Lymfmassag och bindvävsmassage?

Mia_R

Trådstartare
Är det någon här som testat? Har det gjort någon skillnad för et? Jag är sugen på att testa och funderar på att antingen prova någon elevbehandling eller boka direkt på salong men vill gärna veta om någon gjort det och om det är så fantastiskt som det sägs? :)
 
Jag har fått lymfmassage och gör egenvården lite då och då för att underhålla, plus när kroppen samlat på sig vätska.
 
Lymfterapi får jag regelbundet. Jag vet inte om det är samma sak som lymfmassage??

Den jag får är närmast taktilt. Man stimulerar lymfknutor och masserar mycket mjukt bort lymfvätska till knutorna. Den egenvård jag gör är princip som distinkta smekningar.

bindvävsmasssage har jag googlat mig till är djupmassage.
 
Bindväv är fascia. Jag ser inte hur det och lymfmassage har med varandra att göra över huvud taget.

Har fått flertalet fasciabehandlingar och de fungerade jättebra. Terapeuten kunde spåra spänningarna ända ner till tårna. Vanlig massage hjälper mig inte alls eftersom fascian är så spända.
 
Lymfmassage gör jag regelbundet på mig själv och skulle egentligen behöva gå till någon professionell regelbundet också. Det minskar min smärta en hel del.

Har fått bindvävsmassage men jag tål det inte. Får skitont och mår väldigt dålig i flera dagar efteråt. Men då har jag ju EDS också. Min bindväv är ju inte frisk.
 
Jag har gått på lymfmassage och även lärt mig självbehandling. För mig har det hjälpt att minska ner en del vätskeansamlingar, men det främsta jag har fått ut av det är att jag har fått ett annat tänk och medvetande runt att hjälpa min kropp att hålla igång cirkulationen rent generellt (vilket annars är ett stort problem för mig). I och med det har det även minskat ner på kramper och muskelvärk för mig.
 
Går ibland på lymfmassage/dränage. Gör egenövningar (Andning, torrborstning) som underhåller det emellan. Har lipödem och känner att vävnaderna blir mer "omsatta" Viss svullnad försvinner. Effektivast mot vätska/svullnad är dock kompressionstights och lågintensiv rörelse i kombo.
 
Går ibland på lymfmassage/dränage. Gör egenövningar (Andning, torrborstning) som underhåller det emellan. Har lipödem och känner att vävnaderna blir mer "omsatta" Viss svullnad försvinner. Effektivast mot vätska/svullnad är dock kompressionstights och lågintensiv rörelse i kombo.

Jag kör kompressionsplagg när jag kommer ihåg och jisses vad jag kissar de dagarna :eek:
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 253
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 281
Senast: tuaphua
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 209
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 106
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp