Bukefalos 28 år!

M&N, Passier....

L

lilla_busan

M&N, Passier....

Har tankar på att köpa en ny hoppsadel. Vet att M&N passar bra på henne. Hade en gammal flatback som låg bra men jag trivdes inte i den. De nya har ju gelsits och det är positivt, då jag tyckte att min gamla var hård i sitsen.

Någon som har en Passier? Hopp eller flatback. vad tycks om dem?

Tar gärna emot andra tips på bra märken. Min häst har realtivt rak rygg och bomvidd 31 (enl. stübben sadlar)
 
Re: M&N, Passier....

har precis köpt en pessoa legacy till min rakryggade häst, ligger väldigt bra!
 
Re: M&N, Passier....

Jag provred nyligen en M&N med gelsits, den var superskön! Men den låg inte bra på min häst, låg alldeles för tight mot manken. Stübben med normal bom ligger vanligtvis bra på honom (synd bara att dom är stenhårda i sitsen), men denna Morrisen med normal bom låg illa. Köpte en Albion flatback istället, den är också väldigt skönt att rida i, rekommenderas!
 
Re: M&N, Passier....

Har en ganska nyinköpt Frank baines reflex, den är underbar! Kolla in www.hansbo-sport se (vet ej om det ska va ett streck....) där finns den på bild.
Hade en Passier hoppsadel innan, de är ju ganska hårda i sitsen men kvaliten kan man inte klaga på.
 
Re: M&N, Passier....

Är inte dom väldigt dyra nu? FB alltså?
En kompis hade en FB Passad, den tyckte jag var hemsk.... Så himla hal, och dessutom väääldigt smal i bommen.
 
Re: M&N, Passier....

Jag har en passier hopp special. Trivs superbra med den!!!
Mjuk i sitsen och väldigt bra stöd för skänklarna.

Den är ca tre år gammal. Köpte den begagnad på inrådan av olof Ingdam eftersom de kan skicka ner den till passier-fabriken i tyskland och ställa om bomen om den inte skulle passa.
Kändes tryggt för framtiden.
 
Re: M&N, Passier....

Den jag har (frank baines reflex) är en ganska ny flatbackmodell som kostar 19890 på Hansbos hemsida. Jag fick min för 14950. Så visst är den dyr, men kanon än så länge. Hoppas den håller i måååånga år!

Frank Baines Passad är en "gammal" flatbackmodell som dom sålt ut (det kanske finns nån kvar i nån hästaffär nånstans....) Den kostade 8000 tror jag där jag köpte min reflex. "Rea-pris" alltså eller vad man ska säga, det låg nog annars på runt 14000.
Passaden är MYCKE smal i bommen, smal o som sagt ganska hård o hal att sitta i. Tyckte inte om den.
Reflexen e normal i bommen, mkt mjukare o skönare att sitta i. Får mkt bättre kontakt med hästen. Super!
 
Re: M&N, Passier....

Ja de ska väl va raka i bommen, min är iaf det. Utprovad av sadelmakare, det enda han behövde göra va att lägga i lite mer stoppning vid framvalvet (beror på att min häst är rätt smal över manken).
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
895
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 340
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp