”Lyxig” allroundsadel?!

AbCdE

Trådstartare
Jag rider WE och fälttävlan, har en mellanpris hoppsadel som ligger ok på hästen men oskön för mig att sitta i samt en äldre dressyrsadel som är lite för vid för hästen men funkar med fjärilspadd. Jag börjar tröttna på dessa då ingen är riktigt bra för oss bägge, dessa är inte värda några stora summor, jag har inte råd med två nya sadlar så funderar allround :idea: Finns det ens några bra allroundsadlar?!
 
I WE får du rida med vadsomhelst, så om du gillar att vara nära hästen kan jag rekommendera en fårskinnsadel. Går att ha stigbyglar på och är hemskt mysiga. Och så satsa på en ordentligt bra hoppsadel till fälttävlan.
 
I WE får du rida med vadsomhelst, så om du gillar att vara nära hästen kan jag rekommendera en fårskinnsadel. Går att ha stigbyglar på och är hemskt mysiga. Och så satsa på en ordentligt bra hoppsadel till fälttävlan.

Jag har hört att man absolut inte ska ha stigbyglar på fårskinnsadlar/barbackapaddar men ser nu att fler har de?
Är inte grejjen med en sadel att den fördelar trycket?
 
Givetvis spelar nivån på din fälttävlansridning men personligen vill jag ha en bra hoppsadel i terrängen för att få den nästa sitsen
 
Jag rider WE och fälttävlan, har en mellanpris hoppsadel som ligger ok på hästen men oskön för mig att sitta i samt en äldre dressyrsadel som är lite för vid för hästen men funkar med fjärilspadd. Jag börjar tröttna på dessa då ingen är riktigt bra för oss bägge, dessa är inte värda några stora summor, jag har inte råd med två nya sadlar så funderar allround :idea: Finns det ens några bra allroundsadlar?!
Jag har en Lippo Marcello som jag och hästen hittills trivts med, den är hopp mot allroundhållet (alltså inte ren hoppsadel utan mer allroundig)
 
Jag har hört att man absolut inte ska ha stigbyglar på fårskinnsadlar/barbackapaddar men ser nu att fler har de?
Är inte grejjen med en sadel att den fördelar trycket?
Beror helt på modell. Som nya har ju paddar under som den jag har så den är uppbyggd som en sadel "typ". Medans dom son är direkt på ryggen kan man ju inte ha byglar på. Min har ju en kanal så ryggen är fri tex :) den är lite som en bomlös sadel med barbacka känsla.
 
Beror helt på modell. Som nya har ju paddar under som den jag har så den är uppbyggd som en sadel "typ". Medans dom son är direkt på ryggen kan man ju inte ha byglar på. Min har ju en kanal så ryggen är fri tex :) den är lite som en bomlös sadel med barbacka känsla.
Okej 🙂 googlade lite o hitta de med kanal med! Min var inte så men den va nog inga fästen för stigbyglar heller
 
Beror helt på modell. Som nya har ju paddar under som den jag har så den är uppbyggd som en sadel "typ". Medans dom son är direkt på ryggen kan man ju inte ha byglar på. Min har ju en kanal så ryggen är fri tex :) den är lite som en bomlös sadel med barbacka känsla.

Tex Christ Lammfelle Iberica har både kanal och kuddar samt stigläderfästen, men de rekommenderar ändå att man inte ska använda stigläder när man rider.
 
Tex Christ Lammfelle Iberica har både kanal och kuddar samt stigläderfästen, men de rekommenderar ändå att man inte ska använda stigläder när man rider.
Nej men man sätter ju inte stigbyglar på en barbackapad som inte är gjort för det. Dom nya modellerna är ju mer åt en bomlös sadel hållet, med paneler etc. En christ iberica är ju rent av i fårskinn vad jag kan se så är ju enligt mig rätt självklart att man inte gör det :) tror inte jag har känd en enda människa som sätter stigbyglar på en barbacka pad, utan man köper en pad som är gjort för det.
 
Jag rider WE och fälttävlan, har en mellanpris hoppsadel som ligger ok på hästen men oskön för mig att sitta i samt en äldre dressyrsadel som är lite för vid för hästen men funkar med fjärilspadd. Jag börjar tröttna på dessa då ingen är riktigt bra för oss bägge, dessa är inte värda några stora summor, jag har inte råd med två nya sadlar så funderar allround :idea: Finns det ens några bra allroundsadlar?!
Bates har en veldig god allroundmodell. God å hoppe i, og å sitte lenge i
 
Jag tycker min albion k2 funkar till lite av varje. Det är nog en hoppmodell jag har, men jag upplever den lite mer allround. Vill byta ut den framöver när hindren blir högre men nog funkar den till både hoppning och dressyr.
 
Jag tycker min albion k2 funkar till lite av varje. Det är nog en hoppmodell jag har, men jag upplever den lite mer allround. Vill byta ut den framöver när hindren blir högre men nog funkar den till både hoppning och dressyr.
Håller med!
Red i flera år enbart i en K2 hopp.

Kl*
Den borde finnas begagnad i vettig prisklass också, om den kan tros passa TS häst.
 
Jag rider WE och fälttävlan, har en mellanpris hoppsadel som ligger ok på hästen men oskön för mig att sitta i samt en äldre dressyrsadel som är lite för vid för hästen men funkar med fjärilspadd. Jag börjar tröttna på dessa då ingen är riktigt bra för oss bägge, dessa är inte värda några stora summor, jag har inte råd med två nya sadlar så funderar allround :idea: Finns det ens några bra allroundsadlar?!
Ser att du fått tips om Bates. Samma tillverkare gör Wintecsadlarna i syntet. Väldigt bra sadlar till överkomligt pris. Ta ut en sadelutprovare som är auktoriserad av Wintec/Bates så blir det bra från början. Eller ta ut en sadelutprovare som säljer begagnat och köp en som provas ut till just er.
 

Liknande trådar

Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 285
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Nu är det dags för min min lillhäst att få en egen dressyrsadel. Men jag behöver råd om var jag ska börja leta. Hon är inte alls lik min...
Svar
8
· Visningar
2 102
Senast: Haflinger89
·
Hästvård Jag ska så klart diskutera detta med veterinären när vi ska dit på onsdag, men ville också se om någon här har något gott råd att ge...
2
Svar
39
· Visningar
3 037
Senast: Linda_A
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp