Lyfter alla ben

Veterinären säger att man kan hoppa med dom artroser hästen har, att fången är lindrig och att jag kan prova rida om några dagar. Lösa benbitar ansåg hon påverka galoppen i bara ena varvet och dom går endast att operera bort. Smärtstillande mot fång i 7 dagar till.
Jag tycker du ska byta veterinär, jag har aldrig hört talas om en veterinär som rekommenderar att man börjar rida så snart efter ett fånganfall och i synnerhet inte med de övriga problemen.
 
Veterinären säger att man kan hoppa med dom artroser hästen har, att fången är lindrig och att jag kan prova rida om några dagar. Lösa benbitar ansåg hon påverka galoppen i bara ena varvet och dom går endast att operera bort. Smärtstillande mot fång i 7 dagar till.

Jag har svårt tro en veterinär uttalat sig som du säger dock. Men har denne de så kan du enkelt googla och se att pågående fånganfall behandlas med STRIKT boxvila och medicin. Sen är det en konvalescens. Har hästen förändringar på röntgen är konvalescensen mycket lång. Och det är inte tal om någon hage eller ridning ens i skritt på månader.

Så är det sant att veterinären sagt så då behöver du byta veterinär. Genast! Tyvärr är de råd du fått helt felaktiga och kommer leda till lidande för din häst.
 
Alltså jag vet inte, hade puls och rotationer men skulle få gå i hagen som vanligt, rotationer 2-3 grader och 4-5 grader. Hur allvarligt är detta?

Åh vad tråkigt @aglaonema :( Bra att du åkte in och gjorde en jobbig utredning! :bow:
Rotationerna är smärtsamma för din häst, och precis som någon skrev så är smärtstillande medicin kvar i kroppen i längre än 2 dagar efter avslutad kur. En häst med rotationer som syns på röntgen får oftast smärtstillande och boxvila.

Din veterinär tyckte alltså att du skulle rida när hästen går på smärtstillande? Det känns inte okej. Förhoppningsvis har du missförstått veterinären.
Du kan alltid be om skriftliga råd och ordinationer om du tycker att det är mycket info att ta in när man pratat med sin veterinär. I många fall är det skönt att ha allt på papper, där det är tydligt vad som är gjort, hur illa veterinären tycker att det är och hur hästen skall behandlas, motioneras och hanteras fram till nästa besök.
 
Jo hästen kunde bra gå i hagen om den inte springer mycket där och rida skulle jag prova efter några dagar.
 
@aglaonema

En häst som går på smärtstillande skall hållas stilla, därför får du rådet att den heller inte skall springa i hagen.
Då känns ridning liksom heller inte aktuellt.
Jag tror att många här dessutom relaterar termen "ridning" till ridning i alla gångarter? En häst som inte får springa i hagen skall ju givetvis inte heller springa under ryttare.

Jag är alltid jobbig när jag är på klinik med min, och det är på riktigt helt normalt att komma hem och ha missförstått eller glömt vad som sagts.
Vid ett av mina vet. besök gav veterinären mig allt detta muntligt:
Rehabupplägg: Skritt 90 min var tredje dag, med vikter 200-500gr gradvis ökning.
Travintervaller 14x2min varannan dag. Totalt 8 veckor.
40ml
penicillin intramuskulärt i 4 dagar.
2 injectioner
med 15ml dexa med 3 dagars mellanrum.

Dvs. Inte en CHANS att jag kommer ihåg allt det där. :crazy: Så jag kräver alltid att få allt nerskrivet.
 
Jo hästen kunde bra gå i hagen om den inte springer mycket där och rida skulle jag prova efter några dagar.

@aglaonema hur och vad känner du själv kring det hela? Du märkte ju att din häst hade ont, och tog ut veterinär. Nu har du fått svaret att ja din häst har ont, och den har tre allvarliga problem. Ett av problemen kan inte botas och kan inte bli bättre. Ett av problemen är allvarligt och även om din veterinär sagt annat så är det en lång (och kostsam) konvalescens där hästen måste stå på box eller i pytteliten hage under lång tid. Ett av problemen kräver en (kostsam) operation utan garanti att den blir bra. Efter operationen är det konvalescens.

Hästen har i går, idag och imorgon ont av alla tre problemen. Smärtstillande kan maskera det en tid men botar tyvärr ingenting. När det smärtstillande är slut kommer hästen snart ha lika ont igen som när du ringde veterinären.

Vad tänker och känner du själv om framtiden, vill du försöka få hästen så bra att den utan smärta kan gå i hage, eller vill du ta bort den? Eller tänker du att du vill greppa halmstrået och se om den mot alla odds kan bli ridbar?

Att låta den gå i hagen och ha ont, eller rida på den i nuläget, eller ha planen att den av smärtstillande ska bli frisk och bli hopphäst är inte verkliga alternativ då det innebär lidande för hästen som inte är förenligt med djurskyddslagen.

Så vad tänker du om allt det här?
 
Ja detta gick ju inge vidare kan jag säga. Artros båda fram, hovbensrotationer båda framhovarna, lösa benbitar bak som påverkar galoppen åt ena hållet, styva muskler i bakbenen. Tydligen lär det vara mycket socker i höet i år. Och vad kunde dom göra, mer värkmedicin.
Känns inte som om du är seriös eller så är det en fruktansvärt oseriös veterinär. Inte ens chans att en sådan häst rekommenderas att gå i hage så snart med så kraftiga reaktioner.
Alltså jag vet inte, hade puls och rotationer men skulle få gå i hagen som vanligt, rotationer 2-3 grader och 4-5 grader. Hur allvarligt är detta?
Det där är allvarliga rotationer. En veterinär som påstår att 4 graders rotation är lindrig bör ju nästan bli anmäld, det där är ingen lämplig veterinär. En sådan häst ska inte röra sig övht och stå inne på mjukt underlag tills den är iallafall smärtfri och symptomfri.
 
Måste flika in här i tråden att även jag fick väldigt optimistiska råd av vissa veterinärer när min ponny fick fång för 6 veckor sedan. Så nu kör jag i stort sätt som Strömsholm rekommenderar. 5v Box, 5v sjukhage, 5v större hage innan någon typ av igångsättning sker. Och då efter röntgen och endast promenader/markträning.
 
hur sätter den ner hovarna i skritten? Som vanligt eller ser du någon tendens till att vilja sätta i trakten först? Snubblar den lätt?
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 129
Senast: Oknytt
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: slant98
·
Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 891
Senast: Emma-pemma
·
  • Artikel
Hästnyheter Räddningstjänsten lyckades på lördagskvällen lyfta loss en häst som fastnat i lera i en hage.
Svar
0
· Visningar
370
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp