Må bra utav ridning?

siimone

Trådstartare
Hallå där ute!
Här sitter jag, lite ensam, lite fundersam, kvällen innan julafton..
Risk för att detta blir lite långt, men tacksam om någon orkar läsa!

Saken är den att jag saknar hästar något otroligt! jag rider inte längre, jag gjorde det när jag var yngre, sen blev annat lite roligare, så jag la av.
Dumt gjort, jag red när jag var 8-13 typ. Nu är jag 17 år, i detta uppehåll har jag varit uppe i sadeln på bla läger, uteritter utomland o sånna grejer.

Gick även en termins ridskola förra året, då skulle jag också börja på riktigt. Började i en nybörjargrupp med min kära mor. Allt gick bra, våran ridlärare var grym, hon gav mig lite "utmaning" för hon såg att ja ridit tidigare.
Sen hände det som inte fick hända - jag blev skitskraj för en häst när jag hjälpte till att fodra en kväll, gick in med höet, sen när ja skulle ut trängde hästen in mig i ett hörn, sparkade mot mig (träffa aldrig som tur va, dock bet den mig i bröstet! AJ), ridläraren fick slänga sig in o trycka in ett kedje grimmskaft i käften på den (!!!) för o kunna tvinga ut den..

Sen fick vi en ny ridlärare, jättekass tycker jag. Trivdes inte längre, fick bara ångest o kände mig skitkass, så la av..

Och nu sitter jag här, känner att jag behöver göra något, då mitt liv bara går neråt. Har mått dåligt i perioder, får panik i vissa lägen o känner alltid en slags press på mig, så min högsta önskan är nog att få ha en typ, medryttarhäst en gång i veckan, en gammal skogsmulle - en gammal läromästare o lulla runt med i skogen, utan några slags krav. En liten önskedröm där!

Men hur ofta händer det att sånt slår in? hehe, kände väl mest för att skriva av mig, och ifall någon skulle känna sig träffad i göteborgsområdet.. Eller vet vart man kan vända sig för att kanske få hyra häst någon kväll, det var allt för mig.

God jul, hoppas alla ni där ute får en grym jul och nyårshelg!
 
Sv: Må bra utav ridning?

Det är väl bara att lägga ut en annons och se om det nappar. Skriv vad du söker (dvs snäll stabil skogsmulle) att rida någon gång i veckan osv, skriv hur mycket du kan, hur länge du ridit osv, sen är det bara att hålla tummarna.

Finns det ingen annan ridskola du kan rida hos istället för den gamla?
 
Sv: Må bra utav ridning?

Jo, det är de väl. Skrev en annons för ett tag sen, skrev tydligt att jag söker en snäll häst, men fick bara ett svar, om en unghäst som var, a sådär.

Det finns en i närheten, har tittat lite på den, men den är väldigt sådär, känner folk som ridit där och många säger att de är väldigt, "snobbigt"(?) många som ser ner på en m.m.
Men, jag tittar flitigt runt på hemsidor med folk som söker medryttare, väntar på mitt guldkorn!
 
Sv: Må bra utav ridning?

Det är bara att ha tålamod och leta, åka runt och titta på många hästar, även om man känner att det nog inte är helt rätt är det ändå nyttigt att provrida och känna efter för då är det lättare att avgöra vad det är man egentligen letar efter.
 
Sv: Må bra utav ridning?

Jag har en sån där supersnälle mullemull häst.. tyvärr bor jag lågt ifrån götet :( 2 h med bil. Annars hade jag gärna lånat ut honom några dagar i veckan :)
 
Sv: Må bra utav ridning?

Åh, va mysigt! synd att det är så långt bort, men det värmde i hjärtat ändå att få höra. Någon dag hittar jag nog vad jag söker :)
 
Sv: Må bra utav ridning?

Har varit i liknande sits. Var alltid rädd av mig och ridningen på ridskolan blev bara värre och värre. Jag var rädd för många av hästarna, rädd för att hoppa, var rädd när jag inte riktigt hade kontroll vilket var ganska ofta. Kände mig dålig, min grupp gick över från ponny till storhäst och jag fick många starka hästar som jag inte klarade av. Ridläraren skällde för att jag inte klarade.av hästen och för att jag gjorde fel. Men jag fick ingen hjälp med hur jag skulle göra. Det var skitjobbigt och jag ville bara hoppa av.

Precis när jag skulle säga upp mig fick vi en ny ridlärare som var toppen. Hon förklarade så jag förstod och hon såg vilka hästar jag klarade av och trivdes med. Jag fick bättre självförtroende helt enkelt. I samma veva fick jag dessutom bli medryttare på först min systers foderhäst som verkligen var en utmaning och jag blev mycket tuffare. Plötslig var jag inte alls rädd längre. Sen fick jag en egen medryttarhäst och red två, ibland tre hästar. Ägaren till min egen medryttarhäst lärde mig massor och jag tyckte ridningen var jättekul igen.

Några år senare köpte jag medryttarhästen, och det är utan tvekan det bästa jag gjort!

Hör dig för, åk ut till stall runt omkring och fråga om det finns någon som behöver hjälp. Be att få lämna en lapp med lite info om dig och nummer. Rätt som det är får du napp någonstans. Fråga om de kan tipsa om någon annan ifall de inte behöver hjälp själva. Kontakter är alltid bra. Att fråga folk personligen brukar vara lättare än att sätta ut en annons.
 
Sv: Må bra utav ridning?

*kl*

Jag kan ha missuppfattat dig, men är det så att du mår dåligt och har perioder med panikångest eller liknande kanske ridterapi eller hästunderstödd terapi vara något för dig? Skicka ett pm om du inte vill svara i tråden!

Annars finns det ju som sagt annonser lite här och var på folk som söker medryttare, det finns kanske fler ridskolor, klubbar och ställen där du kan hitta vad du söker. Kika på privata föreningar också, t.ex. westernklubbar, det kan hända att någon söker medryttare fast de inte annonserat... Lycka till!
 
Sv: Må bra utav ridning?

Ja, Elina!
Precis så har det varit för mig med, när jag gick en termin förra vintern. Vi hade en grym ridlärare, sen slutade hon och vi fick en som var väldigt tråkig och tryckte ner mig. Då slutade jag och nu är jag på jakt efter något nytt ställe!
Kul att höra att det blev bra för dig! :) för det är verkligen jobbigt när självförtroendet brister.

Lewellyn - Asså, jag mår halvkasst i vissa perioder och då känns det som att det skulle vara skönt att få "komma bort" lite, och hitta en ridskola där man verkligen trivs, eller medryttarhäst. Å bara få mysa o känna att man faktiskt är bra på något, för det känns som att det är vad jag behöver!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 079
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 431
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 324
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp