Lyssnar inte på skänklar och saktar av när jag tar lite i tyglarna

68F27B2C-758F-4DB3-ADA9-52D0C7B319A3.jpeg
Hej jag har en D-ponny som inte lyssnar på skänklar. Och när jag försöker arbeta henne så saktar hon bara av.

Nu vill jag ta tag i problemet för annars så blir det som vanligt att jag blir irriterad och sur och hoppar av. Hon är inte en seg häst för hon är riktigt pigg när man hoppar. Har börjat och fundera på om hon är skänkel döv vad för tips och övningar har ni?😊
 
Visa bifogad fil 86110Hej jag har en D-ponny som inte lyssnar på skänklar. Och när jag försöker arbeta henne så saktar hon bara av.

Nu vill jag ta tag i problemet för annars så blir det som vanligt att jag blir irriterad och sur och hoppar av. Hon är inte en seg häst för hon är riktigt pigg när man hoppar. Har börjat och fundera på om hon är skänkel döv vad för tips och övningar har ni?😊

Vad menar du med "arbeta henne" - vad gör du rent konkret?

Standardsvaret är ju ta ut en tränare som kan se er IRL så att du kan få direkt stöd.

Förstår ponnyn skänklarna under hoppning (med ryttare?) så förstår den ju vad skänkel betyder och är inte "döv". Är det så att du börjar pilla och dra den i munnen så att den inte vågar gå fram och därför inte tar skänkeln?

Det finns en del övningar som är lätta att göra för att öka framåtbjudningen, men är det så att du med din ridning stoppar upp henne så är det ju din ridning och inverkan som är problemet. Inte ponnyn. Nu skriver jag så i högsta välmening, jag vet ingenting om varken dig eller ponnyn, jag vill bara att du ska se den sidan också.
 
Vad menar du med "arbeta henne" - vad gör du rent konkret?

Standardsvaret är ju ta ut en tränare som kan se er IRL så att du kan få direkt stöd.

Förstår ponnyn skänklarna under hoppning (med ryttare?) så förstår den ju vad skänkel betyder och är inte "döv". Är det så att du börjar pilla och dra den i munnen så att den inte vågar gå fram och därför inte tar skänkeln?

Det finns en del övningar som är lätta att göra för att öka framåtbjudningen, men är det så att du med din ridning stoppar upp henne så är det ju din ridning och inverkan som är problemet. Inte ponnyn. Nu skriver jag så i högsta välmening, jag vet ingenting om varken dig eller ponnyn, jag vill bara att du ska se den sidan också
 
Det kan ju vara allt från att du är svag i skänkeln till att bettet är helt fel och tusen saker däremellan. Vad säger kunnigt folk som sett dig rida henne? Det låter dessutom väldigt omoget att hoppa av för att du är sur så jag hoppas du har kunniga vuxna runt dig innan det blir helgalet.
 
Visa bifogad fil 86110Hej jag har en D-ponny som inte lyssnar på skänklar. Och när jag försöker arbeta henne så saktar hon bara av.

Nu vill jag ta tag i problemet för annars så blir det som vanligt att jag blir irriterad och sur och hoppar av. Hon är inte en seg häst för hon är riktigt pigg när man hoppar. Har börjat och fundera på om hon är skänkel döv vad för tips och övningar har ni?😊
Hästar förstår inte vad en skänkel betyder av naturen.
Den måste skolas in i att förstå alla olika skänkelkommandon.

Vissa importer lör sig t ex framåt över hinder i full fart och förstår inte skänkel öht.
 
Det kan ju vara allt från att du är svag i skänkeln till att bettet är helt fel och tusen saker däremellan. Vad säger kunnigt folk som sett dig rida henne? Det låter dessutom väldigt omoget att hoppa av för att du är sur så jag hoppas du har kunniga vuxna runt dig innan det blir helgalet.
Å andra sidan är det ju bra att TS sitter av istället för att rida vidare i affekt. Det borde fler göra.

TS - Det låter som att din häst inte är grundutbildad. Då förstår den inte vad hjälperna betyder, och för att lära den det behöver du ta hjälp av en tränare och/eller hästutbildare som rider hästen åt dig samtidigt parallellt med att du med hjälp från tränare lär dig. Att rida är ett hantverk och ett språk man måste lära sig och sin häst, för att kunna kommunicera med hästen. Det spelar ju ingen roll hur högt du skriker åt någon som inte förstår Svenska, hen kommer inte begripa ändå. Ni måste ha ett gemensamt språk och ta det därifrån. Det finns en mkt bra anledning till att ryttare ska lära sig rida på välutbildade hästar och att outbildade hästar ska lära sig av välutbildade ryttare.
 
Det kan ju vara allt från att du är svag i skänkeln till att bettet är helt fel och tusen saker däremellan. Vad säger kunnigt folk som sett dig rida henne? Det låter dessutom väldigt omoget att hoppa av för att du är sur så jag hoppas du har kunniga vuxna runt dig innan det blir helgalet.
Jag vill säga att jag tycker det ÄR moget att hoppa av - mkt hellre det än att börja fajtas eller bli fysisk av ren princip. Ibland behöver man hoppa av för att gå tillbaka till ruta ett eller se hästens kropp från ett annat perspektiv. Det kan vara dåligt ur ett pedagogiskt perspektiv men det kan också vara bra, det beror på.

I övrigt håller jag med andra om att ta hjälp av tränare. Rent allmänt gillar jag dock personligen att ge omotiverade hästar enkla (för dem, på deras nivå) uppgifter som ändras ofta. Beröm mycket. "Lekrid" mycket - ta en random snabb galopp en kort sträcka bara för skojs skull t.ex.. När hästen inte vet vad som kommer hända härnäst, men att det potentiellt kan vara nåt jättekul, så tenderar de att få mer energi och glädje in för arbete enligt min erfarenhet.
 
Å andra sidan är det ju bra att TS sitter av istället för att rida vidare i affekt. Det borde fler göra.

TS - Det låter som att din häst inte är grundutbildad. Då förstår den inte vad hjälperna betyder, och för att lära den det behöver du ta hjälp av en tränare och/eller hästutbildare som rider hästen åt dig samtidigt parallellt med att du med hjälp från tränare lär dig. Att rida är ett hantverk och ett språk man måste lära sig och sin häst, för att kunna kommunicera med hästen. Det spelar ju ingen roll hur högt du skriker åt någon som inte förstår Svenska, hen kommer inte begripa ändå. Ni måste ha ett gemensamt språk och ta det därifrån. Det finns en mkt bra anledning till att ryttare ska lära sig rida på välutbildade hästar och att outbildade hästar ska lära sig av välutbildade ryttare.
Jag formulerade mig väl lite ofullständigt där. Absolut bra att hon hoppar av när det gått så långt. Såg framför mig ett scenario där det dock hänt saker innan hon hoppade av där hjälp behövs av kompetent vuxen.
 
Nu vet jag inget om dig och din ponny. Du har redan fått råd utifrån att du skulle ha en ung och/eller outbildad häst.

Om du nu istället har en erfaren och tillräckligt grundutbildad häst, så kan det finnas flera anledningar till att den går fram på hinder men inte jobbar.

Ta gärna hjälp av tränare som kan se er som ekipage. Och se om hästen visar på om något är fel.
Förslagsvis vore det kanske också bra om tränaren (eller någon annan likvärdig/kunnig ryttare) red igenom ponnyn och kan ge dig feedback/hjälp efter det.

En del hästar springer ifrån jobb. Det märker inte alla ryttare eftersom det går framåt och de ofta kan ha lätt för sidförande hjälper.
Andra hästar passar på att sakta av från jobb om ryttaren inte är alert.
Hästarna behöver uppmuntras och motiveras utifrån sina individuella förutsättningar.

En del hästar vill inte jobba för de har ont eller är obekväma med något, men kanske taggar till vid hoppning för att de tycker det är kul.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 080
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 296
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 983
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp