Lyssna på hjärta eller hjärna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänkte att dagboken är ett bra ställe att ösa ur mig lite.
Har sen jag var medryttare på en ponny varit totalt såld på honom, han stal mitt hjärta totalt och jag har så fina minnen från våra två år tillsammans.
Nu har jag ev möjlighet att få köpa honom - och jag vet varken ut eller in.
Hjärnan säger "du hinner inte" medan hjärtat säger "köp, du kommer ångra dig annars".
Bästa vännen (vi har känt varandra 18 år) och sambo säger köp, annars ångrar jag mig.

Förra medishästen fick mig skraj för att rida. Var och provred ponnyn häromdagen och kände mig trygg. Det var som att komma hem, trots våra nästa 10 år ifrån varandra.

Men nu har vi ju en son också. En högst efterlängtad och innerligt älskad son - som jag vill finnas för. Alltid!

Just nu är jag ju hemma då jag är föräldraledig, men ska ju börja jobba i vår. Visserligen säger sambon att han kan åka till stallet och borsta mm då. Men när jag ska upp i tid mer då? Då kommer jag visserligen söka jobb närmare.

+ Motion av ridning/mockning
+ Få hålla på med häst igen
+ Far och son får mer egentid när jag är i stallet (utom när de vill följa med)
- Tar tid från sonen och hunden (fast hunden kan jag nog ha med emellanåt)
- Kostnad (även om sambon säger att jag inte ska tänka på det, jag vill ha en "om det tar slut mellan oss"-plan)
- Mer uppbunden, fast jag tror det är lättare hitta nån som kan kolla till en inhyrd häst än hitta nån som vill ta hand om våra höns

Ponnyn är äldre, 22 år, men fräsch. Tänkte om han rids 2-3 dagar i veckan och även får gå promenader 1-2 dagar. Och kommer stå på lösdrift.

Ägaren har inte bestämt sig än. Och tydligen inte jag heller. Trodde det skulle klarna efter provridningen och det gjorde det, men jag velar ändå. Varför är inte hjärta och hjärna överens?
 

Jag vill säga hjärta, men tycker att du ska tänka ekonomiskt. Jag önskar nu att jag sparat pengar till barnen till mopeder, sparkonto inför lägenhetsköp osv. Istället lade jag pengar på mitt eget fritidsintresse, mår rätt dåligt när jag tänker på det nu. Finns ekonomin är det en helt annan sak, tycker jag.
 
Jag vill säga hjärta, men tycker att du ska tänka ekonomiskt. Jag önskar nu att jag sparat pengar till barnen till mopeder, sparkonto inför lägenhetsköp osv. Istället lade jag pengar på mitt eget fritidsintresse, mår rätt dåligt när jag tänker på det nu. Finns ekonomin är det en helt annan sak, tycker jag.
Varför mår du dåligt över det?
Förstår inte varför man ska försaka sig själv bara för man har barn, man är knappast en bättre förälder för det.
( Jag har inte fått några pengar som skulle räcka till ett lägenhetsköp tex, har aldrig saknat det heller)
 
Varför mår du dåligt över det?
Förstår inte varför man ska försaka sig själv bara för man har barn, man är knappast en bättre förälder för det.
( Jag har inte fått några pengar som skulle räcka till ett lägenhetsköp tex, har aldrig saknat det heller)
Jag mår dåligt över det därför att de cirka 3000 i månaden hade gett mina barn - och mig nu ett bättre liv helt enkelt. .Moppekörkortet kostar ca 5000 och en bra moped med hjälm och kläder typ 10 000. Här får du stå i bostadskö lääänge för att få lägenhet, bostadsrätt = kontantinsats hjälper.
Jag tycker ändå att om man inte har råd att spara också, är det för dyrt att ha häst. Jag tycker inte att man ska försaka sig, men en hobby som kostar så mycket och tar så mycket tid påverkar såklart livet på olika sätt, det måste man ju vara medveten om. Sen dömer jag ingen annan! Men som sagt, ångrar mina egna prioriteringar.
 
Jag mår dåligt över det därför att de cirka 3000 i månaden hade gett mina barn - och mig nu ett bättre liv helt enkelt. .Moppekörkortet kostar ca 5000 och en bra moped med hjälm och kläder typ 10 000. Här får du stå i bostadskö lääänge för att få lägenhet, bostadsrätt = kontantinsats hjälper.
Jag tycker ändå att om man inte har råd att spara också, är det för dyrt att ha häst. Jag tycker inte att man ska försaka sig, men en hobby som kostar så mycket och tar så mycket tid påverkar såklart livet på olika sätt, det måste man ju vara medveten om. Sen dömer jag ingen annan! Men som sagt, ångrar mina egna prioriteringar.
Jag tycker det är sorgligt att du känner så. DIn hobby kanske gjorde att du orkade mer och blev en bättre förälder sannolikt.
 
Jag tycker det är sorgligt att du känner så. DIn hobby kanske gjorde att du orkade mer och blev en bättre förälder sannolikt.
Jag håller med om att det är sorgligt. Visst blev jag glad av hästen, å andra sidan tror jag helt ärligt att jag hade varit en bättre förälder om jag varit mer närvarande och inte så stressad hela tiden. Över den faktiska tiden, ständiga samvetet plus taskig ekonomi. Är med på hur du menar och har själv rättfärdigat mitt hästeri med att "jag behöver det". Nu tycker jag nog mer att jag var egoistisk. Det finns ju andra intressen som inte hade tagit lika mycket tid och pengar som ju en häst gör.
 
Jag mår dåligt över det därför att de cirka 3000 i månaden hade gett mina barn - och mig nu ett bättre liv helt enkelt. .Moppekörkortet kostar ca 5000 och en bra moped med hjälm och kläder typ 10 000. Här får du stå i bostadskö lääänge för att få lägenhet, bostadsrätt = kontantinsats hjälper.
Jag tycker ändå att om man inte har råd att spara också, är det för dyrt att ha häst. Jag tycker inte att man ska försaka sig, men en hobby som kostar så mycket och tar så mycket tid påverkar såklart livet på olika sätt, det måste man ju vara medveten om. Sen dömer jag ingen annan! Men som sagt, ångrar mina egna prioriteringar.
Jag trodde det var ovanligt att spara pengar till barnen. Själv har jag aldrig fått något. Jag har inte saknat det heller. Jag hade hellre velat få kärlek.
 
Jag trodde det var ovanligt att spara pengar till barnen. Själv har jag aldrig fått något. Jag har inte saknat det heller. Jag hade hellre velat få kärlek.
Jag vet inte hur andra gör. Men jag hade hellre sparat pengar till barnen än att spendera dem på en egen, dyr hobby. Kärlek vill jag tro att jag gett mina barn, men när jag ser tillbaka hade jag gärna gett dem mer tid och upplevelser.
 
En äldre ponny på lösdrift som kommer ridas 2-3 gånger i veckan bara kommer inte ta lika lång tid som en häst i sina bästa år som ska vara fullt igång. Hinner du inte ut och promenera så går han ju på lösdrift och kommer röra sig ändå. Skillnad om han stått på box mer än halva dygnet och utetiden innebär en lite grusplätt själv. Men i en bra flock på lösdrift så är det en helt annan sak tycker jag!

Nu vet jag inte hur gammal din son är eller hur ponnyn är men om sonen är tillräckligt gammal och ponnyn trygg kan ju sonen sitta på ponnyn och du leda den ut på nån promenad ibland. Det gjorde jag med min medryttarhäst som var supertrygg. Min dotter fick rida och jag ledde hästen och så gick vi ut en skrittrunda. Hon var jätteglad och vi fick en mysig stund tillsammans! Hon tyckte också mycket om att rykta och klappa den.
 
En äldre ponny på lösdrift som kommer ridas 2-3 gånger i veckan bara kommer inte ta lika lång tid som en häst i sina bästa år som ska vara fullt igång. Hinner du inte ut och promenera så går han ju på lösdrift och kommer röra sig ändå. Skillnad om han stått på box mer än halva dygnet och utetiden innebär en lite grusplätt själv. Men i en bra flock på lösdrift så är det en helt annan sak tycker jag!

Nu vet jag inte hur gammal din son är eller hur ponnyn är men om sonen är tillräckligt gammal och ponnyn trygg kan ju sonen sitta på ponnyn och du leda den ut på nån promenad ibland. Det gjorde jag med min medryttarhäst som var supertrygg. Min dotter fick rida och jag ledde hästen och så gick vi ut en skrittrunda. Hon var jätteglad och vi fick en mysig stund tillsammans! Hon tyckte också mycket om att rykta och klappa den.
Sonen är knappt halvåret :angel:.
 
Bra beslut! :love: Med tanke på hästens ålder så tänker jag (lagom cyniskt) att om du skulle få problem med ekonomi eller tid sedan så kan du utan dåligt samvete ta bort honom, med vetande att ni fick en bra sista tid tillsammans. :)
Det är så jag krasst tänker. Från mig ska han inte flytta, det är han för gammal för. Även om han kan bli 30 år.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 241
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 225
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp