Lymfangit (?), när bör svullnaden gå ner?

FreeLou

Trådstartare
För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på överarmen, mot armbågen på höger fram. I samband med detta skulle veterinären komma ut för vaccination och jag bad honom även kika på såren. Han rekommenderade att hålla rent och skrev även ut recept på Socatil på grund av flugor och rötmånad.

Såren var, vad jag kunde se under kontroll och hästen mådde bra.

Åtta dagar efter att såren uppstått var jag i hagen mellan 21:30 och 22 och hästen mådde bra, ingen svullnad eller liknande. Allt var som vanligt.

Dagen efter, strax efter 08:30 hittade jag henne i hagen med i stort sett enbart tre ben. Det högra frambenet var svullet, varmt och hästen var mycket halt. En temp på 38.6, vilket för henne är en märkbar höjning från hennes vanliga 37.2- 37.7. Jag ringde samma veterinär igen med gråten i halsen och han kom ut strax därpå.

Veterinär satte in penicillin intramuskulärt samt skrev ut metacam. Hon ska få penicillin i en vecka och metacam i 10 dagar. På eftermiddagen (efter penicillin, men före metacam) var tempen på 39.4, men sjönk sedan snabbt och senare på kvällen och efteråt har hon varit feberfri. Detta skedde i förrgår (onsdag).

Idag, fredag, är hon pigg och feberfri, men fortfarande lätt hälta på höger fram och svullnaden är lika stor. Varm i benet och jämntjock. Det blir även gropar som är kvar om man trycker med fingret i svullnaden. Men jag är orolig. Hur lång tid brukar det ta för svullnaden att gå ner? Hon stod inne första dagen på grund av hög feber och nästan blockhalt, men på natten fick hon gå ut då hon mådde bättre och rörelse är att rekommendera. Har gått i hage sedan dess och jag har promenerat mindre bitar på ca. 5-10 minuter vid två tillfällen igår.

Jag har absolut ingen erfarenhet av detta under mina år som hästägare och vill gärna bolla tankar. Det tar kanske längre tid och det har ju "bara" gått två dygn, men när jag sökt på trådar och information på nätet verkar det vara lite olika hur snabbt svullnaden brukar gå ner.
 
För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på överarmen, mot armbågen på höger fram. I samband med detta skulle veterinären komma ut för vaccination och jag bad honom även kika på såren. Han rekommenderade att hålla rent och skrev även ut recept på Socatil på grund av flugor och rötmånad.

Såren var, vad jag kunde se under kontroll och hästen mådde bra.

Åtta dagar efter att såren uppstått var jag i hagen mellan 21:30 och 22 och hästen mådde bra, ingen svullnad eller liknande. Allt var som vanligt.

Dagen efter, strax efter 08:30 hittade jag henne i hagen med i stort sett enbart tre ben. Det högra frambenet var svullet, varmt och hästen var mycket halt. En temp på 38.6, vilket för henne är en märkbar höjning från hennes vanliga 37.2- 37.7. Jag ringde samma veterinär igen med gråten i halsen och han kom ut strax därpå.

Veterinär satte in penicillin intramuskulärt samt skrev ut metacam. Hon ska få penicillin i en vecka och metacam i 10 dagar. På eftermiddagen (efter penicillin, men före metacam) var tempen på 39.4, men sjönk sedan snabbt och senare på kvällen och efteråt har hon varit feberfri. Detta skedde i förrgår (onsdag).

Idag, fredag, är hon pigg och feberfri, men fortfarande lätt hälta på höger fram och svullnaden är lika stor. Varm i benet och jämntjock. Det blir även gropar som är kvar om man trycker med fingret i svullnaden. Men jag är orolig. Hur lång tid brukar det ta för svullnaden att gå ner? Hon stod inne första dagen på grund av hög feber och nästan blockhalt, men på natten fick hon gå ut då hon mådde bättre och rörelse är att rekommendera. Har gått i hage sedan dess och jag har promenerat mindre bitar på ca. 5-10 minuter vid två tillfällen igår.

Jag har absolut ingen erfarenhet av detta under mina år som hästägare och vill gärna bolla tankar. Det tar kanske längre tid och det har ju "bara" gått två dygn, men när jag sökt på trådar och information på nätet verkar det vara lite olika hur snabbt svullnaden brukar gå ner.

Har det lagts något spritomslag? Det är det som hjälpt allra bäst på min.

Sen hur lång tid beror lite på hur svullet osv. Det kan ta ett tag om det är mycket svullet, stort område och högt. Vätskan måste ju dräneras.

Nu har jag nästan alltid haft bandage på min och då ser man att det plus rörelse tar ner bra, men utan bandage och mindre rörelse fyller det i igen. Så har det varit iaf 3-4 dagar. Och då har han ibte haft telefonstolpe hela benet. Så i ditt fall skulle jag nog räkna med att det tar ett tag. Är ju jättebra tecken att den blivit bättre av behandling
 
Nej, jag har inte haft något spritbandage då det känts knepigt att linda så högt upp, såret sitter precis vid benslutet. Men det kanske är det jag bör försöka med ikväll iaf. Kanske det fungerar med spritbandage utan fokus på såret? Vad för sprit bör användas? Jodopax verkar dödsdömt av vissa, men bra enligt andra.

Ja, jag är tacksam över att allmäntillståndet är bra. Har aldrig sett något liknande, även om det inte är som de allra värsta skräckexemplen, så är det väldigt ovant för mig. Kanske kan ta en bild i eftermiddag.
 
Min fick mycket kraftig lymfangit för tio år sedan. Trots spritomslag, penicillin och dagliga promenader tog det två veckor innan det hade gått ner så pass att hästen ville stödja på benet så pass att det gick att kratsa hennes hovar.
 
@Görel Okej, men din häst blev bra igen? Två veckor.. då kanske mina två dygn inte är så mycket att stressa över. Det går fint att kratsa hovar på min, hon stödjer på benet, men det syns hälta i skritt när hon går i hagen.

Jag har bara haft hästen sedan slutet av maj. Då kom hon med löss och var tunn. Immunförsvaret kändes allmänt lågt och hon blev kall och snorig av minsta regndroppe (och det var ju en del), men med täcke på och gott bete så gick det bra. Hon lyckades även få ett par sparkar vid ihopsläppet, så det var mycket med flytt, löss, sår och ny flock/ nytt hem. Nu hade vi börjat skritta regelbundet och hon har känts stark, glad och pigg. Tur i oturen kanske att det kom nu och inte då.
 
@Görel Okej, men din häst blev bra igen? Två veckor.. då kanske mina två dygn inte är så mycket att stressa över. Det går fint att kratsa hovar på min, hon stödjer på benet, men det syns hälta i skritt när hon går i hagen.

Jag har bara haft hästen sedan slutet av maj. Då kom hon med löss och var tunn. Immunförsvaret kändes allmänt lågt och hon blev kall och snorig av minsta regndroppe (och det var ju en del), men med täcke på och gott bete så gick det bra. Hon lyckades även få ett par sparkar vid ihopsläppet, så det var mycket med flytt, löss, sår och ny flock/ nytt hem. Nu hade vi börjat skritta regelbundet och hon har känts stark, glad och pigg. Tur i oturen kanske att det kom nu och inte då.

Hästen blev bra igen! Det var tio år sedan och hästen lever fortfarande. Hon har dessutom inte blivit behandlad sedan dess så det blev inga efterverkningar.
 
Nej, jag har inte haft något spritbandage då det känts knepigt att linda så högt upp, såret sitter precis vid benslutet. Men det kanske är det jag bör försöka med ikväll iaf. Kanske det fungerar med spritbandage utan fokus på såret? Vad för sprit bör användas? Jodopax verkar dödsdömt av vissa, men bra enligt andra.

Ja, jag är tacksam över att allmäntillståndet är bra. Har aldrig sett något liknande, även om det inte är som de allra värsta skräckexemplen, så är det väldigt ovant för mig. Kanske kan ta en bild i eftermiddag.

Jo det är knepigt däruppe. Jag satte fast en kompress mot såret, lindade ett stallbandage. Sen från ovanför knäet och så högt jag kom. Sa veterinären inget? Kan vara lite knepigare att linda när de är så jättesvullna med, kasar om/när svullnaden går ner. Men den får ju behandling så går säkert bra ändå.

Alsolsprit. Men det kan man bara köpa i små löjliga flaskor så jag har bytt till klorhexidinsprit. Det kan jag ha några liter (finns i 1 L flaska på recept) hemma av. Numera spolar jag alla sår med sprit och sätter fast kompress med sprit och peppar peppar sluppit lymfangit
 
Kyla kyla kyla! Spola kallt vatten på det flera gånger om dagen i kombination med promenader och medicinsk behandling. Lägg ett stramt stallbandage på över natten ifall hästen står inne på box där.
Lymfangit kan ta tid innan det går ner helt, men du ska gärna börja se en bättring snart. Massage av benet för att stimulera lymfdränage och blodcirkulation kan också hjälpa till.
 
Vår ena häst fick rejäl lymfangit för 5 år sedan.Minns inte riktigt hur lång tid det tog innan svullnaden gick ner.Men minns att det tog en tid iallafall.Hon är helt återställd från det.
 
Sitter svullnaden kring såren eller är det hela benet? Tänkte att kusen haft super-otur och trampat på en huggorm och blivit biten i det redan skadade benet. Ett ormbett ger ju också symtom som feber, svår smärta och svullnad.
 
Sa hon inget om att kyla benet? Min hade lymfangit på alla fyra i våras, gick ner på en vecka men förutom metacam och penicillin så skulle jag promenera hästen och kyla flera ggr om dagen. Stod och spolade ben i evigheter kändes det som :P.
 
I morse tyckte jag faktiskt att svullnaden lagt sig något. Iaf runt området där såret sitter. Hästens allmäntillstånd var som vanligt och ingen feber. Det väcktes ett hopp om att det är på väg åt rätt håll.

@trollmamma, Svullnaden är i hela benet, från armbåge till strax ovanför kotan och det är på utsidan i huvudsak. Jag har också tänkt tanken om huggorm, men tror inte det. Benet har varit likt modellera i svullnaden vilket jag förstått ska vara lymfangit.

@Bulldoozer och @MalanMjöl, Nej, jag fick ingen rekommendation om att kyla benet? Dock gjorde jag det igår kväll och i morse, men säkert för kort stund för att det egentligen ska ge verka. Man bör väl stå länge? Hon går ute dygnet runt nu så hon är ej på box.

@Alexandra_W, Jag försökte ordna med spritbandage som åtminstonde kunde sitta på en stund, men det var lönlöst att få något att sitta kvar däruppe med svullnad och allt. Det GÅR säkert på något sätt, men jag lyckades inte.

@Casacha, jag håller tummarna! Känns skönt att läsa om folk vars hästar blivit helt bra igen :)
 
@FreeLou Hittade ingen bra bild. Men här syns lite hur jag lindade.
11051972_810338205728821_1711297786611518313_n.jpg


Men det ÄR svårt däruppe. Och det fungerar inte ute med sånt bandage som på bilden. Då tejpade jag spritkompress mot såret (med fixomull eller snögg) istället och så fick benet vara naket i övrigt.

Men låter som det är på helt rätt väg för er =)
 
Jag fick btw ingen heller rek om att kyla. Gjort det ändå på vissa eftersom det smärtlindrat att spola kallt kallt vatten. Har inte märkt skillnad de ggr jag kylt eller ej men det kan bara vara en slump. Känns som mkt är en slump, sår jag i princip räknat med lymfangit har inte blivit ngn och litet "skrubb" jag inte ens tänkte tanken kunde bli lymfangit har smällt upp direkt.
 
Vad för sprit bör användas? Jodopax verkar dödsdömt av vissa, men bra enligt andra.
Ta vad för sprit du har. Sist blev det vodka, för det var vad som fanns hemma. Kan tillägga att sambon som inte är hästfrälst tyckte jag höll på att gå över styr. Köpte lite hembränt av en vän till hästarna...

Men jag håller med de andra i tråden om att kyla, linda, leda hästen och göra allt för att få ner svullnaden även bara temporärt så den inte blir kroniskt svullen.

Vad beror hältan på?
 
Ta vad för sprit du har. Sist blev det vodka, för det var vad som fanns hemma. Kan tillägga att sambon som inte är hästfrälst tyckte jag höll på att gå över styr. Köpte lite hembränt av en vän till hästarna...

Men jag håller med de andra i tråden om att kyla, linda, leda hästen och göra allt för att få ner svullnaden även bara temporärt så den inte blir kroniskt svullen.

Vad beror hältan på?

Jag har faktiskt använt ytdes 70+ blandad med klorhexidin när det var lite kris. Funkade fint (testade på mig själv först, har sjukt känslig hud så tål jag så...). Men känns lite bättre köra med "äkta vara"
 
Håller med om spritbandage, även om det bara sitter rätt halva natten är bättre än inget. Glöm inte att stödlinda det friska benet för att undvika belastningsskador.

Sen det där med Jodopaxens vara eller icke vara kan du nog hitta lika många åsikter som veterinärer. Men för dagen skulle jag vilja påstå att det är framförallt för dåligt utspädd jodopax som helt enkelt dödar även de bakterier som ska vara kvar.
Senaste rönen skulle jag nog säga är: Inte jodopax i öppet sår, men väl för att tvätta tex innan snitt eller nålstick för att göra rent huden. Eller för att göra rent tex instrument eller andra grejor du vill ha rena från ev bakterier.
 
Senast ändrad:
@lundsbo Hältan var bättre idag i samband med att svullnaden gått ner något. Nu var hon inte "uppenbart halt", men hade kanske märkts om jag försökt trava henne. Jag tror hältan beror på smärta och den extrema svullnaden var säkert en bidragande orsak. Om ni sett bild på lymfangit på t.ex. google så finns det exempel då hela frambenet är svullet såpass högt att benet ser ut att ha en knepig vinkel. Såpass svullen har hon varit.

@Alexandra_W Såret sitter ännu högre upp på min tjej. Men att använda snögg kan kanske fungera, ska inhandla det och göra ett försök. Bör man linda benet även om lindan ej når över såret, utan man har snögg just där? Hjälper det ändå för svullnaden?

Ska åka till stallet snart här igen och kyla, ta en promenad och få hjälp med att ge fjärde dagens penicillinkur.
 
@lundsbo Hältan var bättre idag i samband med att svullnaden gått ner något. Nu var hon inte "uppenbart halt", men hade kanske märkts om jag försökt trava henne. Jag tror hältan beror på smärta och den extrema svullnaden var säkert en bidragande orsak. Om ni sett bild på lymfangit på t.ex. google så finns det exempel då hela frambenet är svullet såpass högt att benet ser ut att ha en knepig vinkel. Såpass svullen har hon varit.

@Alexandra_W Såret sitter ännu högre upp på min tjej. Men att använda snögg kan kanske fungera, ska inhandla det och göra ett försök. Bör man linda benet även om lindan ej når över såret, utan man har snögg just där? Hjälper det ändå för svullnaden?

Ska åka till stallet snart här igen och kyla, ta en promenad och få hjälp med att ge fjärde dagens penicillinkur.

Det går att linda högre än på min bild om det behövs. Men som sagt det är knivigt dels pga stället och om svullnaden går ner så bandaget blir löst just med allt över carpus. Så känner du att du inte får till det bra så hoppa det.

Att linda hjälper även pga trycket. Att linda nedanför en svullnad är lite vanskligt då, du kan få som stas, särskilt när svullnaden vill rinna neråt. Så fråga veterinären om vad hen tycker i din hästs fall, hen har sett svullnad, sår osv vilket ingen här har :)
 
Jahapp. Hästen var pigg och glad igår, svullnaden såg betydligt trevligare ut och matte började pusta ut. Hon ville nästan trava på väg hem på vår lilla skrittpromenad.

I morse hittar jag en halt häst med extrem svullnad ovanför såret, där den bulliga muskeln ovanför frambenet är (vet ej namnet). 37.7 i temp, så den var något högre. Det gör ONT när man petar. Benet är liksom utåt från kroppen när hon går, troligen på grund av svullnaden.

Imorgon är det jag som ringer kliniken och hoppas få åka in på studs. Någonting stämmer inte :( Blir det värre under dagen får jag ringa jourhavande.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
912
Senast: netschjen
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 039
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 993
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp