Bukefalos 28 år!

lymfangit?

N

nita

O:confused: m hästen besväras av trolig lymfangit med svullna bakhasor kan det då bero på fodergivan, i detta fallet havre?Känner någon till något om detta?Tacksam för svar!
 
Sv: lymfangit?

Förstår inte riktigt vad du menar hästen får inte Lymfangit av havre ;)

Lymfangit är inflammation i lymfkärlen och kommer inte på bägge benen om det inte är skador i bägge benen .

Mia
 
Sv: lymfangit?

När jag köpte min häst för ett år sedan hade hon mugg,pga lerig hage
Veterinären ordinerade daglig tvätt, desinficering av virkon, insmorning av fodertran samt värmande bandage dygnet runt. Det resulterade i lymfangit som spred sig upp till hasorna.:confused: Min hovslagare rådde mig att enbart tvätta rent och låta allt annat vara och efter två veckor blev min häst bra:D
 
Sv: lymfangit?

Nä jag har inte heller hört talas om att havre skapar lymfangit.Han har mugg i karlederna bak och det behandlar jag med en speciell sorts läkemedel som är bra.
 
Sv: lymfangit?

När jag köpte min häst för ett år sedan hade hon mugg,pga lerig hage
Veterinären ordinerade daglig tvätt, desinficering av virkon, insmorning av fodertran samt värmande bandage dygnet runt. Det resulterade i lymfangit som spred sig upp till hasorna.:confused: Min hovslagare rådde mig att enbart tvätta rent och låta allt annat vara och efter två veckor blev min häst bra:D

Min häst har lite mugg och det kan ju vara det som är problemet men han behandlas för det och det funkar bra.Han är svullen på morgonen efter en hel natt i boxen.
 
Sv: lymfangit?

Vilket läkemedel?

Tyvärr så kommer jag inte ihåg vad det heter,egentligen är det örondroppar till hund men som har visat sig vara mycket effektivt på mugg hos hästar.Jättebra det kan jag rekommendera
 
Sv: lymfangit?

Tyvärr så kommer jag inte ihåg vad det heter,egentligen är det örondroppar till hund men som har visat sig vara mycket effektivt på mugg hos hästar.Jättebra det kan jag rekommendera


Ok, det har jag också haft och det fungerade ganska bra, fick bort muggen på ett ganska stort område. Tyvärr behövdes det starkare grejer för att få bort det andra.
 
Sv: lymfangit?

fucidin tror jag det heter, funkar bra om det ej är för mkt mugg, då krävs ofta starkare grejer som tar bort det inifrån.
 
Sv: lymfangit?

Nä jag har inte heller hört talas om att havre skapar lymfangit.Han har mugg i karlederna bak och det behandlar jag med en speciell sorts läkemedel som är bra.

Och ditt inlägg och fråga såg ut så här
Reg.dat: Nov 2006
Inlägg: 9 lymfangit?

--------------------------------------------------------------------------------

O m hästen besväras av trolig lymfangit med svullna bakhasor kan det då bero på fodergivan, i detta fallet havre?
Och nu säger du att du inte hört talas om att lymfangit skapas av havre :eek:

Mia
 
Sv: lymfangit?

Har din häst inga sår så har den troligtvis inte lymfangit. Den kan få det av mugg...men då oftast när den är mer långt gången till rasp.

Många hästar blir svullna i bakbenen efter en natt i box. Det har med blodcirkulationen att göra och det är inget farligt. När hästen väl kommit ut och fått röra på sig så försvinner det.
Det kan också vara så att om hästen får i sig mer protein än vad den behöver så kan de svullna i samband med längre stillastående..som över natt i box.
 
Sv: lymfangit?

Och ditt inlägg och fråga såg ut så här
Reg.dat: Nov 2006
Inlägg: 9 lymfangit?

--------------------------------------------------------------------------------

O m hästen besväras av trolig lymfangit med svullna bakhasor kan det då bero på fodergivan, i detta fallet havre?
Och nu säger du att du inte hört talas om att lymfangit skapas av havre :eek:

Mia

Jag hade aldrig hört talas om det tidigare att lymfangit kan bero på havregivan.Fick höra det igår!Eftersom jag inte hade hört talas om det tänkte jag att någon kanske sitter inne men den kunskapen.Förstår Du?Jag har fått svar och det tar jag tacksamt emot.Hästen är 16 år en fd tävlingshäst (hoppning).Äldre hästar kan ju svullna om de står inne en hel natt i box även om man rider den så gott som dagligen.
 
Sv: lymfangit?

Har din häst inga sår så har den troligtvis inte lymfangit. Den kan få det av mugg...men då oftast när den är mer långt gången till rasp.

Många hästar blir svullna i bakbenen efter en natt i box. Det har med blodcirkulationen att göra och det är inget farligt. När hästen väl kommit ut och fått röra på sig så försvinner det.
Det kan också vara så att om hästen får i sig mer protein än vad den behöver så kan de svullna i samband med längre stillastående..som över natt i box.

Ja, jag har samma tankar som Du.Svullnaden går ner under dagen vid rörelse.Han är inte så ung längre heller.Min förra häst hade samma problem när han stod i boxen över natten och han var bara 8 år.Jag avvaktar och ser.
 

Liknande trådar

Hästvård Kan en häst med kronisk lymfangit leva ett gott liv tycker ni? Tänker på ev smärta t.ex. Känner ni till ngt fall från verkliga livet...
Svar
3
· Visningar
678
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 306
Senast: super
·
Hästvård Fick råd av veterinär att kyla hästens svullna och varma ben. Dels med vatten, dels med kylbalsam och linda till natten.Dumt nog tänkte...
Svar
10
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 802
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Avliva aggressiv hund
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp