Bukefalos 28 år!

Lynnesfel????

mian1

Trådstartare
Nu börjar vi bli oroliga för Ester. Detta är tredje morgonen denna veckan som hon flyger på Doris! :confused:
Hon brukar ju bli knäpp, överaktiv och gnällig och det brukar hålla i sig i en vecka. Men hon har aldrig visat några aggressiva tendenser förut!

Hon gnäller så hon skakar, skakar i hela kroppen innan hon kastar sig över Doris, hon har inte ro att äta godis utan spottar ut om man ger henne och hon är helt hysterisk. Doris får inte gå nära Esters fåtölj och hon får inte komma mellan mig och Ester för då smäller det. I morse hoppade Ester från fåtöljens ryggstöd rakt ner på Doris och flög henne i nackskinnet för att hon var mellan mig och Ester.
Stänger jag en dörr mellan mig och Ester så ylar hon.

Dag- och kvällstid funkar de ihop, men på morgonen går det bara inte.

Maten är halverad, men problemet är att jag inte orkar gå de där långa promenaderna som Ester behöver. Här är det så backigt att bara efter en kortare promenad får jag så ont av foglossningar att jag inte kommer ur sängen på resten av dagen.
Pappa ska komma och hjälpa mig att klippa gräset i nästa vecka, men han vill helst inte gå ut med Ester för att hon drar så i kopplet när han har henne. Vad ska jag göra? Är det "normalt" att skendräktiga tikar blir aggressiva ibland eller kan hon ha fått nåt fel i huvudet? Hon blir som sagt lugnare efter aktivering, men jag kommer att vagga runt som en tjock anka i minst 5 veckor till och jag kan bara inte ge henne den motion hon behöver.
Och sterilisering har vi inte råd med, vare sig de 6-7000:- som det kostar här eller resa till norr och betala 2500:-
 
Sv: Lynnesfel????

Är hon rejält skendräktig så kan hon mycket väl bli knäpp i huvudet. En av våra tikar blev helt galen när en annan tik fick valpar... Hon flög ständigt på den tiken som hade valpar... (Vi hade henne inte kvar till slut)
 
Sv: Lynnesfel????

Mer hjärngympa och hitta någonstans där du kan släppa henne så hon verkligen får springa av sig?? *letar bra alternativ till foglossningspromenader nu*
 
Sv: Lynnesfel????

Kassiopeja skrev:
Mer hjärngympa och hitta någonstans där du kan släppa henne så hon verkligen får springa av sig?? *letar bra alternativ till foglossningspromenader nu*

Tyvärr springer Ester gärna av sig länge...och långt bort.
I dag var husse ute en dryg mil med henne och vi vaktar henne, men vare sig i går kväll eller i dag har det varit något problem. Hon lägger sig gärna där hon får vara ifred och Doris har varit så retsam och så fort hon kommer åt så retas hon med Ester.
 
Sv: Lynnesfel????

Tippan skrev:
Är hon rejält skendräktig så kan hon mycket väl bli knäpp i huvudet. En av våra tikar blev helt galen när en annan tik fick valpar... Hon flög ständigt på den tiken som hade valpar... (Vi hade henne inte kvar till slut)

Aha, det kanske kan ha att göra med att Doris löper? Detta är första gången som Esters skendräktighet har sammanfallit med Doris löp.
Inga slagsmål sedan i går morse så det kanske löser sig? Hoppas det i alla fall.
 
Sv: Lynnesfel????

Nu upptäckte vi mjölk i juvrerna! :(
På måndag åker vi till veterinären för att få medicin och för att undersöka henne så att hon inte fått nån tumör i livmodern eller nåt.
*suck*
1200:- gick Doris vet.besök nu i veckan på, efter regleringen och då har vi ändå inte hämtat ut kortison och svampmedel för öronen. Lönen kommer inte för än på fredag och denna månaden är den nog tämligen skral. Detta behövde vi inte. Nästa hund blir en sån från Sony- med batterier och fjärrkontroll.
 
Sv: Lynnesfel????

Det finns medicin att ge skendräktiga tikar. Har ni provat den? Har precis för stunden hjälnsläp på vad den heter, men fråga veterinären.
 

Liknande trådar

Övr. Hund :mad: Ester är skendräktig :mad: Hon brukar bli det och det brukar räcka med mindre mat och mer aktiering samt att valpen beslagtas...
Svar
12
· Visningar
6 212
Senast: mian1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp