Lyfter alla ben

Jag har ju bestämt att avliva hästen så snart jag får veterinären att komma ut. Och den veterinär som var hit och tittade på hästen envisades faktiskt med att den skulle behandlas och inte avlivas men nu har den på riktigt smärtor och jag tycker inte den ska behandlas mer.

Har du ringt distriktsveterinärerna?????
 
Kanske inte envisas men gladerligen ofta stödjer. Har erfarenhet av både katter och hundar som jag varit på väg att anmäla både den välrenommerade veterinären och ägarna för att de ”behandlat” dessa djur alldeles för lång tid och med stor smärta och lidande som resultat, bara för att det finns ”minsta hopp”.

Men det finns inte en veterinär som inte avlivar en fånghäst med den smärtgrad som beskrivs om ägaren vill avliva.

Jag valde att avliva en shettis när han fick fång. Han hade lindriga symptom. Vet tyckte att det är ju absolut värt behandla. Jag sa nej, jag vill avliva. Vet frågade om jag var säker, jag svarade ja och vet avlivade ponnyn.

jag har haft fånghäst vi haft svårt att smärtlindra adekvat. Den fick 24 h på sig att svara, annats skulle den avlivats av djurskyddsskäl.

Det TS beskriver är en svårt smärtpåverkad ponny med akut fång. Det finns inte en chans i helvetet en veterinär värd namnet vägrar komma ut eller vägrar avliva om TS vill. Så endera har TS överdrivit här, underdrivit till vet, alternativt ger ofullständig eller felaktig information.
 
Dock ska man vara väldigt medveten om skillnaden på ”tycker du det kanske är bäst att avliva eller ska man vänta lite och se?” och ”Jag har en ponny med akut fång som har jätteont och jag vill du kommer och avlivar den”.

Men jag köper ingenstans att TS sagt hon VILL avliva en ponny med akut fång som är svårt smärtpåverkad och veterinär vägrat. Inte en chans.
 
Kanske inte envisas men gladerligen ofta stödjer. Har erfarenhet av både katter och hundar som jag varit på väg att anmäla både den välrenommerade veterinären och ägarna för att de ”behandlat” dessa djur alldeles för lång tid och med stor smärta och lidande som resultat, bara för att det finns ”minsta hopp”.

Nu var det iof just ENVISAS enligt exakt citat som jag responderade på.

Allmänt:
Håller f.ö med @Alexandra_W i varje ord.
Att veterinärmedicinen idag utgör ett etiskt och moraliskt dilemma som diskuteras flitigt inom själva veterinärkåren är ett faktum. Det går att göra väldigt mycket livsförlängande och livsmodifierande behandlingar och ingrepp med teknik och kunskap som finns idag.

Som djurägare måste man själv ta ansvar och sätta stopp ! Det finns ingen seriös veterinär som nekar och/eller insisterar att behandla djuret vidare i ett sånt fall som beskrivs, precis som tidigare jag reflekterat. Då är man inte seriös och bryter mot det mesta .
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 054
Senast: Oknytt
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: slant98
·
Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 853
Senast: Emma-pemma
·
  • Artikel
Hästnyheter Räddningstjänsten lyckades på lördagskvällen lyfta loss en häst som fastnat i lera i en hage.
Svar
0
· Visningar
354
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp