Kirre

Trådstartare
Skulle någon kunna beskriva denna "sjukdom" lite mer ingående för mig. Hur den uppstår, orsaken, symtom, vad man gör för att behandla den (medicinskt, inte "hemmarecept"), sjukdomsförloppet och hur man fastställer, medicinskt igen, att det är just lymfangit.

Tackar på förhand för all hjälp!

/Sara
 
Det finns flera sådanna trådar här, har varit många på sistone, så sök så kommer du nog o hitta svar på alla dina frågor... :)
 
Gjorde en sökning innan jag skrev men fick inte fram något mer vettigt än det jag redan visste dvs inflammation i lymfkärlen vilket ger svullnad. Jag behöver dock mer ingående och omfattande information. Medicinsk behandling tex (alltså inte jodopaxomslag och andra "hemmarecept"), vad i lymfkärlen som blir inflammerat, själva kärlen, lymfvätskan? I så fall vilken substans i lymfvätskan. Lite krångligt alltså... :)
 
mion kompis häst fick lymfangit pga mugg. Hon fick köpa sulfalanidpulver och blanda med torskleverolja till en pasta sedan lägga omslag på benet över natten. Vet. var och kollade på hästen och det var hon som sa det och det funkade jättebra!!//Johanna
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 296
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
938
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 272
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp