M* Horse skitatövlar..

Sv: M* Horse skitatövlar..

Inga problem öht här...... Dotterns ena par (som verkligen slitits på!) har många år på nacken och de nyare är fina efter drygt ett år.
 
Sv: M* Horse skitatövlar..

Jag har andra stövlar (sergio grasso bl a) men eftersom sulan är tunnare tycker jag man blir tröttare i benen/fötterna, inte när man rider men om amn går. Jag ska försöka prova ett par Ariat, jag tror att de är bekväma och av bättre kvalitet. Någon som testat deras stövlar?

Man kan dock undra värför inte MH lyckas göra stövlar som håller.

Tack för alla råd

/Anna

Varenda kotte i stallet har Ariat. De är lägst i pris i klassen av "ordentliga" ridstövlar här i USA och man ser dem precis överallt. De har fantastiska garantier, så om stövlarna går sönder, är det bara att skicka tillbaka dem så kommer ett helt nytt par på posten. Jag har dock ingen aning om samma garantier gäller i Europa. Själv har jag aldrig ägt ett par tillräckligt länge för att kunna kommentera deras hållbarhet men stallfolket äääälskar dem, och de är tillräckligt försiktiga med sina pengar för att inte köpa dåliga stövlar om och om igen. Jag tycker att Ariat är sköna - Maestro är den modell jag gillar mest. Lädret är förvånansvärt mjukt men de sjunker ändå inte ihop supermycket kring ankeln.
 
Sv: M* Horse skitatövlar..

Jag har några MH vinterridstövlar när jag var mindre, tror jag fick nya 4 ggr på ett år för de gick sönder hela tiden :mad:
 
Sv: M* Horse skitatövlar..

knapplån

Deras jodpush håller inte mer än 3-4 månader för mig. Efter 4 par gav jag upp och svor att aldrig mer köpa dem. Köper numera Blundst**ne och de håller i 4 år!! En jäkla skillnad. MH:s är bara skit anser jag.
 
Sv: M* Horse skitatövlar..

knapplån

Deras jodpush håller inte mer än 3-4 månader för mig. Efter 4 par gav jag upp och svor att aldrig mer köpa dem. Köper numera Blundst**ne och de håller i 4 år!! En jäkla skillnad. MH:s är bara skit anser jag.

Jag har ett par MH-jodpurs. De är helt underbara! Jag har haft dem ett år i ur och skur och lera. Men det är bara att göra rent och putsa dem så är de som nya!

Stövlarna är ena dragkedjan trasig på. Men för övrigt så är de hur fina som helst efter flera års omild användning.
 
Sv: M* Horse skitatövlar..

Jag har ett par MH ridstövlar som jag haft i över 2 år och använt flitigt vid ridning och peppar peppar så är de fortfarande i toppenbra skick. Har även ett par MH jodphurs som jag är supernöjd med, man ser förvisso ut att ha stora fötter med dem på, men jag är nöjd med passformen och komforten och inte minst hållbarheten :laugh:
 
Sv: M* Horse skitatövlar..

Varenda kotte i stallet har Ariat. De är lägst i pris i klassen av "ordentliga" ridstövlar här i USA och man ser dem precis överallt. De har fantastiska garantier, så om stövlarna går sönder, är det bara att skicka tillbaka dem så kommer ett helt nytt par på posten. Jag har dock ingen aning om samma garantier gäller i Europa. Själv har jag aldrig ägt ett par tillräckligt länge för att kunna kommentera deras hållbarhet men stallfolket äääälskar dem, och de är tillräckligt försiktiga med sina pengar för att inte köpa dåliga stövlar om och om igen. Jag tycker att Ariat är sköna - Maestro är den modell jag gillar mest. Lädret är förvånansvärt mjukt men de sjunker ändå inte ihop supermycket kring ankeln.


Ariat verkar kanonbra, de är dessvärre rätt så dyra här. Ska till England i maj, där kostar de runt 200£ så jag ska försöka köpa där!


/Anna
 
Sv: M* Horse skitatövlar..

Jag har haft tre par MH stövlar och de höll i mer än ett år bara sen jag bytt dragkedja hos skomakare...

Men dålig dragkedja eller ej så tycker jag de är underbara att rida i. Mina gav upp för alltid förra våren med då hade jag ändå använt dem in i det sista. Ska köpa ett par nya så fort jag har råd!
 
Sv: M* Horse skitatövlar..

Jag hade hört att de blivit bättre men det låter ju tveksamt då. Sök här på Buke så hittar du fler med samma erfarenhet. Går inte dragkedjan är det sulan som havererar.
 
Sv: M* Horse skitatövlar..

Jag skulle bara vilja fråga vad ni tycker om stövlarna i övrigt, det verkar ju som att många har problem med dragkedjan, men i övrigt, är det bra skor att ha i hagar och så eller funkar det inte alls att få lera på dem?
Jag har funderat på att köpa stövlar, men de måste ju gå att gå i leriga hagar, hur känsligt är det egentligen? En del säger att det är så vattenkänsligt, men läder mår väl inte dåligt av vatten, träns och sånt tvättar man ju med vatten. Vad stämmer?
Förutom dragkedjan, är det bra skor att använda i ur och skur och till ridning eller vad ska man leta efter då som inte ruinerar en?
 
Sv: M* Horse skitatövlar..

Alltså, läderstövlar INTE gjorda för att gå i lera med.

Skaffa gummistövlar.
 
Sv: M* Horse skitatövlar..

Men kolla på gamla bönder, inte hade de gummistövlar utan de hade ju skinn.

Jag har redan testat att ha gummistövlar i stallet men det blir inte av att jag tar på mig dem, dessutom är de hämska att mocka och greja i, det kommer in massa skit i skaften, trots att de är rätt tighta ändå.
Så det är tyvärr inget alternativ för mig.

Ok att de inte är gjora för det, men finns det några som klarar det hyfsat utan att läcka in? Det gör inget om de blir lite fula, bara de håller.
 
Sv: M* Horse skitatövlar..

Läderstövlar som du har tänkt att rida i ska du INTE ha när du har tänkt hämta hästar från leriga hagar, där kommer stallskor in i bilden. Så vidare du inte vill första stövlarna extra fort då lera och inte är bra för sömmar eller lädret i sig efter en tids användning.
 
Sv: M* Horse skitatövlar..

Alltså, läderstövlar INTE gjorda för att gå i lera med.

Skaffa gummistövlar.

Skitprat.

Mina ryska infanteriofficersstövlar är typ 50 år gamla och det har traskats många mil i dem. Läderstövlar, med gammeldags lädersula.

Ser ut som vanliga läderridstövlar men har vidare skaft.

Dom funkar alldeles utmärkt både att rida i och gå i lera med.

Men det gäller att sköta om dom och underhålla dom. ( Och man får sula om ibland).

Dvs bra läderkvalitet =bra hållbarhet om lädret sköts.

När det gäller Mountain Horses grejor var det jättebra och av hög kvalitet i början när firmamärket vart nytt och grejorna tillverkades i Sverige. Jag sålde Mountain Horse på den tiden jag hade ridsportsaffär. Men efter ett par år lade de hela tillverkningen i bla China. Då slutade jag att sälja deras grejor eftersom kvaliteten sjönk extremt mycket.

De enda bra chinatillverkade sakerna då var ridskorna som liknade gympaskor. Helt suveräna. Men vi valde att sälja ett par liknande som var tillverkade på samma fabrik, men ett annat firmamärke som vi kunde sälja för 1/3 av priset.

Nuförtiden är Mountainhorse DYRT och DÅLIGT och jag fattar inte varför folk köper deras varor.

/KT
 
Sv: M* Horse skitatövlar..

Tack!

Jag har väntat länge på att få höra det. Varför skulle stallskor i läder hålla bättre än stövlar i läder. Jag är aldrig ute och tävlar eller så, så mina stövlar behöver inte vara så fina. Det blir lerigt, jag tänker inte byta skor för att sitta upp en timma eller så och sen byta igen.

Om nu inte läder funkar i lera, hur förklarar ni då att i stort sett alla trakking-kängor och liknande vandringsskor är gjorda i läder? De är ju gjorda för att gå i naturen med. Likaså om man går in i en jakt och fiskaffär, då är det i väldigt mycket läder, skulle inte dessa vara gjorda för lera?

Vad är det som gör att läder inte funkar i naturen längre, när mna haft det alltid innan? Och att det bara är inom ridningen som det är så...

Ställer frågan igen och hoppas på bättre svar, om nu MH inte är något att satsa på, kan man få tips om några andra bra stövlar, så billiga som möjligt, men de ska ändå hålla mer än ett år. Var letar man och vad är minimipriset man får räkna med att lägga på ett par stövlar som klarar sig i lera och vattenpölar? Inte vinterfodrade (för i så fall hade jag redan köpt ett par helt fantastiska skinnstölvar som marknadsförs för att användas i naturen, helt vattentäta! :cool:)
 
Sv: M* Horse skitatövlar..

Mina MH är lika fina efter 4 års daglig användning, inga problem med dragkedjan. Har även ett par av deras skor med dragkedja, samma här, inga problem. Kan inte tänka mig något annat än MH, bekväma och slitstarka i mina ögon, har kanske haft tur? Är dock mycket petig med o rengöra dragkedjan och resten av skon/stöveln efter varje användning.
 
Sv: M* Horse skitatövlar..

Jag får nog ta och försvara MH lite...

Om jag inte minns fel så är det YKK som levererar dragkedjor till MH, alltså är det deras kvalitet som tryter. Dock hittas YKKs dragkedjor hos många tillverkare av utrustning. Vill man vara rädd om dragkedjan, använd ett skohorn när du drar på stöveln, så frestar du inte så mkt på dragkedjan där den är som svagast!

Läder är inte gjort för att gå omring i lera och gödsel. Leran torkar ut lädret och gödseln fräter sönder det. Dyrt läder = hög kvalitet. MH har inte högsta kvalitet på lädret, då hade stövlar och skor varit betydligt dyrare! Gödsel är perfekt för att fräta sönder både gummi och limmade sömmar.

Det är faktiskt viktigt att noggrant rengöra och underhålla sina saker!

Själv så har jag haft rätt så många saker från MH genom åren, och har varit nöjd. Vissa saker har slitits lite snabbare, men har samtidigt varit billigare än från ngn konkurrent. Försöker just nu slita ut ett par MH Protective Jodphur som är 5 år gamla. Flitigt använda både i häststall, leriga hagar, vid traktorkörning och i kostall. Rengör dem dock varje gång det kommit lera och gödsel på dem! Smörjer dessutom in dem ofta!

De saker man köper SKA hålla, alltså tycker jag att MH borde tagit tag i problemet och försett samtliga modeller med kraftigare dragkedjor! :mad:
 
Sv: M* Horse skitatövlar..

Nej läderstövlar eller skor är inte till för att gå i lera, inte trekking eller jaktkängor heller dem kan man gå på stigar mm med det är skillnad på lite lera eller lera upp till knäna som det brukar vara vissa perioder i hästhagar.

Sen för att dem ska hålla krävs det ordentlig rengöring och smörjning regelbundet, ska du klafsa i lera varje dag bör du tvätta och smörja in dem varje dag vilket tar längre tid än att byta till ett par gummistövlar när du ska ut i hagen å greja. Precis som huden torkar ut om man badar/duschar mkt och är fuktig och torkar utan att få något återfuktande på. Skillnaden är att vi lever och kroppen till viss del kan återfukta huden själv. Men ett dött djur som har blivit ridstövlar kan det inte längre.

Så visst kan man klafsa runt i lera med läderskor/stövlar men det är ju inget att rekomendera och man är inte speciellt inteligent att göra det heller med ett par dyra fina ridstövlar.

I övrigt har jag bara bra erfarenheter av MH har ett par stövlar och ett par ridskor därifrån som jag är nöjd med. Dragkedjeproblemet är ju mkt pga folk inte drar ned den ordentligt och kliver på den och då går den sönder. Hade ett par vanliga Easy Rider därifrån som jag fick begagnade oich jag hade dem i minst 8 år innan dem föll i bitar å då användes dem i stort sett daligen, jag bara älskade dem *ler*
 
Sv: M* Horse skitatövlar..

Mina är kanonbra, dragkedjan kärvar aldrig och de har hållt i ur och skur. Har ett par classic
 
Sv: M* Horse skitatövlar..

Kopierat direkt från Lädervårdstråden:

"Att tvätta läder
Läder med löst sittande ytlig smuts, t ex sand, lera et c
kan man skölja av med vatten. Vatten är ofarligt för läder, se bara till att det inte är för hett.
Ljummet vatten är perfekt."



Våra hagar är inte så extremt leriga, de är tillräckligt stora för att det bara ska bli jävligt lerigt i smala passager där de inte har annat val än att trampa upp sörjan. Annars är det rätt ok, även om det är blött.

Men, om det då bara är att skölja av med vatten så är det väl bara att spola av lite under slangen när man kommer från hagen, det har jag alltid gjort med mina vinterkängor och det är delvis skinn, de är inte det minsta fula.
Bara det inte läcker in så ser jag ingen som helst anledning till att detta inte skulle funka med ett par stövlar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Genom åren har jag avverkat ett antal Hööks-ridstövlar som jag använt till daglig ridning, oerhört sköna och billiga meeeen .. deras...
Svar
18
· Visningar
4 807
Senast: Långnos
·
Utrustning 2008 köpte jag ett par Mountain Horse Supreme High Rider, betalade nånstans mellan 3500-4000, kommer inte ihåg exakt. Jag har mina...
Svar
13
· Visningar
3 221
Senast: Itzyditzy
·
Utrustning Fick för ett tag sedan hem ett par sprillans nya Cavallo dressyrbågar. För 500 kronor ( :angel: ) men tyvärr får jag inte ner foten...
Svar
15
· Visningar
2 846
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp