Lymfangit - vad tror ni+ridning

D

daysi

Min pålla hade jämntjockt ben i onsdags eftermiddag, ringde vet, hon sa "ut och gå", eftersom jag ej hittade ngt sår. Ej halt, ingen feber, opåverkad häst.
Torsdagsmorgonen var benet fullt med krustor (som INTE var där på onsdagen), ringde vet och fick Finadyne skickat på recept...trots att hästen ej var halt.
Torsdag e-m hade ett varigt mindre sår uppstått på benet, ringde vet som kom ut och trodde på början till lymfangit och hon har fått penicillin från i torsdags e-m. Lindade benet enligt vet order med koksaltsindränkt lakan, och var krustorna rasp/mugg skulle de lossna. Det hände absolut ingenting på 2 dagar, så jag struntade i lindorna.
Fredag kväll upptäckte jag varigt "sår" vid ganaschen, strax framför vid kindbenet snarare. Inget blod, men varigt. Ingen svullnad eller något tydligt sår. Tvättade och det kom ut en liten, liten, liten trästicka. Lördag morgon var varet helt torkat.

Har varit ute och gått mycket med henne, dock blev jag magsjuk SAMT fick feber och var genomförkyld PLUS skitväder så lö+sön inga promenader. Dock har hästarna megastor hage, kuperad, och ingen lera ALLS faktiskt, så de rör sig hela tiden i hagen.

Benet är i stort sett lika svullet och krustorna är kvar. Ingen hälta, ingen feber, helt opåverkad häst som springer i hagen. Hon är 17,5 år gammal, fräsch. Det har blivit lite, lite bättre, inte alls så tjockt som på onsdagen, då jag först upptäckte det. Sista penicillinsprutan får hon idag.

Ringde vet idag och berättade läget, och han kommer imorgon och tittar på det igen.

Vad tror ni - borde det skett en förbättring redan, eller kan det ta tid? Vad tror ni om såret vid kinden?
Veterinären sa att jag kunde rida om hon inte var halt - hon haltar inte, så skulle ni vågat rida? Bara skritt, förstås!
 
Sv: Lymfangit - vad tror ni+ridning

Verkar vara mycket trådar om lymfangit.

Det var mycket i mitt inlägg såg jag, men det som känns viktigast idag:
Skulle ni skrittat uppsuttet på hästen, som inte är halt? Kan detta alltså få en positiv verkan? Promenera är ju jättebra, men det är ju ännu bättre om man kan rida!
 
Sv: Lymfangit - vad tror ni+ridning

En tjej i min stall har haft nyligen lymfalgit på sin hästens ben Hon fick rida med den plus lägga om bennet med alsosprit bandage varje dag.
Hoppas det går bra för er.


/ Erika
 
Sv: Lymfangit - vad tror ni+ridning

Hej!
Det du beskriver är en typisk lymfangit. Krustorna som uppkommit på benet är sk serumutsvettningar, pga av stasen som uppstår i benet får man alltså ett dylikt utträde genom huden. Att ge hästen Finadyne var en korrekt behandling. Man ger ju inte preparatet som behandling mot hälta utan Finadyne är ett antiinflammatoriskt (och smärtstillande) preparat som kan hjälpa till att dämpa den inflammatoriska reaktionen i hästens lymfa. Att du hittar ett litet varigt sår efter några dagar är helt normalt - förmodligen har det suttit en liten tagg där och gett upphov till lymfangiten. Att det sitter en tagg vid ganaschen lär ju knappast ha med saken att göra, varför tror du det?

Lymfangit behandlas i vissa fall med antibiotika men det är inte alltid ett måste. Det tar alltid en tid innan svullnaden går ner, förutom antiinflammatorisk behandling kan ett våtvärmande jodopaxomslag vara till hjälp (omdiskuterat på forumet tror jag, men jag har då alltid använt det med gott resultat). Lagom rörelse/motion är också bra, det ökar cirkulationen i benet och bidrar till att forsla bort överflödig vätska. Om du sitter på eller leder hästen lär inte spela någon roll, det viktiga är att du tar det lugnt och bara skrittar. Låt hästen gå i hage också, hon ska inte stå inne.
 
Sv: Lymfangit - vad tror ni+ridning

Såg nu ordentligt med ficklampa på ganaschsåret...det är likadana varfyllda krustor som på benet. Ingen svullnad där, dock. Tycker det är ett skumt sammanträffande att hon fick "varbölder" där också.

Veterinären kommer ut imorgon igen, ska höra om jag ska ge Finadyne då istället. Han rådde mig att inte använda Finadyne, då vi ändå skulle spruta med penicillin, han tyckte det var onödigt att medicinera för mycket.

Nu mår jag så dåligt, så dåligt, eftersom var"bölder" och liknande hudåkommor är min största fobi...men vad gör man? Det är bara att bita ihop, huvudsaken är att hästen blir bra igen!

Red ut idag i regnrusket, och svullnaden minskade lite grann mitt på skenbenet.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 462
Senast: MiniLi
·
Hästvård I ett försök att inte bli hysterisk undrar jag om eta erfarenheter av sömtryck? I onsdags blev min skodd, red ut en kortis på torsdagen...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 957
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 686
Senast: Bluefish
·
Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 781
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp