Lysrör i akvarium slocknar

Badger

Trådstartare
Båda våra lysrör i akvariet slocknar några sekunder efter att man tänt dem. Är det möjligt att det är lysrören som är gamla eller är det mer sannolikt armaturen? Vad tror ni?

Och om det är så, är ny LED armatur bra? vad ska man ha?

Det kan vara problem med lysrören, men också problem med glimtändarna. Har du inte nytt lysrör som du vet att fungerar utmärkt så vet jag inte hur du felsöker...

LED kan vara bra, och dålig. Det finns utmärkta LED-ramper till akvarier med fantastiskt fint ljus, och det finns usla... Är du petig med att det ska vara bra ljus, så snåla inte. Försök kolla upp vilken temperatur det är på ljuset också. Precis som med vanliga lysrör så kan ljuset vara kallt eller varmt, så att det blir blått ljus, rött ljus och allt däremellan. Jag har sett belysning som varit så usel att även röda fiskar sett blå ut, och belysning så fin att alla fiskarnas färger verkligen märks extra tydligt.

Hur långt akvarium har du, och hur många liter? :)

LED för akvarieväxter är mycket bättre än lysrören tycker jag. Bättre tillväxt, färger, blir inte varmt, och snyggare!

Jag gillar superminimalistiska helglasakvarium.

Det kan vara problem med lysrören, men också problem med glimtändarna. Har du inte nytt lysrör som du vet att fungerar utmärkt så vet jag inte hur du felsöker...

LED kan vara bra, och dålig. Det finns utmärkta LED-ramper till akvarier med fantastiskt fint ljus, och det finns usla... Är du petig med att det ska vara bra ljus, så snåla inte. Försök kolla upp vilken temperatur det är på ljuset också. Precis som med vanliga lysrör så kan ljuset vara kallt eller varmt, så att det blir blått ljus, rött ljus och allt däremellan. Jag har sett belysning som varit så usel att även röda fiskar sett blå ut, och belysning så fin att alla fiskarnas färger verkligen märks extra tydligt.

Hur långt akvarium har du, och hur många liter? :)

Jag är inge bra på detta med ljustemperaturer. Är detta något som skulle funka till ett 250-litersakvarium?

https://ledmegastore.se/akvarier/34...IB6qkQaGvif8QOvfhSTEkRYPeJ0dVi2RoCbdMQAvD_BwE

/Lizzie

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Är rökarna utrotade?
Tillbaka