att lyfta bak så kom kosparken.
Fungerade inte att vänja henne sakta, och hon var för rapp i benen för att jag skulle kunna hålla kvar när hon sparkade, tog ett halvår sedan gav jag upp och tillsammans med en kompis så tog vi ner henne till padocken.
Där lade vi ett grimskaft i ögla om hennes kotled och sedan fick hon sparka, det är inga problem att hålla kvar när man håller i grimskaftet.
Hon sparkade på bra länge men när hon inte kom loss så slutade hon.
Jag hade inga som helst problem att röra ben eller lyfta hovar efter det.
Tog längre tid innan hovslagaren fick sko henne utan problem, men då var det bara att ta det lugnt, han kom var tredjevecka ett tag för att hon skulle vänja sig vid honom.

Så om inget annat fungerar....
 
Sv: lyfta hovar

Hör och häpna! Lite träning varje dag i en vecka, och min förut kickande lilla grabb låter mig helt plötsligt både känna längs hela benen OCH lyfta hovar idag. Liksom... Va, redan?? Lite snopen över att det gick så fort, men det jag gjorde måste i alla fall ha funkat. :banana: Har testat flera gånger idag, och inga problem! hurraaaa!!!:bow: Har kört tekniken att stryka med handen närmare och närmare hans hovar, började fram och när han hölls lugn där fortsatte jag mot bakbenen. Hade väntat mig typ 2 månaders träning på detta. Är bara så superglad. :rofl: Får som sagt t o m lyfta dem. Så... jag hann knappt med här... Han är så underbar min lillkille. :love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 082
Senast: tara
·
Hästhantering Hur skulle ni agera med en åring som som föl inte haft några problem att lyfta hovar/bli verkad, etc, men som nu har börjat kicka med...
Svar
16
· Visningar
1 507
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har en 8 månader ardennerhingts som jag nyligen köpt och han är inte mycket hanterad. Det som vi sysslar med just nu är att ha...
2
Svar
36
· Visningar
6 281
Senast: trailtokan
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
11 918
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp