Bukefalos 28 år!

Lymfangit lr något allvarligare?

Jaxonmaxon

Trådstartare
Tjo
Min ena häst blev varm i sitt ena bakben förra söndagen, alltså ca 1½ vecka sen.. han rörde sig lite smyg"skumt" (tränare kikade) Han har rört sig så en gång förut åxå, men då var det inget..
Kan ju iof beerätta om den gången åxå, det hände under mellandagarna, jag skulle rida, tar in honom, han är svullen och varm i benet (samma bakben) och jag ringer ut DV på en gång, hon vet inte säkert, trodde på lymfangit lr i värsta fall djupa böjsenan.
Han fick Finadyne och svullnaden gick ner på några dagar, jag bokade tid för UL och det var absolut ingenting alls då.. en vecka senare skulle vi träna ltie lätt för första gången och då tycker min tränare att han såg "skum" ut så då for vi in till min vet och han hittade inget.

Nu för 1½ vecka sen så var han ju varm och lite lite lite svullen i samma bakben, märkte det när jag hade kommit fram till träningen (åkte transport dit)
Tänkte först bara fara hem men kom på att det är ju smart att tränaren får kika på honom, hon tycker att han är sådär lite skum ungefär på samma sätt som sist.

Jag far hem och tvättar rent benet nog noooga! hittar ett sår i karleden, morgonen efter ringer jag till min vet och förklarar läget, han tror på lymfangit och säger åt mig att tvätta med koksaltlösning och smörja in med salva, och blir det inte bättre på några dagar så ska jag höra av mig igen, svullnaden går ner och han blir mindre varm.
Så jag slutar med att tvätta och smörja efter ett antal dagar, då kmr svullnaden tillbaka och värmen,
Nu på sista tiden (from jul kankse?!) har han varit tjockare i benen på morgon, det är han nu med, rättså svullen mest i det vänstra bakbenet, men efter några timmar ute så är han fin i benet och bara lite ljummen, det är rätt svårt att känna värmen på benet eftersom han är rakad på det benet från UL och långhårig på det andra...

Vi ska till vet imorgon men jag är så orolig :cry: å tänkte höra om nån har koll på nåt :S Om nån kankse varit med om nåt liknande...
Har hört att om dom har lymfangit så om man trycker på benet så blir det en grop, vilket det itne gör, och han har itne feber heller.

Vad tror ni?
 
Sv: Lymfangit lr något allvarligare?

Det låter inte som lymfangit iallafall. Du borde nog åka in till klinik och kolla upp honom.
 
Sv: Lymfangit lr något allvarligare?

Jag tror på ngn inflammation av något slag typ kotleds kanske...Dom jag varit med om så har det yttrat sig sådär..
 
Sv: Lymfangit lr något allvarligare?

Jaha ojdå ;) Läste nog inte så bra.. är sjuk och trött så det förklarar nog en hel del. Sorry! ;p
 
Sv: Lymfangit lr något allvarligare?

Böjseneskador på bakben är inte så vanligt precis. Det kan vara en lymfangit trots att du inte får en liten grop, men det kan också vara en inflammatorisk reaktion på t ex en liten hovböld eller tom en ledinflammation (även om det är ovanligt sådan svullnad du beskriver vid artrit).

Hoppas du får klarhet imorgon!
Lycka till!
 
Sv: Lymfangit lr något allvarligare?

Nee jag vet, men under vårat halvår tillsammans så har han fått en reaktion på ytliga böjsenan, fast det var på andra bekbenet, han var aldrig halt vi upptäckte det så otroligt tidigt så det hade som inte hunnit bli allvarligt...

Jag är så less på att åka till vet, under sista året så har vi varit hos vet minst en gång per månad lr mer med nån av hästarna... och jag är så grymt noga och försiktig med mina hästar så det finns inte.

Okej det har hänt fler än en gång att det itne har varit nåt men jag är så nojjig så de har blivit många turer till vet.
 
Sv: Lymfangit lr något allvarligare?

En retning på ytliga böjsenan vä bak, han fick en allmänverkande cortisonspruta i halsen och ska skrittas en vecka-10 dagar sen joggas...

Jag red i djupsnö två dagar under den veckan varav en av ggr var dagen innan han visade nåt och det rör sig om ca 10 min per gång, han är svårt känslig. :O
 
Sv: Lymfangit lr något allvarligare?

Mmm verkligen... man hinner nojja upp sig hur mkt som helst... :S

Inatt så har han fått ha BOT, har itne velat ha det innan vetundersökningen, och imorse så var han bet mindre svullen så det känns skönt.. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
809
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 737
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 264
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 233
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp