Lyfta sprattlande kanin

vinkelina

Trådstartare
Vet inte hur jag skall få bukt med problemet. Köpte nu kanin i oktober. En 8 v dvärgvädur. Tanken var att han skulle få skutta fritt när vi är hemma

problemet som har uppstått är att det inte går att lyfta honom alls så får varken ut eller in honom ur buren (har testat att ha burdörren öppen men han vill inte skutta ut då det är rätt högt)

försöker man lyfta börjar han sprattla och man får inget grepp om honom. Blir bättre bara han får komma i famnen men måste ju få honom så långt. Brukar lyfta med en hand under magen och sedan ta tag/stödja bakbenen samt stödja frambenen med handen som är under magen.

känns som att de bara blir värre och värre. Hur går jag vidare?
 
Hade det bara varit ett snabbt lyft för att komma över burkanten, hade jag tagit i nackskinnet.https://ninaskaninshop.weebly.com/hantera-kanin.html
 
Vet inte hur jag skall få bukt med problemet. Köpte nu kanin i oktober. En 8 v dvärgvädur. Tanken var att han skulle få skutta fritt när vi är hemma

problemet som har uppstått är att det inte går att lyfta honom alls så får varken ut eller in honom ur buren (har testat att ha burdörren öppen men han vill inte skutta ut då det är rätt högt)

försöker man lyfta börjar han sprattla och man får inget grepp om honom. Blir bättre bara han får komma i famnen men måste ju få honom så långt. Brukar lyfta med en hand under magen och sedan ta tag/stödja bakbenen samt stödja frambenen med handen som är under magen.

känns som att de bara blir värre och värre. Hur går jag vidare?
Vissa kaniner vill inte bli lyfta helt enkelt, vissa lär sig acceptera det, andra inte.

Min helt underbara och supersociala kaninhona Snuffan, var en sån, hon avskydde att bli lyft! Jag tog det lugnt med henne, för jag ville ändå kunna göra det men det fick vara helt på hennes villkor och i henne takt. Jag gladde mig åt alla små framsteg men var inte säker på att det öht någonsin skulle gå faktiskt.

I början lyfte jag henne inte alls, utan tog bara greppet, och fortsatte sen att klappa henne på huvudet innan hon hann reagera så mkt, gav henne också belöning i form av godis. Syftet var att få henne att uppfatta lyft med ngt positivt, så det böev värt besväret och inte kändes skrämmande för henne.

När hon var okej med det, lyfte jag henne i ngn sekund, ngn cm över golvet bara och sen belöning.

Sen utökade jag detta till högre och längre alls eftersom hon vande sig vid att acceptera behandlingen, upp över knäna och sätta ner igen, belöna! Ibland blev hon förbannad efter att ha blivit lyft, stampade åt mig och då hade jag kanske lyft lite för länge, eller på fel dag.

Men tillslut kunde jag gå omkring med henne i famnen utan att hon protesterade - men det var aldrig något hon faktiskt gillade!

Har haft 11 st kaniner i mitt liv och ingen har varit så anti över att bli lyft! Hon var väldigt kontaktsökande och kärleksfull, men med en hel del temperament, väldigt mycket egen vilja. Det tog mig ett år att få klappa henne på bakdelen utan att hon blev sur, älskade dock att bli klappad på huvudet. Hon ville ha kontroll själv över vad hon gjorde, så hon hoppade gärna upp själv i knäet och bad om att bli klappad långt innan hon var okej med att jag lyfte upp henne i knäet, men efter mycket om och men och tålamod blev hon okej med det med.
 
Senast ändrad:
Vet inte hur jag skall få bukt med problemet. Köpte nu kanin i oktober. En 8 v dvärgvädur. Tanken var att han skulle få skutta fritt när vi är hemma

problemet som har uppstått är att det inte går att lyfta honom alls så får varken ut eller in honom ur buren (har testat att ha burdörren öppen men han vill inte skutta ut då det är rätt högt)

försöker man lyfta börjar han sprattla och man får inget grepp om honom. Blir bättre bara han får komma i famnen men måste ju få honom så långt. Brukar lyfta med en hand under magen och sedan ta tag/stödja bakbenen samt stödja frambenen med handen som är under magen.

känns som att de bara blir värre och värre. Hur går jag vidare?
En hand på varje sida om kroppen.
 
Tack för tipsen. Tyvärr har vi en tvåvåningsbur så vet inte om jag vågar testa nackgreppet. Vi fundera lite på att tillfälligt flytta buren och bygga en ramp så kan han hoppa ut själv. Tanken är mitt arbetsrum som är rätt så kaninsäkert. Är i anslutning till vardagsrummet så kan skulle se oss men finns redan nu en barngrind i dörren
 
Jag har också haft kaniner som absolut inte uppskattade att bli lyfta. Att träna en kanin till att acceptera lyft är ingenting man gör i en handvändning, så jag skulle i första hand minimera de tillfällen där den faktiskt behöver lyftas. Det blir väldigt mycket trevligare för alla parter om kaninen själv kan skutta in och ut ur sin bur, till exempel.

När jag tränade lyft med mina snudd på ohanterade omplaceringskaniner så hade jag god nytta av instruktionerna i länken nedan. Det mesta handlar om tålamod, och mer tålamod.

http://www.therabbithouse.com/behaviour/problem-picking-rabbit-up.asp
 
Skopa upp kaninen i famnen utan att ’lyfta’ kaninen. Dvs de tappar aldrig tasskontakt med underlaget.

Går inte det så använd en transportbur och förflytta kaninen i.
Vi har produktionskaniner och hanterar de inte i onödan och de lär sig förvånansvärt snabbt att förflyttas mha transportbur.
Endel kan vi lyfta normalt (hand bakom frambenen och under rumpan) utan problem (trots att vi alltså inte kelar med de) men vissa tycker det är väldigt obehagligt tom att ’skopas upp’ och slipper då mha transportbursmetoden.
 
2EE64DF3-6D24-41CA-A10C-57AA5F98823E.jpeg


vi övar på det 🤣

för mig är det en självklarhet att kaniner skall få gå fritt när det är möjligt. Lite svårt bara om man inte får ut den ur buren. Förra kaninen var större och kunde hoppa ut och in själv.

har faktist inte tänkt på att det finns kaniner som inte vill bli lyfta men kan hända att detta är en sådan.

följdfråga. Hur gör ni då vid kloklippning? Har nämligen använt mig av metoden en håller i och en klipper
 
Vid kloklippning så måste man ju lyfta, men jag tycker det är en väldig skillnad på att behöva lyfta en gång var tredje fjärde vecka, än om man behöver göra det flera gånger om dagen. Och med övning så blev det enklare för varje gång, även om ingen av dem någonsin uppskattade att lyftas.

Båda mina var väldigt ovilliga att skutta upp (eller ner) om det var det minsta halt. Stuvbitar av vetbed löste det problemet.
 
följdfråga. Hur gör ni då vid kloklippning? Har nämligen använt mig av metoden en håller i och en klipper

Jag sätter kaninen på ett litet (!) bord och klipper en tass i taget genom att lyfta den tassen minimalt medan kaninen sitter i normal position.
Fungerar utmärkt även på ohanterade kaniner som inte går att lyfta. De som ej vill bli lyfta tas till och från bordet med transportbur.

Går igenom alla kaninernas klor en gång i månaden.
 
Har inga fler tips ang lyfta upp men kan berätta hur jag klipper klor på min kanin som inte uppskattar att vara i famnen så länge. Sätter mig på golvet med benen i ett V och kaninen mellan låren, med rumpan mot min kropp. Sen lyfter jag försiktigt en framtass i taget såpass att jag kommer åt att klippa. Går bra att använda ett finger att klia huvudet med. Baktassarna får han sitta med rumpan mot mitt lår, fötterna i luften. Har ena handen under frambenen och håller kaninen tätt mot min kropp. Då spretar han med tårna så det blir snabbt gjort att kapa klorna. Testat handduk och att vara två men han blir så stressad av att sitta fast, såhär har min kanin helt sluta sprattla vid kloklipp.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 463
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 259
Senast: MimmiNO
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 408
Senast: Blyger
·
Däggdjur För ett år sedan skaffade vi en ny kanin när den gamla fick tas bort tyvärr verkar han inte riktigt trivas hos oss. Har eget rum där...
Svar
9
· Visningar
1 572
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp