Lyssnar inte när jag sitter på ryggen

Hejhej1111

Trådstartare
Hej! Jag undrar om någon har tips till mig. Min häst kan bli stressad i ridning och även svår när jag ska hoppa upp på hans rygg. Han går o lyssnar hur fint som helst när vi går i grimma både att få han halt, backa, trava fint mm. Och lyssnar väldigt bra. Men när sadel o tränset är på honom så blir han ivrig. Kan ej stå still när jag ska hoppa på och när jag rider honom så blir han stressad o lyssnar inte jätte bra på mig när jag sitter på hans rygg. Nån som kan komma med tips för detta både med uppsittning och inte lyssnar när man sitter på rygg. Jag har försökt öva och öva på marken men som sagt aldrig stissig eller så när jag leder honom eller bara pysslar om och är med honom.. uppskattar svar!!
 
Kan du träna in ett stå stilla vid pallen kommando med honom när han är i grimma och grimskaft? Och sen föra över det till en riktigt uppsittning gradvis? Kanske m.h.a. klicker?
 
Svårt att ge råd över nätet. Delvis tänker jag ang foder och utevistelse, om hästen har för mycket överskotts energi och man behöver se över det.
Delvis tänker jag smärta/obehag eftersom problemet kommer när du sitter på hästen.
Delvis tänker jag ras, ålder och utbildning, om hästen är ung/outbildad och av en ras med mycket nerver i sig.

Bästa är att ta hjälp av en kunnig tränare som kan se och hjälpa er på plats :)
 
Hej! Jag undrar om någon har tips till mig. Min häst kan bli stressad i ridning och även svår när jag ska hoppa upp på hans rygg. Han går o lyssnar hur fint som helst när vi går i grimma både att få han halt, backa, trava fint mm. Och lyssnar väldigt bra. Men när sadel o tränset är på honom så blir han ivrig. Kan ej stå still när jag ska hoppa på och när jag rider honom så blir han stressad o lyssnar inte jätte bra på mig när jag sitter på hans rygg. Nån som kan komma med tips för detta både med uppsittning och inte lyssnar när man sitter på rygg. Jag har försökt öva och öva på marken men som sagt aldrig stissig eller så när jag leder honom eller bara pysslar om och är med honom.. uppskattar svar!!

Utevistelse tänkte jag också på... så att den inte står med en massa uppdämd energi. Sedan tycker jag inte det är så märkligt att den funkar olika under sadel respektive i grimskaft, det är ju olika situationer.

Angående att stå still när du sitter upp så är det en lydnadsfråga. Förutsatt att sadeln sitter ok, etc, såklart. Öva på att den ska stå still när du pillar med stiglädren. Flytta tillbaka den lugnt om den vill börja gå iväg eller steppa runt. Pilla med lädren. Slå med handen på sadeln. Hoppa lite jämfota bredvid. Sätt foten i stigbygeln och hoppa lite på ena benet... Flytta tillbaka hästen varje gång den går iväg. Beröm när den står still.

När du slutligen kan komma upp i sadeln utan att den joggar iväg så ge en godis från ryggen på den så den måste vända bak huvudet. Ge från båda sidor.

Rid sen om du vill, eller bara hoppa av och se det som dagens träning. Det beror ju lite på hur lång tid det tar innan hästen står still. ;) Den biten brukar inte vara så galet svår att träna om, så länge du är envis.

Angående att den är stressad när du rider så vet jag ju inte om det är din ridning som stressar, om det är något fysiskt med hästen, om du bör se över utfodringen, om den står i en liten frimärkshage ensam tre timmar om dagen och därför är stressad, eller om den är olydig. Där får du utveckla lite, men standardsvaret är ju alltid att rida för tränare, så att du har någon på marken som kan se och hjälpa dig konkret.
 
Tack för svaret. Han är en väldigt fin och snäll häst. Alltså han är inte olydig alls. Lyssnar väldigt mycket och han är väldigt ”mammig” vid mig. Alltid nära mig o har ja en dålig dag så märker han de o vill mysa. Så att just jag sitter på ryggen är nog inget problem då vi har ett sånt band. Men direkt när jag kommit på så blir han galen och ska gå runt o runt och får han absolut inte halt utan han bara virar runt. Sen när man börjat så blir han lugnare men känner fortfarande inte att jag har 100% kontroll över honom på ryggen. Även försökt öva med detta du sa. Jätte svårt o veta hur de är. Men samtidigt är det ej som att han inte vill ha nån på ryggen för han visar inte att han ej vill ha mig på ryggen. Han är 11 år och gick av travet i september. Så han är inte mycket tiden, han är inriden men vet nog inte riktigt vad som är rätt och fel. Så tror mest de handlar om att han är osäker. Men behöver öva på något sätt med detta men vet inte hur...
 
Tack för svaret. Han är en väldigt fin och snäll häst. Alltså han är inte olydig alls. Lyssnar väldigt mycket och han är väldigt ”mammig” vid mig. Alltid nära mig o har ja en dålig dag så märker han de o vill mysa. Så att just jag sitter på ryggen är nog inget problem då vi har ett sånt band. Men direkt när jag kommit på så blir han galen och ska gå runt o runt och får han absolut inte halt utan han bara virar runt. Sen när man börjat så blir han lugnare men känner fortfarande inte att jag har 100% kontroll över honom på ryggen. Även försökt öva med detta du sa. Jätte svårt o veta hur de är. Men samtidigt är det ej som att han inte vill ha nån på ryggen för han visar inte att han ej vill ha mig på ryggen. Han är 11 år och gick av travet i september. Så han är inte mycket tiden, han är inriden men vet nog inte riktigt vad som är rätt och fel. Så tror mest de handlar om att han är osäker. Men behöver öva på något sätt med detta men vet inte hur...
Är det en travare behöver du absolut ta hjälp av en tränare. Att utbilda en travare till en ridhäst kräver tid, tålamod och massor med kunskap.

Ger du kraftfoder?
Är det en travare behöver du troligen bara ge fri tillgång på hö och mineraler, det är väldigt sällan ridtravare behöver kraftfoder.
 
Tack för svaret. Han är en väldigt fin och snäll häst. Alltså han är inte olydig alls. Lyssnar väldigt mycket och han är väldigt ”mammig” vid mig. Alltid nära mig o har ja en dålig dag så märker han de o vill mysa. Så att just jag sitter på ryggen är nog inget problem då vi har ett sånt band. Men direkt när jag kommit på så blir han galen och ska gå runt o runt och får han absolut inte halt utan han bara virar runt. Sen när man börjat så blir han lugnare men känner fortfarande inte att jag har 100% kontroll över honom på ryggen. Även försökt öva med detta du sa. Jätte svårt o veta hur de är. Men samtidigt är det ej som att han inte vill ha nån på ryggen för han visar inte att han ej vill ha mig på ryggen. Han är 11 år och gick av travet i september. Så han är inte mycket tiden, han är inriden men vet nog inte riktigt vad som är rätt och fel. Så tror mest de handlar om att han är osäker. Men behöver öva på något sätt med detta men vet inte hur...

Fast du har ju problem med att han inte lyssnar. Sedan kan det bero på en massa saker, men du måste ändå hantera det. Gör som jag skrivit kring uppsittningen så att han förstår att man ska stå still och vänta in sin människa.

Samma med ridningen, om han tror att med ryttare ska det vara stress och man ska springa fort rakt fram så måste han får chansen att lära om. Med ryttare ska vi chilla och vara avslappnade.

Angående själva utbildningen till ridhäst håller jag med @Dopy - då behöver du hjälp av tränare på plats. Men att börja träna in nya beteendemönster kan du göra själv, såsom uppsittningen.
 
Fast du har ju problem med att han inte lyssnar. Sedan kan det bero på en massa saker, men du måste ändå hantera det. Gör som jag skrivit kring uppsittningen så att han förstår att man ska stå still och vänta in sin människa.

Samma med ridningen, om han tror att med ryttare ska det vara stress och man ska springa fort rakt fram så måste han får chansen att lära om. Med ryttare ska vi chilla och vara avslappnade.

Angående själva utbildningen till ridhäst håller jag med @Dopy - då behöver du hjälp av tränare på plats. Men att börja träna in nya beteendemönster kan du göra själv, såsom uppsittningen.
Dock om TS inte har kunskap själv kan hon behöva hjälp för att bli av med stress/spring beteendet också.
Att vara lugn och avslappnad kommer inte hjälpa eftersom hästen tror att den gör rätt när den är stressad/springer.

Uppsittningen är dock något man kan träna på själv hemma :)
 
Tack för svaret. Han är en väldigt fin och snäll häst. Alltså han är inte olydig alls. Lyssnar väldigt mycket och han är väldigt ”mammig” vid mig. Alltid nära mig o har ja en dålig dag så märker han de o vill mysa. Så att just jag sitter på ryggen är nog inget problem då vi har ett sånt band. Men direkt när jag kommit på så blir han galen och ska gå runt o runt och får han absolut inte halt utan han bara virar runt. Sen när man börjat så blir han lugnare men känner fortfarande inte att jag har 100% kontroll över honom på ryggen. Även försökt öva med detta du sa. Jätte svårt o veta hur de är. Men samtidigt är det ej som att han inte vill ha nån på ryggen för han visar inte att han ej vill ha mig på ryggen. Han är 11 år och gick av travet i september. Så han är inte mycket tiden, han är inriden men vet nog inte riktigt vad som är rätt och fel. Så tror mest de handlar om att han är osäker. Men behöver öva på något sätt med detta men vet inte hur...
Många travhästar är ju inte skolade i att stå still vid uppsittning, efter uppsittning etc. Så det kan säkert vara så att han bara inte förstår riktigt.
Det finns många olika sätt att arbeta med att få dem att stå still lugnt. Det är inte komplicerat om man vet vad man gör. Men är man ovan vid sånt är det smart att kontakta tränare för hjälp. Problemlösare tex bör kunna hjälpa dig fort, förutsatt att det inte beror på smärta.
Det är bättre att du nu snabbt tar hjälp och får det löst än att du och hästen ska hålla på och missförstå varann och stressa en längre period.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 275
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 969
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp