Bukefalos 28 år!

lyfter dåligt på frambenen

emma_1990

Trådstartare
Jag var och provred en häst förra veckan, han gick fint i form och hade bra undertramp men lyfte dåligt på frambenen vad kan det bero på var i traven enbart? Hästen är ett engelskt fullblod och har gått på galoppbanan som ung och är idag 9år gammal
 
Sv: lyfter dåligt på frambenen

Finns en del fullblod med mycket medelmåttiga frambensrörelser. Detta är mycket svårt att förbättra och hänger ofta ihop med branta bogar och ev. bockbenthet (att hästen "hänger" lite i knäna) vilket inte är ovanligt på löphästar. Fullblod avlade som ridhäst (främst fälttävlan) rör sig oftast bättre.. Detta fenomen är väl det som skapat ordet"fullblodskackel" :crazy: i och med det korta, lite stumma rörelsemönstret fram..

(Inget egentligt ont om fullblod - har ägt och ridit flera och en del har även alldeles utmärkt gång)
 
Sv: lyfter dåligt på frambenen

Hum okej så brukar vara svårt att göra något åt? Däremot så var han inte särskilt samlad så jag undrar om man flyttar vikten mer bakåt om det blir bättre fram då, vet inte om det kommer hindra mig på något sätt gillade hästen väldigt mycket och vill kunna tävla lätta klasser i dressyr och hoppning. Sen var det inte exakt lika mycket helatiden i heller.
 
Sv: lyfter dåligt på frambenen

Min förra dressyrhäst var ett fullblod som gått löp. Han hade markbundna gångarter som fullbloden ska ha för att inte göra av med onödig energi på flashigt steg. Det blev aldrig riktigt bra, alltid lite för markbundet även i början till piaffe och passage... Så om den du kollat på är markbunden kommer den antagligen alltid, mer eller mindre, vara markbunden. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 364
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 226
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 282
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Uppdateringstråd 29
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp