Lyssnar inte på mig

S

skaneponnyn

Just nu så är jag osams med min ponny. Han vill varken lyssna när jag tar tag i tygeln eller när jag använder skänklarna. Istället går han fortare, drar upp huvudet och blir hård i munnen. Detta gör att jag gör hjälperna tydligare och tydligare och sen blir det som en ond cirkel, det blir bara värre, jag får ta hårdare i honom och han blir liksom immun mot mina hjälper.
Någon som har några tips på har jag ska bryta detta? eller typ nån sorts övning som uppmärksammar ponnyn lite mer?

jätte tacksam för svar =)
 
Sv: Lyssnar inte på mig

Känns som om du behöver göra något "drastiskt" för att bryta cirkeln. Och med det menar jag inte byta till skarpare bett utan rida för tränare.
Om du låter någon annan rida ponnyn en gång, någon duktig ryttare, och se hur det fungerar.
När jag hade problem med min ponny för ett antal år sedan lät jag en duktig ryttare rida den, sedan satt jag upp efteråt och så hjälpte hon mig från marken. Just för att jag var i det läget att allt kändes hopplöst, så det var väldigt skönt att sitta upp på ponnyn när den var helt lösgjord och lydig och känna att det faktiskt finns någonstans därinne.
Men generellt sett är mitt tips att vara superduper konsekvent. Lägg ut bommar och koner och bestäm att "vid just den konen ska jag göra halt" eller "mellan bom 1 och 2 ska jag trava".

Dessutom bör du kolla om upp den har ont någonstans, exempelvis tänder och rygg.
 
Sv: Lyssnar inte på mig

Okej:) det är inte så hemskt som det låter (han var fin för 4 dagar sen haha) men vill göra någonting åt det direkt bara. och tack för tipsen! ska göra lite sånna övningar och tvinga mig själv att inte ta för hårt i honom så ska det nog gå :)
 
Sv: Lyssnar inte på mig

Det här problemet kom alltså för fyra dagar sedan? Har du funderat på varför han har börjat protestera så plötsligt? Problem med tänderna, ont i ryggen etc. som gör att det blir jobbigt att arbeta i form? Om en häst är fin för bara några dagar sedan och plötsligt börjar bete sig så som du beskriver skulle jag iaf anta att det fanns en orsak som mycket väl kan bottna i fysiskt obehag.
Värt en tanke. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 762
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 753
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 213
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 553
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp