Lynads/tänkar övningar!

tess91a

Trådstartare
Hej
(Nu blir långt, kan hända att de har blivit lite fel samt missat något)

Hat ett sto som jag har börjat hoppa hemma(ca 2-3 månader nu?) ,men de är inte alltid som de går så lugnt och sansat som jag skulle vilja.
Hon ser väldigt ofta bommar som "riktiga hinder" = hoppsprång över första gångerna, men går mycket bättre om jag står i fältsits än rider lätt. Hoppar gärna fort och slarvigt, vilket ofta resulterar i rivning eller helikopterhopp, eller som de blev i helgen nu när hon inte tittar ordentligt på hindret och inte märkt att det är höjt, resulterar nästan i en omkullridning. Hon tycker allt med hoppning/bommar är väldigt kul, så hon tänker inte bara kör.

Man måste hålla om samtidigt som man inte kan driva, hon måste känna mitt stöd och att jag är med. Men samtidigt går det så himla fort så hon inte tänker sig för. Hon lyssnar inte alltid på mig efter hindret, före går an beroende på vilket humör hon är på.

Det var först efter ca 6 månader med bara bommar som hon kan gå över fler än 1 utan att bli rädd/blockerad på något vis. NU fungerar det dock väldigt bra med bommar, nu kan hon ta 4 st på rad i trav(säkert fler, men räcker väldigt bra med 4). Samt en lätt bana på ca 40 cm.

Vi har kommit så långt att vi:
*Tagit en lätt bana på ca 40 cm i trav(1 gång så inget hon kan)
*Hoppat enstaka hinder på ca 60 cm (hoppar mycket bättre på denna höjden än tex 40 cm)
* Börjat nosa på oxer (hoppar oxer 1 gång) samt ovanliga hinder(pressening, koner under osv)

Så, behöver tips på olika övningar som gör att hästen får tänka och samtidigt börja lyssna på mig samtidigt som jag inte vill förlora hennes otroliga vilja att hoppa. Rider "alltid" dressyr, både i paddock och ute då hon väldigt lätt blir spänd och har mycket energi som vill ut.
Så vill ha övningar som inte är för komplicerade för en häst som kan bli blockerad(men inte så att hon blir farlig. Men kan förlora sitt självförtroende väldigt lätt, när hon samtidigt lyser upp och blir en helt annan häst när hon lyckas med något, så hon är så himla härlig att jobba med)

ELLER ska jag helt enkelt höja ribban för att hon tycker det är för enkelt det vi gör? Vad tror ni? För hon börjat inte hoppa språng fören vi ligger på ca 60 cm. (löshoppad ca 70 cm)
Oftast efter hindret som problemen med styrning samt tempot kommer, innan går de oftast att hålla henne i trav hela vägen. Hoppar oftast i trav, ibland i galopp pga att jag är lite hopprädd, men går utmärkt på den nivån vi ligger på nu då jag har börjat lita på henne då nästan aldrig vägrar utan hoppar oftast.
Börjar alltid med bommar i början på passet, sätter upp rättuppstående hinder på ca 40 cm, ett eller ett par stycken som jag ev tar på rad beroende på hur ett hinder går.

Är jag för mesig eller ska vi ligga på den nivån vi ligger på ett tag till? i så fall, vilka övning?:angel:

//T&B
 
Sv: Lynads/tänkar övningar!

Hur gammal är hästen?

Jag tycker nog att du ska höjja ribban för er lite.
Inte bokstavligt talat att höjja hinderna utan höjja svårigheten.

Börja med att lägga ut galopp bommar?
Ca 4-6 st i rad och kom i en lagom galopp på det, du kan sen höja bommarna så att dom är förhöjda, inte hinder, men variera lite (lättast så klart om man har medhjälpare som rättar till avstånd osv när man har gjort kaffeved av bommarna)

Sen kan du hoppa lite studs, 2-3 st, kan ha trav el galopp bom innan.

Du kan hoppa "5 och halvan" = travbom, kryss, 5,5 m (ett galoppsprång) till en oxer.

Du kan också sätta upp ca 4 -5 små hinder på banan (typ en liten studs, kavaletti serie, litet trav hinder med travbom både innan och efter så att du kan komma i båda riktningarna) där du kan rida olika linjer och att komma i trav, bryta av till skritt, trava/galoppera på nästa hinder, lägga en volt, nästa hinder osv, så att du håller henne uppmärksam och så att hon inte kan rusa igenom allt utan måste faktiskt backa av och lyssna "vart ska vi nu"?
 
Sv: Lynads/tänkar övningar!

Hästen år 9 år, men endast varit aktiv ridhäst i lite mer än 1 år, sedan innan sporadiskt riden i ca 1-2 år. (tidigare tränat inför trav men inte mycket. Inte haft de så lätt så mest behövt jobba på att komma upp i vikt och lita på människor)

Får testa att höja svårigheten, för hon är så himla härlig att jobba med om hon verkligen hoppar och gör de vi ska :love:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: zarmino
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
836
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 432
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
640
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp