Lyssnar inte...

Iaraphel

Trådstartare
Fick hem min efterlängtade 1-åring (blir två i maj) i december, hon var helt ohanterad och väldigt svag (fysiskt) det håller på at fixa sig nu, men i takt med att hon blir starkare så blir hon också kaxigare. Har blrjat gå ut och gå med henne (typ 400 meter från gården orkar vi...) hon stegrar, hon bockar, hon slänger sig. men hon fick lärsa sig från början att inte gå över mig, och att ha respekt för grimman så hon brukar inte hinna så högt upp innan jag får ner henne, och hon går en stund, hur snällt som helst sen får hon ett ryck igen...

*le* jag som brukar få hjälpa till med "problemhästar", o hantera dem, och det har aldrig varit nåt problem, har även fått en häst som gått som vild i 10 år att villigt springa efter helt utan utrustning osv. så klarar man inte ens av sin egen lilla buse...

Nån som har nåt tips?
Hon lyssnar men ändå inte, hon stannar när jag ber, stretar emot om man ber henne backar. är snäll i boxen/stallgång.

Kanske är hon "extrem" nu bara för att hon får en hel del mat (hon måsste för att få i sig näring och sånt).
eller för att hon kommer in i trotsålder?
eller för att hon helt enkelt inte alls vill förstå varför en människa ska bestämma vad hon ska göra?
(om ni sett filmen spirit och sett spirits min när han ser paraden med ryttare så kan jag säga att exakt så såg hon också ut första gången jag red förbi hagen :D...)

Kommer att få "hjälp" av en som är väldigt duktig på att hantera hästar om en månad. men tänkte se om nån här har tips vad man ska göra???
 
Hon är ung, hon är ovan, hon är inte van med krav och hon håller på att 'upptäcka sig själv'. Gör ingen stor affär av det utan fortsatt som du gjort och ge henne tid så ska du se att det löser sig. :)

DU skriver ju att hon blivit bättre, hon har lärt sig att man inte får gå över dig och hon respekterar grimman och du kan 'korrigera' henne när hon t ex reser sig. Att man får göra om det efter en stund är ingen större fara på taket, de har kort minne när de är små och det tar ett tag innan poletten trillar ner att 'nehe, man får inte göra så om en stund HELLER..bummer' :D

Jag tycker inte hon låter ett dugg extrem, jag tycker det låter som en frisk, pigg och glad unghäst. Om än att det kommer lite'senare' än det gjort om hon hanterats från början och att dte nu upplevs som mer 'problem' eftersom de är större och starkare.

Tänk dig om det var ett halvårsgammalt föl vi pratade om, skulle du tycka det var oroväckande/konstigt/extremt då? Antagligen inte, och din dam är hanterad lika mycket/litet som ett sexmånaders föl är ungefär.

Så, ni är alldeles tydligt på rätt väg, så fortsätt så och ge det tid. Och jag skulle ärligt talat INTE blanda in något 'proffs' för att få en 'quick fix'. Hon är en BÄBIS mentalt, glöm inte det.

Så mitt råd (och jag har sysslat en hel del med sk problemhästar) är att fortsätt som du gör och ge henne tid. Ni är på rätt väg och ni har nått en bra bit på tre månader. :)

(Sen har vi ju det här med att solen kommer och fler än människor får vårkänslor med. Det lockar fram de mest oanade sidor ur en hel del hästar. Min åring har börjat bli rejält kaxig. tackochlov inte mot MIG men hennes kompis i hagen får utstå en hel del terror :devil:)
 
Jag tror det mest är livsglädje och vårkänslor.
Dessutom är hon ung och testa allt som går :)

Det är nog bara att fortsätta och kanske "ignorera" hennes små hyss (men såklart säga till somd u gör när hon reser sig) men kanske inte göra så stor grej av det.. bara lunka vidare... :)
 
Håller med de två tidigare.
Ha bara tålamod och var konsekvent. Jag har haft samma problem med en av mina unghästar, han blir 3 i september. De kommer in i perioder då de bara måste testa lite då och då, kommer i håg förra våren var nog den jobbigaste perioden, då höll jag nästan på att ge upp. Han klarade inte av att gå ordentligt ut och in från hagen, när jag var ute och promenara med honom så kunde han bara explodera när som helst. Jag blev tvungen att under en period ha hingstkedja på honom för att över huvudtaget klara av att hålla honom.
Och våren sätter fart på lite extra hormoner hos dom, så bara det gör att de blir extra jobbiga.
Ha bara tålamod och lycka till.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
12
· Visningar
1 179
Senast: Human
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 440
Senast: Hazel
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 613
Senast: verser
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 196
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp