Lysekil och däromkring

Barbabelle

Trådstartare
Ja vad bör man se och göra däromkring i början av augusti?
Vill gärna ha tips bra resturanger och fik också.
 
Jag brukar gå å strosa nere vid hamnen och kolla på alla fina båtar, ibland har vi även åkt vidare till Smögen och Kungshamn, men kan bero på att vi utgick från Bohus-Malmön. Riktigt fint.
Havets hus finns i Lysekil och riktigt intressant vad jag kommer ihåg, längesen jag var där. Har inte någon bra koll på nuvarande restauranger eller fik. Om jag inte missminner mig har jag för mig jag köpte på något ställe nere i hamnen någon god baguette fylld med typ skagenröra, riktigt gott.
 
Havets hus tycker jag är intressant med lokal fauna och flora även om det inte är världens största akvarium. De "lånar" också djur ur havet, så vilka arter de visar varierar. Tyvärr har de ingen sälsafari under 2020 :( Annars är det givet när man är i Lysekil.

Man kan äta på takterrassen på Havets hus - maten/fikat levde inte upp till miljön när jag var där.

Är man stentokig - Stångehuvuds naturreservat och bohusgranit http://www.stangehuvud.se/

Lysekil är fullt under högsäsong (vilket jag förstår)
 
Vad är ni intresserade av?
Luna café (missa inte!) och NH5 är två ställen med god mat. Röe gård är också värt en utflykt, mysig miljö och därifrån kan ni åka vidare ut till Näverkärr och vandra. Fantastiskt fint naturreservat! Även Stångehuvud inne i Lysekil är otroligt vackert. Nordens Ark är ju inte heller långt bort och är värt ett besök. :)
 
Paddla kajak eller klättra i berg om ni vill vara lite mer aktiva, finns företag som anordnar turer och kurser både för nybörjare och erfarna. Bergsklättring har verkligen blivit stort i kommunen de senaste åren och det är många klättrare som kommer hit. :)
 

Liknande trådar

Mat Vi ska till Scandinavium på en torsdag. Funderade på att äta något innan vid 16-17 tiden. Har googlat lite men mest hittat äldre trådar...
Svar
15
· Visningar
786
Senast: Mabuse
·
Fritid Hoppas det finns några varbergsbor här,! Vilken är bästa badstranden i Varberg om man vill ha sandstrand och inte så långgrunt? Bra...
Svar
4
· Visningar
490
Senast: enough
·
Kultur Kära buke, har ni några tips på bra HBTQ+ böcker? Främst fakta (men ge gärna skönlitteratur tips också om ni har något). Historia...
Svar
12
· Visningar
860
Kläder & Bli fin Jag letar efter nya höst/vinterstövlar att ha till vardags. Jag skulle vilja ha ett par i stil med Dubarry (fast gärna billigare!), har...
Svar
1
· Visningar
596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp