Lymfangit - hur förebygga/förhindra?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har haft turen att under alla år varit förskonad från lymfangit. Haft någon som svullnat rejält av minsta sår, men ändå aldrig utvecklat lymfangit.

För knappt två veckor sedan var det slut på den turen. Ett harmlöst sår på åringen, som dessutom sagt högt upp på frambenet gav en lymfangit i samma ben. Svullet ben, hög feber och ynklig halt häst. Vet var ute, och han fick metacam och hippotrim samt spritomslag på nätterna. Gick ner ganska fort, och efter någon vecka fyllde det inte ens i lite på natten. Phu.

I lördags kväll kom han in med ett litet skrapsår på kotan på det andra frambenet. Ett sånt jag knappt tvättat av med en annan häst/tidigare. Men iom den där lymfangiten så tvättade jag det, och för säkerhets skull la jag på en alsolspritindränkt kompress samt lindade stallbandage på det benet. Oförändrat på morgonen. 12 h senare vid intag svullen i kotan. La då ett alsolspritomslag på benet under natten, men trots det ingen större skillnad på morgonen. Och vid intag idag har svullnaden ökat och täcker större område. Ingen fullt utvecklat lymfangit än, men lite förhöjd temp *suck*

Men har ju läst om folk med hästar som "får lymfangit av minsta sår" och som lätt får lymfangit. Hur har ni gjort? Det borde ju gå att på något vis mota olle i grind? Om verkligen varje småsår ska utlösa en lymfangit som behöver veterinärbehandlas med antiinfl och antibiotika så är ju risken det blir enorma mängder antibiotika och det känns ju inte nyttigt alls.

Så hur förebygger/förhindrar man att det blir lymfangit av "minsta sår"?
 
Min förra var en sådan där häst, var tvungen att ta noga hand om varje litet pyttesår annars blev det lymfagit. Om inte spritomslaget hjälper så prova med ett varmt animaltexomslag över natten. Använde ofta zinkpasta i såren under dagen, hjälpte bra oxå.
Det går att mota olle i grind, bara man inte slappnar av :cool: någonsin
 
Animalintex eller Sorbact som suger ut bakterierna ur såret direkt. och så tror jag man får ha konstant behandling första dagarna. Sår läker lika bra under bandage.
 
Animalintex eller Sorbact som suger ut bakterierna ur såret direkt. och så tror jag man får ha konstant behandling första dagarna. Sår läker lika bra under bandage.

Det knepiga är ju att det verkar inte finnas något i såret att dra ut, alltså sårvätska eller gojs eller nåt? Kompressen är ren. Samma sak med förra såret. Men det verkar inte hjälpa ändå, svullnaden tycks komma som ett brev på posten ändå? Då när han fick lymfangit så flera dagar efter. Nu det här lilla skrapet så det började ju svullna ganska direkt. Trots bandage osv direkt. Men inte haft bandage i hagen, vågade inte det.

Sår läker ju tom bättre med bandage. Det här nu kan ju iofs knappt kvala in som sår, men generellt då.
 
Brukar inte synas på såret att det är lymfagitsår, de brukar inte vara variga eller så. Iallafall inte om man är på det direkt.
Förstår om du inte vågar ha lindat i hagen på spelevink men det brukar hjälpa att hålla lindat så svullnaden inte får lov att skena iväg.

Hur har det gått nu då? Har du fortsatt med spritbandage?
 
Brukar inte synas på såret att det är lymfagitsår, de brukar inte vara variga eller så. Iallafall inte om man är på det direkt.
Förstår om du inte vågar ha lindat i hagen på spelevink men det brukar hjälpa att hålla lindat så svullnaden inte får lov att skena iväg.

Hur har det gått nu då? Har du fortsatt med spritbandage?

Ja han var haft spritbandage på nätterna. Gått utan på dagarna. Det har blivit bättre (men inte helt bra) på nätterna och så har det fyllt i och blivit sämre på dagarna. Trots rörelse. Men än håller det sig på rätt sida så att säga, inte utvecklas till en fullskalig lymfangit. Men det känns som det nog inte krävs mycket för det.

Tänkte prova lägga torrt stallbandage inatt.
 
Då har du det under kontroll, tar lite tid innan det ger sig helt. Fortsätt med spritbandaget och sluta inte förrän det slutar svullna
 
Då har du det under kontroll, tar lite tid innan det ger sig helt. Fortsätt med spritbandaget och sluta inte förrän det slutar svullna

Lite rädd skapa problem med spriten om jag spritar natt efter natt efter natt? Men det kanske inte ät någon fara då.
Blir lite "check" ikväll. Normalt lindar jag på vid intag, men de kom in som två dränkta råttor idag så tänkte han skulle få torka så lindar jag vid nattning. Då hinner jag se om benet plufsat på sig mellan intag och nattning
 
Fast han går väl täckad i hagen? Då borde han klara ett bandage.
Sprit torkar ut huden, hade hellre använt animalintex.

Han tuggade på och slet i sockorna fram när han hade sådana i barfotabootsen i vintras - så jag litar inte på att han inte får för sig att klä av sig bandaget. Om han bara klär av sig är det ju lugnt men risken är ju ett halvt av bandage och senor. Så jag undviker väldigt gärna bandage fram i hagen. Har skog i hagen med.

Känns som med tanke på hur han varit hitills som en onödig risk att ta, vi behöver inte fler veterinärbesök. Känns som de varit här en gång i veckan under våren även om det inte varit så illa.

Jag hade ingen aninalintex hemma när det hände - men lägger inte ett sånt per natt i natt efter natt efter natt ändå. För hög prislapp helt enkelt.
 
Ok jag har svårt att se logiken. han får nytt täcke som går att ha i hage men bra plåster är för dyrt och farligt? Då rekommenderar jag Sorbact, billigt och endast ett plåster.
 
Ok jag har svårt att se logiken. han får nytt täcke som går att ha i hage men bra plåster är för dyrt och farligt? Då rekommenderar jag Sorbact, billigt och endast ett plåster.

Men vi talar ju inte plåster, vi talar lindor? Plåster kan inte strypa senor eller trassla in sig. Däremot ser jag inte hur ett plåster ska hjälpa ett svullet ben?

Övrigt: funkade bra ha torrt bandage inatt, tog ner svullnaden lika mycket som spritbandaget natten innan
 
Sätt plåstret på såret så renar du inkörsporten och håller det rent under dagen.

Fast "såret" i den mån man kan kalla skrapet för det är läkt gör ögat (och kommer inget på kompressen), det är svullnaden jag kämpar emot och därför han lindas på nätterna (sprit fram tills inatt då han fick torrt bandage). Och det är just lindat fram i hagen jag gärna slipper om det inte är absolut nödvändigt. (Skulle han ha ett sår som behövde/borde läka fuktigt hade man ju varit tvungen tex)

Så så jag menade att jag inte förstår hur plåster hjälper en lymf-/cirkulationssvullnad.
 

Liknande trådar

Hästvård Är det så att en häst som en gång fått lymfangit lättare får tillbaka detta, även på andra ben än de först drabbade?? Jag hade tills jag...
Svar
6
· Visningar
791
Senast: aramis
·
Hästvård Hej! Funderar över min häst (22 år) och jag har fått för mig att han har fått lymfangit. Han är lite mer svullen i ena benet och...
Svar
0
· Visningar
765
Senast: hanny
·
Utrustning När hästen ser ut så här efter en dag i hagen börjar man fundera på det här med skydd i hagen Hon åkte nästan på lymfangit pga alla...
2
Svar
25
· Visningar
5 182
Hästvård Hej! En tjej i stallet har problem med sin nordsvensk. Det började med absurt mycket mugg, något han aldrig haft under de 7 åren hon...
Svar
19
· Visningar
2 501
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp