Lymfmassage

the_connemara

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av lymfmassage till häst? Om ni tycker det gett bra resultat, är det något era hästar får regelbundet eller beroende på problem? Ger ni det själva också emellanåt och i sådana fall hur ofta?

Min häst verkar uppskatta jättemycket vissa grejer hans Mastersonbehandlare visade efter att hon gått en kurs. Jag ser direkt skillnad på när han är svullen av gräset så jag blev nyfiken på att ge honom en hel behandling och lära mig mera själv.
 
Min fick en gång i månaden förra våren/sommaren/tidig höst och jag tror att det är till stor det tack vare det hon inte fick fång trots så mycket gräs som det kom i vinterhagen! Hon brukar svullna i mankam av insekter och gräs (lite tjock året om utan överhull) vilket min equifysioterapeut menar på är trögt lymfflöde; när man masserar mankammen ser man lixom strimmor nerför halsen när flödet kommer igång! Jag håller igång med övningar mellan besöken som jag blivit anvisad :).
 
Vad har ni för erfarenheter av lymfmassage till häst? Om ni tycker det gett bra resultat, är det något era hästar får regelbundet eller beroende på problem? Ger ni det själva också emellanåt och i sådana fall hur ofta?

Min häst verkar uppskatta jättemycket vissa grejer hans Mastersonbehandlare visade efter att hon gått en kurs. Jag ser direkt skillnad på när han är svullen av gräset så jag blev nyfiken på att ge honom en hel behandling och lära mig mera själv.
Jag tycker det verkar väldigt intressant och ska boka in en behandling till min häst. Har provat lite själv och upplever att det har effekt.
 
Jag hade tänkt gå en endagskurs i ämnet lymfmassage på lördag, var jättepepp när jag hittade den men det verkar tyvärr lite på gränsen med anmälningar. Så det är osäkert om det blir av. Men blir det inte så ska jag i alla fall boka in en behandling och försöka snappa upp lite då!

Så länge prövar jag mig fram enligt youtubespaningar och vad jag kunnat läsa mig till, det är framför allt av intresse för min äldre halvblodsvalack som haft fång och som har lätt för att svulla upp och bli stel och spänd i hals/mankam och över korset. Just nu försöker jag göra en stunds massage nästan varje dag på honom. Såklart kombinerat med annat som försöka hålla ner vikten med ett för fången begränsat bete nattetid etc.
 
Min fick en gång i månaden förra våren/sommaren/tidig höst och jag tror att det är till stor det tack vare det hon inte fick fång trots så mycket gräs som det kom i vinterhagen! Hon brukar svullna i mankam av insekter och gräs (lite tjock året om utan överhull) vilket min equifysioterapeut menar på är trögt lymfflöde; när man masserar mankammen ser man lixom strimmor nerför halsen när flödet kommer igång! Jag håller igång med övningar mellan besöken som jag blivit anvisad :).

Intressant! Och att veta vilket intervall ni tyckt funkat :)
 
Jag hade tänkt gå en endagskurs i ämnet lymfmassage på lördag, var jättepepp när jag hittade den men det verkar tyvärr lite på gränsen med anmälningar. Så det är osäkert om det blir av. Men blir det inte så ska jag i alla fall boka in en behandling och försöka snappa upp lite då!

Så länge prövar jag mig fram enligt youtubespaningar och vad jag kunnat läsa mig till, det är framför allt av intresse för min äldre halvblodsvalack som haft fång och som har lätt för att svulla upp och bli stel och spänd i hals/mankam och över korset. Just nu försöker jag göra en stunds massage nästan varje dag på honom. Såklart kombinerat med annat som försöka hålla ner vikten med ett för fången begränsat bete nattetid etc.

Jag missade förra tillfället och även detta kan jag inte, så typiskt. Så tänkte jag skulle boka en behandling och såg då att det ingår lite egenvårdstips, låter ju kalas! Men hoppas det blir fler datum och att jag kan då! Min är också äldre nu och har PPID samt kan inte motioneras mycket pga skador så man vill ju göra vad man kan för att slippa fångest 😬
 
Jag hade tänkt gå en endagskurs i ämnet lymfmassage på lördag, var jättepepp när jag hittade den men det verkar tyvärr lite på gränsen med anmälningar. Så det är osäkert om det blir av. Men blir det inte så ska jag i alla fall boka in en behandling och försöka snappa upp lite då!

Så länge prövar jag mig fram enligt youtubespaningar och vad jag kunnat läsa mig till, det är framför allt av intresse för min äldre halvblodsvalack som haft fång och som har lätt för att svulla upp och bli stel och spänd i hals/mankam och över korset. Just nu försöker jag göra en stunds massage nästan varje dag på honom. Såklart kombinerat med annat som försöka hålla ner vikten med ett för fången begränsat bete nattetid etc.
Var är kursen?
 
När I vilka fall märker du mest skillnad? Hur lärde du dig?
Dom som lätt samlar på sig vätska/ödem. Av olika anledningar.
Jag började med att titta på och ta till mig när terapeuter jobbade och sedan har jag läst allt jag kommer över googlat, sett filmer på youtube, klipp på Instagram och testat mig fram på min som väldigt lätt får vätskeansamlingar. Öva öva öva.
 
Samma med min häst, gillar inte att bli ryktad men lymfmassage går bra. Hon står tom och njuter när jag masserar i ljumsken. Tidigare har hon skrikit och sparkat när jag rör där.

Jag hittade ett klipp om hur man öppnar lymfstation 3 i just ljumsken och testade på min idag. Han är snäll men brukar inte gilla att man petar där eller på magen (och aldrig med en borste såklart). Han tyckte det var såååååå skönt 😆😍

Jag har ju en teori om att han ogillar att bli borstad för att det inte känts bra i kroppen. Men också att han vill vara med delaktig och att det inte går till så som han gillar det i alla fall. Det och den enorma svårigheten det visade sig vara att göra relativt "enkla" rehabövningar han fick med sig hem från kliniken gjorde att jag började utforska bland annat Masterson och nu då lymfmassagen.

Att ringa ut en regelrätt massör för att ge honom massage eller ens för mig att lära mig massera känns fortfarande ganska långt borta 😅 Vi måste få mer tid med väldigt lätt och begränsad beröring som han till 100% uppskattar säger min magkänsla.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 063
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 156
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 843
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 095
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp