Lymfangit?

hanny

Trådstartare
Hej!

Funderar över min häst (22 år) och jag har fått för mig att han har fått lymfangit.

Han är lite mer svullen i ena benet och ökad värme. Inte halt överhuvudtaget, men är svampig och svullen från knä och ner till hovleden.
På morgonen när han går ut från boxen är han mer svullen, går ner under dagen när han rör sig i hagen. Jag har hållit igång honom lite lätt och efter ridning är han ännu mindre svullen. Dvs stilla - svullet ben ökad värme. Rörelse - minskad svullnad och mindre varm. Har hittat en del krustor på benet men inga direkt sår..

Veterinär kommer i mitten på nästa vecka för att kolla benet, men jag funderar rätt mycket på det... Tvättar benet med hibiskrubb och håller så torrt och rent det går så länge...

Någon som varit med om någon liknande lymfangit? Eller några tankar om det kan vara något annat?

Tacksam för svar!

Hanny
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 505
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp