Lyfter alla ben

En häst som lyfter så försöker avlasta. Hästen har ont och det rejält. Ring veterinär omgående och under tiden ställer du hästen på box på djupt mjukt underlag. Låt inte hästen röra sig mer än absolut nödvändigt. Varje steg kan förvärra.
 
Sådär var det när min shettis fick fång. Hon stod i hagen och åt hö men hon ville inte stå stilla liksom utan höll på och lyfte på hovarna hela tiden, alla hovarna. Tyvärr dröjde det innan jag misstänkte fång för sådär yttrar sig ju inte fång, trodde jag... :down:
 
Egentligen är jag novis på fång. Men förra hösten fick en häst här fång och då fick jag en förklaring av veterinären.
Det "nya" med all forskning skulle enligt veterinären då vara att man har upptäckt att fång inte är ett isolerat tillstånd. Det är idag istället ett samlingsnamn på ont i hovarna precis som kolik är det för ont i magen. Det kan ha olika orsaker, olika symptom och olika behandling. Initisialt är det att lika att se till så att hästen får så mycket lindring som möjligt. Mjukt underlag där hästen kan vinkla hoven i ställning som avlastar och smärtlindrande. Sedan får man undersöka orsaken med t ex olika blodprov m m det är också olika prognos på hur det ska sluta beroende på orsak.
Det kan ju därför vara så att många här så olika erfarenhet av hur hästarna har reagerat när dom haft fång.
 
Många verkar tro att alla hästar står sågbocksställning. Det är ganska sällsynt om jag förstår det rätt.
Jag trodde det var holvböld på min. Hon blev skodd på fredagen, halt på söndagkväll, åkte in måndagsmorgonen och då allvarlig sänkning och rotation.
 
de fånghästar jag sett rör sig gärna inte ...
Vi hade en häst i stallet med brutet griffelben ena bak samt kronisk fång med rejäl sänkning bägge fram (hovbenet var 2 mm från att punktera sulan ena fram). Hon var endast lite oren ena bak på böjt spår, veterinären trodde inte sina ögon när de hade röntgat hästen. Knappast vanligt men förekommer absolut.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 152
Senast: Oknytt
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: slant98
·
Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 904
Senast: Emma-pemma
·
Skola & Jobb För min del är det nog lättare att säga inom vilka branscher jag klarar att jobba. Inga tunga lyft. Inte jobba med slakt. Så...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 008
Senast: zinnia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp