Lyssnar dåligt på skänkel

G

Gisburne

Visste inte om tråden passar bättre här eller under Grundutbildning. Mitt sto (7 år) lyssnar fruktansvärt dåligt på skänkeln emellanåt. Idag var det katastrofalt, hon skrapade båda mina ben mot träd så jag är alldeles blå! :( Detta trots att jag försökte styra henne åt sidan för att undvika träden. Hon är inte så vidare dressyrriden vad jag vet, och när vi tränade som mest dressyr för 1½ år sedan hann vi inte komma så långt innan hon blev skadad. Då reds hon inte alls på 3 månader, sedan mest rakt fram i skritt, trav och galopp under 3 månader för att bygga upp kroppen igen, och efter det har hon haft semester (skulle fölat nyligen, men det blev inget) i cirka ett år. Så vi har fått börja om från början nu, förra veckan.

Är sporrar det enda raka, eller vad ska jag göra? Hade inte tänkt pusha henne så mycket nu i början, eftersom hon inte har någon kondis, och nu skrittar vi bara i skogen med någon minuts trav per pass. Så det känns lite fånigt att ta till sporrar för att inte bryta benen i skogen, men jag kommer inte på något annat. Självklart ska hon börja markarbetas igen när hon fått upp flåset lite, men fram till dess då?
 
Sv: Lyssnar dåligt på skänkel

Hade samma problem med mitt sto, tills jag började rida för en tränare. Jag satt och nötte med skänklarna i onödan:o :o :o Pinsamt men sant.. Jag var tvungen att bli mer medveten om vad jag pysslade med uppe på hästryggen. Man använder bara skänkeln en gång för att få hästen att gå framåt, byta gångart osv, helst ska man inte behöva använda dem alls. det ska räcka med vikthjälp. I början fick jag trycka till ganska rejält då hästen var van vid att det skulle ta lite tid, men nu räcker det att med att jag snuddar med skänkeln och tänker framåt!

Ta en funderare när du rider nästa gång, sitter du och nöter? Om du vill få att snabbare resultat så ta på dej sporrarna någon gång då och då.
 
Sv: Lyssnar dåligt på skänkel

Lyssnar hon dåligt öht?
Gör övningar hela tiden som "tvingar" henne att lyssna! Tillslut kanske hon tom glömmer av sig och rätt som det är lyder hon skänkeln också utan att hon tänker på det. ;)
 
Sv: Lyssnar dåligt på skänkel

min polle hade ett sånt litet problem tidigare.han gick bra men var ganska (väldigt mkt) så skänkeldöd (LÄS: Jag satt INTE nötte han i sdorna!) men när jag väl ville tex flytta han i sidled,flytta ut rumpan etc så gick det knappt...hade sporrar å allt men de va i stort sett samma sak..

det enda vettiga min tränare gjorde var att när jag red å tex skulle flytta ut han m innerskänkeln å han inte "lyssnade" första gången så gjorde jag en gång till-men lite hårdare,om ja inte fick ngt dirrekt svar då så gjrode jag en tredje gång å samtidigt som min tränare rappade till han med spöt vid min skänkel..detta upprepades 2-3 ggr å efter den lilla "övningen" så behöver jag bara nutta han lite m min/mina skänkel/ar å han flyttar sig genast ...

detta tycker jag är en mkt "bra" metod då man gör det hela snabbt å enkelt å förklarar för hästen att "näe så här ska det vara" än att sitta på ryggen å nöta,banka å sparka hästen i sidorna-utan resultat...
 
Sv: Lyssnar dåligt på skänkel

Har du provat att förstärka skänkeln med spö?
Alltså inte rappa till, men trycka med spöt framför e bakom sadeln, beroende på hur du vill gå?
 
Sv: Lyssnar dåligt på skänkel

Testa att jobba lite från marken. Går hon undan för tryck från marken? Testa lite olika övningar där hon måste gå undan för tryck bakåt och åt sidan och se hur hon reagerar.
 
Sv: Lyssnar dåligt på skänkel

Jag var i lite samma situation. Han lyssnade inte allt för
sidförande skänkel, utan bara framåt.
Hade en hippolog-studerande i stallet som hjälpte oss.

Hon gav oss en övning, inte speciellt avancerad men det
hjälpte en hel del, att flytta ut bakdelen när man rdier på
volt. Var ganska omöjligt till en början. Men med dressyrspö
att peta på hans bakben med och att hålla tillbaka när han
ville öka så hjälpte det..
 
Sv: Lyssnar dåligt på skänkel

Tack för alla tips! :bow:

Som förtydligande:
Nej, jag nöter inte med skänkeln i onödan, även om tanken har farit genom mitt huvud. Har suttit många gånger och funderat på hur ofta jag skänklar, men jag använder nästan bara röst och kroppshållning när jag rider. (Framförallt för att byta gångart och få fram hästen från stillastående.) Så dessvärre är det inte på grund av "tjatande skänkel" som hon inte lyssnar. (Okej, jag vet inte hur hon är riden förut, kanske skänklades det för mycket på henne tidigare i livet?)

Och hon är underbar att jobba med från marken! :love: (Oftast.) I stallet behöver jag bara stå vid hennes sida och säga lite mjukt; "Flyttar du lite, gumman?" så tar hon ett steg åt sidan, utan att gå framåt eller bakåt. Lägger jag handen (verkligen LÄGGER, inte trycker) i skänkelläget utan att säga något så flyttar hon lika lätt åt sidan. Har inte jobbat henne enbart med "tryck-övningar" från marken, men har tömkört på volt och använt spöet för att trycka ut henne på volten (hon vill fuska lite ibland) och det har också fungerat bra. Det är bara uppsuttet som hon hellre lyssnar på skogens sus än mina skänkelhjälper... :crazy:

Har haft fundering att ta med spö ut på skrittrundorna, och då enbart i syfte att använda det som en förlängning av min arm och kunna peta lite på bakdelen när vi ska runda träd. Men det känns också lite "overkill" att sitta med spö när man bara är ute och skrittar - men jag är öppen för att det kanske behövs för att nå en förändring.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 491
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp