Lymfmassage

cowgirl81

Trådstartare
Nån här som fått det. Är lite sugen på att testa, då det verkar som om mycket av de problem jag har kan bero på taskigt lymfflöde. Hur har ni mått och hur har det känts efteråt. :angel:
 
Jag har!

I flera år. Jag opererades för bröstcancer och då togs inte bara bröstet utan även lymfknutorna i armhålan. Eftersom rörsystemet var kapat tog lymfvätskan andra vägar än normalt. Många får svullen arm. Jag fick ödem i buken. Skitjobbigt, periodvis hade jag svårt att andas.

Lymfsystemet är som blodomloppet men till skillnad mot blodet finns inte ett stort hjärta som sköter pumpandet utan mängder av lymfknutor.

Man kan hjälpa till massor med egenvård. Grunden är djupandning för att sätta igång allt. På morgonen innan uppstigning - dra in så mycket luft du förmår, tryck sedan ut luften, all luft. Gör runt 5 sådana långa djupandningar. Lymfsystemet tömmer sig under natten och får man direkt igång systemet på morgonen så svullnar man inte så mycket under dagen. Egenvården - massagen är taktil. Dra med mjuka fingrar långsamt dit lymfvätskan ska.

Var har du bekymmer?
 
Jag har både fått lynfmassage och hållit på med egenvård ("självlymfdränage"). Det har varit väldigt hjälpsamt för mig och min kropp, men för mig har det inte märkts någon större skillnad efter bara en behandling, utan det har handlat om ett ihärdigt och långsiktigt arbete innan det gav resultat.
 
Jag har!

I flera år. Jag opererades för bröstcancer och då togs inte bara bröstet utan även lymfknutorna i armhålan. Eftersom rörsystemet var kapat tog lymfvätskan andra vägar än normalt. Många får svullen arm. Jag fick ödem i buken. Skitjobbigt, periodvis hade jag svårt att andas.

Lymfsystemet är som blodomloppet men till skillnad mot blodet finns inte ett stort hjärta som sköter pumpandet utan mängder av lymfknutor.

Man kan hjälpa till massor med egenvård. Grunden är djupandning för att sätta igång allt. På morgonen innan uppstigning - dra in så mycket luft du förmår, tryck sedan ut luften, all luft. Gör runt 5 sådana långa djupandningar. Lymfsystemet tömmer sig under natten och får man direkt igång systemet på morgonen så svullnar man inte så mycket under dagen. Egenvården - massagen är taktil. Dra med mjuka fingrar långsamt dit lymfvätskan ska.

Var har du bekymmer?
Är svullen runt magen samt ena benet flera cm tjockare, så fått stora problem och röra mig, då det trycker på nerver och senor.
 

Liknande trådar

Hästvård Vad har ni för erfarenheter av lymfmassage till häst? Om ni tycker det gett bra resultat, är det något era hästar får regelbundet eller...
2
Svar
21
· Visningar
2 056
Hundträning Är det nån här som använder sina hundar till barmarksdrag? Är lite sugen på att testa det med mina två. Nyfiken, nån som kan berätta...
Svar
2
· Visningar
292
Senast: Milene
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 943
Senast: LiviaFilippa
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 154
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp