Må-bra-tråd...

J

Jossan

Ville bara säga att jag är så himla glad :banana: !

Har haft min häst i 11 år, och verkar äntligen ha lyckats med en vår/sommar utan problem.

Hon är av arabtyp, lägger väldigt lätt på sig och har de senaste åren haft lite fångtendenser under vår/höst.
I år var jag stenhård, hon skulle INTE byta bete utan får gå kvar i vinterhagen hela sommaren (den är över 4 hektar, så det är ingen platsbrist), dvs INGET FODERBYTE (mer än gräset, men det är ju gradvis).
Hagen är kuperad med lite gammal vall som är rejält avbetad efter vintern, och mycket skog och ängsmark. Hela vintern har de gått en flock på 6-8 hästar, nu flyttade precis alla utom min och en liten shettis, som blir min hästs sällskap.
För första gången någonsin (så här års) är hon superfin i kroppen, muskulös, rund och inte alls speciellt tjock om magen.
Detta trots att jag inte tränat eller ens ridit speciellt mycket i vår.
Hemligheten tror jag är fri tillgång på hösilage hela vintern (bort med hetsätningen!), stor ROLIG hage med mycket lek och rörelse i flocken, lagom med bete och inga hastiga foderbyten (inget kraftfoder alls sedan nån månad tillbaks, och väldigt lite innan, hösilaget togs bort när de slutade äta det).

Sommarhagen de andra hästarna flyttar till har vilat sedan förra sommaren, så den är rejält uppvuxen.
Även om nuvarande hagen ser nerbetad ut FINNS det att äta, bara att de kanske får anstränga sig lite mer.
Har haft en dag för nån månad sen när min häst kom in med varma hovar och lite svullen bakom ganasherna, men då fick hon stå inne 4 nätter med bara halm och näringsfattigt hö, och sen dess har jag inte märkt nåt alls.


Meningslös tråd kanske, eller skönt med en solskenshistoria?



/Jossan
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Må-bra-tråd...

Kanske skulle testa, jocke får ju gå på diet nu för att vara i trimm( matte också, powerwalk 1,5h/dag)..
Kul att cass för en gångs skull inte är överviktig ;)
 
Sv: Må-bra-tråd...

Nä, du får ju se henne imorrn. Hon är verkligen jättefin för att vara otränad och den här säsongen.
Bara att leka och röra sig över stock och sten och över stor yta 24 h/dygnet gör MASSOR! Blir ju som lätt träning hela dygnet, istället för att gå i en plan hage utan klättring och bara en timmes ridning/dag som många andra.
Är supernöjd med mitt stall :banana: !

Anna mätte dessutom Cass puls för ett tag sedan, och hon hade förvånansvärt bra vilopuls för att inte vara i träning. Säkert också ett resultat av det här.

Nu vet jag ju att vi tänker lite olika och har helt olika inriktningar, men jag kan nästan lova att Jocke skulle bli superfin hos oss, eftersom vi inte har lika näringsrikt bete som ni, och mycket större backigare hagar. Vinterhagen är ju mest skog och äng, och jag tror inte vi har nån klöver alls. Era är väl gammal vall, och det blir Cass smällfet på (hade i Hovetorp).

Men, men, vet att jag inte kan locka dit dig, och det är ju jätteviktigt att DU trivs också, och det gör du ju verkligen i ditt stall.



Kram/Jossan
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 674
Senast: Habina
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 122
Senast: super
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 941
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
1 668
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp