MacBook-djungeln (eller PC-snåren)

Myrten

Trådstartare
Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag aldrig trivts med den. Det är en HP och jag har varit mycket nöjd med det märket genom åren, men den här är allmänt plastig och har en väldigt skrymmande laddningssladd som stör mig när jag har med mig datorn. Dessutom är batteritiden rätt dålig. Datorn var ett panikköp efter att jag råkat hälla ett glas vin över tangentbordet på min MacBook Air med resultat DÖD. Jag valde medvetet att gå tillbaka till PC eftersom jag faktiskt inte tyckte att Mac var så användarvänligt. Upplevde att datorn valde att spara lite här och där och det är säkert logiskt för den vane Mac-användaren, men för mig som är van vid PCns filträd blev det förvirrat. Så därför blev det en HP, men magi har som sagt inte uppstått.

Jag var förbi Elgiganten idag för att kolla utbudet, men är lite besviken. Många PC hade en plastig känsla i tangenterna som jag inte gillar + att de kändes tjocka och skrymmande. Jag vill ha en kompakt och tunn design. Och det har ju Mac. Jag höll i en MacBook Air, mindes hur liten och icke-skrymmande laddningskabeln var på den jag hade och funderar nu på om jag ska ge Apple en chans till. Jag har en iPhone och en iPad och det vore en fördel att kunna flytta bilder mm mellan enheterna på ett smidigt sätt. Sen gillar jag verkligen själva maskinen och känslan i tangenterna. Men:

1. Vilken modell, Air eller Pro? Jag använder Officepaketet (Word, PowerPoint, Excel), gör en del bild/filmbehandling (vilket jag använder Apples egen programvara till på min iPad), surfar och streamar en del. Jag kommer att behöva göra en del ljudinspelningar. Jag använder även ett program för manusförfattande (FinalDraft) men det kan inte vara så krävande för jag har det nu på iPaden.

2. Hur är det med fabriksåterställda datorer? Jag kollar just på en sida som säljer begagnade Macar. Hittade t ex en MacBook Air 2017 som har 12 tumsskärm och det vore mycket bra. Vågar man köpa en 2017 (den som inte gillade rödvin var en 2018)? Prestandan ser helt ok ut.

Jag tycker egentligen att Apple-datorer är för dyra, men om jag kan köpa en renoverad blir det en betydligt mer seriös kandidat eftersom priset är ungefär hälften.

3. Några förslag på PC som kan passa? Max 13 tum, slimmad design, prestanda för att utföra vad som beskrivs under punkt 1.

En jag gillade var en Samsung Galaxy Book, men den låg i prisklass 15000 och jag tänker mig något betydligt lägre.

Vad säger Buke?
 
Buke säger gå till Alina i stället!
Lyssna på säljare är jag inte säker på är optimalt.


Tillbaka till ämnet: Det är en djungel att hitta rätt dator, det är sant. Köpa billiga bärbara är sällan en bra investering, utan jag rekommenderar att köpa någon av de lite dyrare varianterna oftast.
Generellt skulle jag vara lite tveksam att köpa en lite äldre MacBook idag, inte så mycket för att de skulle vara direkt dåliga, utan mer för att jag inte är säker på hur länge Apple kommer orka bry sig om stöd för de med Intel-processorer.

För att hålla nere kostnaden, skulle jag titta på sidor som säljer uppfräschade företagsdatorer, då blir det lite bättre pris än att köpa nytt, och generellt tror jag prestandan borde funka bra.

Nackdelen med en Windows-dator jämfört med en Mac-dator är ju att du inte har stöd för Final Cut (heter det väl), med mera.

Windows-dator som passar dina behov kan exempelvis vara en HP Elitebook 830, och självklart då så sen generation som du hittar och som passar priset. Lenovo X1 Carbon är aningen för "stor", på 14 tum, men kanske kan vara något att titta på ändå. Dessa borde funka bra för dina ändamål, så länge du inte du hittar någon riktigt gammal.
 
Jag har aldrig kopt en "refurbished" dator, daremot flera ipads. De har alla fungerat aldeles utmarkt (tills de legat pa ett mjukt underlag och Maken satte hela sin vikt pa den, eller valpen fick tag pa den, eller jag glomde den ute i renget, eller...:crazy:)
Jag skulle formodligen lika garna kopa en refurbished dator nasta gang. Sonen bytte harddisk, flakt, och petade pa nagot for nagot halvar sedan ... sa nu gar min 2015 macbook aldeles utmarkt igen (jag holl nastan saga att den gar som taget, men det hade blivit lite fel).

Jag har aldrig hort att nagon har har kopt en refurbished dator som inte fungerat aldeles som den ska, och dessutom haft garanti nar de kopt den. Jag skulle absolut vaga kopa det. Bara hur min iphone, ipad, och dator "pratar" med varandra ar vart hur mycket som helst.
 
Jag köpte en nyare HP för snart ett år sedan då en tidigare gav upp, trots att denna ser exakt likadan ut tycker jag den är bättre. Batteriet håller betydligt längre på den nya bl.a.
Jag köpte till externt tangent bord och mus, väldigt bekvämt när man skriver mycket
 
Tack för all input! Jag är på språng just nu, så jag återkommer senare med lite följdfrågor runt en del av förslagen. Men jag vill förtydliga att max skärmstorlek 13/13,3 tum är en dealbreaker. Jag hade förr mini-laptops (vanligen Asus) och var supernöjd med dessa, men de tycks ha ersatts av plattorna. Dessa fyller dock inte mina behov helt. Så nu får jag resa med min vanliga laptop, men den ska vara kompakt och definitivt gå ner i min Kånken laptop 13 tum.
 
Lyssna på säljare är jag inte säker på är optimalt.


Tillbaka till ämnet: Det är en djungel att hitta rätt dator, det är sant. Köpa billiga bärbara är sällan en bra investering, utan jag rekommenderar att köpa någon av de lite dyrare varianterna oftast.
Generellt skulle jag vara lite tveksam att köpa en lite äldre MacBook idag, inte så mycket för att de skulle vara direkt dåliga, utan mer för att jag inte är säker på hur länge Apple kommer orka bry sig om stöd för de med Intel-processorer.

För att hålla nere kostnaden, skulle jag titta på sidor som säljer uppfräschade företagsdatorer, då blir det lite bättre pris än att köpa nytt, och generellt tror jag prestandan borde funka bra.

Nackdelen med en Windows-dator jämfört med en Mac-dator är ju att du inte har stöd för Final Cut (heter det väl), med mera.

Windows-dator som passar dina behov kan exempelvis vara en HP Elitebook 830, och självklart då så sen generation som du hittar och som passar priset. Lenovo X1 Carbon är aningen för "stor", på 14 tum, men kanske kan vara något att titta på ändå. Dessa borde funka bra för dina ändamål, så länge du inte du hittar någon riktigt gammal.
Antyder du att jag är säljare, eller vad menar du?

Jag tipsade om Alina för att de har bra sortiment, bland annat uppfräschade företagsdatorer till bra pris.
 
Hemma efter stressig dag. Har nu gått igenom alla tips mer noga. Åter - tack!:love:

Samlad kommentar:

Pris: jag har inte något absolut fast maxpris, men jag tycker att över 10000 definitivt är för mycket. Är det vad jag måste betala för att få det jag vill ha är det refurbished som gäller. Min komfortzon är flera tusenlappar under tio, så jag hamnar nog i refurbished-ligan. När jag tänker tillbaka på de laptops jag haft genom åren ser jag inget samband mellan pris och hur bra jag trivts med datorn och jag tycker jag har rätt modesta krav eftersom jag kan använda min iPad för bild/filmskapande.

Kapacitet: Jag har en ytterst kapabel Dell-laptop på jobbet. Den måste klara diverse GIS-program och hantera stora datamängder, så den har kräm, men jag vill helst inte ta med den när jag reser och främst jobbar med egna saker. Vilket för mig vidare till prio.

Prio: Att datorn ska passa att resa med är mycket viktigt. Därför går stora, tunga och ”tjocka” datorer bort. På resande fot kan jag inte använda externt tangentbord eller skärm, så datorns egna måste vara passande för mig.

Jag ska nu kolla ordentligt på förslagen (och tar gärna mot fler). Inser att jag är skeptisk till att skaffa en HP. Jag gillade inte min förra HP heller kom jag på (däremot hade jag en gång en fantastisk HP mini-laptop som jag älskade!). Har tyckt om mina Asus-datorer, så Asus ligger bra till. Lenovo har jag aldrig haft, men visst är det samma datorer som gamla IBM? Jag minns med värme en IBM ThinkPad som jag hade i många år. Den var en av mina favoriter någonsin.
 
Hemma efter stressig dag. Har nu gått igenom alla tips mer noga. Åter - tack!:love:

Samlad kommentar:

Pris: jag har inte något absolut fast maxpris, men jag tycker att över 10000 definitivt är för mycket. Är det vad jag måste betala för att få det jag vill ha är det refurbished som gäller. Min komfortzon är flera tusenlappar under tio, så jag hamnar nog i refurbished-ligan. När jag tänker tillbaka på de laptops jag haft genom åren ser jag inget samband mellan pris och hur bra jag trivts med datorn och jag tycker jag har rätt modesta krav eftersom jag kan använda min iPad för bild/filmskapande.

Kapacitet: Jag har en ytterst kapabel Dell-laptop på jobbet. Den måste klara diverse GIS-program och hantera stora datamängder, så den har kräm, men jag vill helst inte ta med den när jag reser och främst jobbar med egna saker. Vilket för mig vidare till prio.

Prio: Att datorn ska passa att resa med är mycket viktigt. Därför går stora, tunga och ”tjocka” datorer bort. På resande fot kan jag inte använda externt tangentbord eller skärm, så datorns egna måste vara passande för mig.

Jag ska nu kolla ordentligt på förslagen (och tar gärna mot fler). Inser att jag är skeptisk till att skaffa en HP. Jag gillade inte min förra HP heller kom jag på (däremot hade jag en gång en fantastisk HP mini-laptop som jag älskade!). Har tyckt om mina Asus-datorer, så Asus ligger bra till. Lenovo har jag aldrig haft, men visst är det samma datorer som gamla IBM? Jag minns med värme en IBM ThinkPad som jag hade i många år. Den var en av mina favoriter någonsin.
Jag har en Lenovo nu. Inga större problem med den.... :) Men det är ju jättesvårt att veta om just DU skulle tycka om den... :)
 
Jag har en Lenovo nu. Inga större problem med den.... :) Men det är ju jättesvårt att veta om just DU skulle tycka om den... :)
Jo, så är det. Men det jag uppskattar är att det är slimmad design och att tangentbordet och hela chassit inte känns så plastigt utan mer metalliskt. Hur är känslan i din dator?
 
Jag har en air 2017 - det är en av mina kärlekar i livet. Drar också omkring på ett Lenovo-schabrak i ett av mina uppdrag. Varje gång jag får gången lenovon till macen drar jag ett lyckans suck och känner mig nästan lite nyförälskad.

Distinktheten i touchplattan - använder aldrig musen trots att jag jobbar mycket med formler i excel!

Batteritiden efter 4 år håller den lätt sex timmar (om inte mer) Lenovon som är två år håller knappt en timme…

Lättheten, smidigheten

Men håller med om att den ibland är ologisk in var den vill spara saker.

Det negativa med 2017 är att den inte för att koppla ihop med iPaden för att använda den som en extra skärm. Blev lite sur på det när jag efter typ två timmars meckande insåg att det inte gick. Å andra sidan börjar jag bli så gammal att det är skönare att koppla in den på en 27” skärm när jag behöver ha många dokument uppe 😳

Lenovon har dessutom fått nya Windows 11, hatar det- de har försökt kopiera mac- gränssnittet och misslyckats totalt- jag blir bara förvirrad!
 
@Derivata - på uppdrag av vår (mycket kompetenta) datasupportfirma på jobbet vägrar vi uppdatering till Windows 11 på våra datorer. Jag har följt det rådet på min hemma-laptop. Tydligen ett bra val. :D

Det var ju skönt att det inte bara är jag som tycker Mac när det gäller var saker sparas!
 
Lenovon har dessutom fått nya Windows 11, hatar det- de har försökt kopiera mac- gränssnittet och misslyckats totalt- jag blir bara förvirrad!

Jag har haft Macbook, och har nu en laptop med Windows 11. Jag älskar nya laptopen. Den påminner på många sätt om en Mac, men är mycket mer användarvänlig och med många fler inställningsmöjligheter. Och att det gick att ändra inställningar var jag glad åt, för det första jag fick göra var att stänga av massor av extragrejer som den gillade och installera Firefox istället för datorns egna, inbyggda webbläsare.

Nu var min Macbook gammal. Men herregud så dålig batteritid den hade! Och saker slutade fungera för att det krävdes uppdateringar som inte fungerade efter att jag uppdaterade operativsystemet vilket i sin tur behövdes för att datorn alls skulle fungera. Dessa uppdateringar gjorde dessutom att hela datorn började starta om sig med oregelbundna intervaller, vilket absolut kunde vara mitt i något arbete man höll på med.

Min mor, hon har också en Mac (stationär) som nu börjar bli äldre. Även den krånglar massor(!) på liknande sätt, vill uppdatera vissa saker men kan inte pga att andra saker inte är uppdaterade och så vet vi att om vi uppdaterar en grej så kommer andra, viktiga funktioner sluta fungera helt. Vi ska nu istället försöka installera Linux på den.
 
@Red_Chili - vad är det för laptop du har?

Om ålder på datorer: Hur gammal är din MacBook? Jag upplever (inte baserat på egen erfarenhet då eftersom jag vindränkte min hittills enda MacBook) att Apple-datorer, ja alla deras enheter egentligen, generellt sett har längre livslängd än den genomsnittliga PCn eller för den delen telefonen. Jag har en iPhone XR som jag fick i januari 2019 och den är fortfarande fullt funktionsduglig med helt ok batteri. Senast jag hade en telefon så länge utan några som helst ålderstecken är vi tillbaka i Nokia-land med knapptelefoner som fungerade hur länge som helst oavsett vad man gjorde med dem. Men det är klart, även MacBook åldras ju och detta i kombination med byte av processor från 2020 gör att det är fler frågetecken runt refurbished Mac. Refurbished PC ligger ju ofta mycket bra i pris.
 
@Red_Chili - vad är det för laptop du har?

Om ålder på datorer: Hur gammal är din MacBook? Jag upplever (inte baserat på egen erfarenhet då eftersom jag vindränkte min hittills enda MacBook) att Apple-datorer, ja alla deras enheter egentligen, generellt sett har längre livslängd än den genomsnittliga PCn eller för den delen telefonen. Jag har en iPhone XR som jag fick i januari 2019 och den är fortfarande fullt funktionsduglig med helt ok batteri. Senast jag hade en telefon så länge utan några som helst ålderstecken är vi tillbaka i Nokia-land med knapptelefoner som fungerade hur länge som helst oavsett vad man gjorde med dem. Men det är klart, även MacBook åldras ju och detta i kombination med byte av processor från 2020 gör att det är fler frågetecken runt refurbished Mac. Refurbished PC ligger ju ofta mycket bra i pris.
Jag har en sån här: https://www.inet.se/produkt/1973670/acer-aspire-5-14-i5-8gb-512gb#specifikationer
Jag köpte den dock på rea, den har varit ute på rea några gånger så den lär säkert bli billigare igen. Trodde jag skulle sakna musplattan från min mac, för den är ju verkligen suverän(!) men faktum är att den här är så känslig och lätthanterad att det känns precis lika bra med den. Jag ändrade några inställningar så att den skulle bete sig som jag ville (tex med hur jag ska dra med fingrarna för att backa i webbläsare osv), efter det är jag 100% nöjd med den.

Dessutom tycker jag inte att datorn känns speciellt plastig, trots att tex tangentbordet är i plast. Knapparna är lika lätta och tysta som på min gamla Mac, den klarar alla spel jag hittills provat på den (spelar dock inga extremt krävande spel) och har bra batteritid. Det enda jag inte är nöjd med är att skärmen är väldigt ljus även när den är på mörkaste läget. Jag ligger gärna i sängen på kvällen med laptopen, men ljusstyrkan på den här är lite väl... Macen kunde ha betydligt mörkare skärm. Vet inte om det går att åtgärda på något vis.

Nu minns jag inte exakt hur gammal min Macbook är, men den är gammal :P Tillräckligt ny för att ha 8gb ram, mycket lagringsutrymme och bra skärm, men resten var bedrövligt.
 
@Red_Chili - tack för länk! Finns i fyndhörnan för helt ok pris. Dock är den 14 tum, så den är inte ett alternativ för mig. (Kuriosa: min första hemdator, köpt 1989, var en Acer.)
 
Jag har en sån här: https://www.inet.se/produkt/1973670/acer-aspire-5-14-i5-8gb-512gb#specifikationer
Jag köpte den dock på rea, den har varit ute på rea några gånger så den lär säkert bli billigare igen. Trodde jag skulle sakna musplattan från min mac, för den är ju verkligen suverän(!) men faktum är att den här är så känslig och lätthanterad att det känns precis lika bra med den. Jag ändrade några inställningar så att den skulle bete sig som jag ville (tex med hur jag ska dra med fingrarna för att backa i webbläsare osv), efter det är jag 100% nöjd med den.

Dessutom tycker jag inte att datorn känns speciellt plastig, trots att tex tangentbordet är i plast. Knapparna är lika lätta och tysta som på min gamla Mac, den klarar alla spel jag hittills provat på den (spelar dock inga extremt krävande spel) och har bra batteritid. Det enda jag inte är nöjd med är att skärmen är väldigt ljus även när den är på mörkaste läget. Jag ligger gärna i sängen på kvällen med laptopen, men ljusstyrkan på den här är lite väl... Macen kunde ha betydligt mörkare skärm. Vet inte om det går att åtgärda på något vis.

Nu minns jag inte exakt hur gammal min Macbook är, men den är gammal :P Tillräckligt ny för att ha 8gb ram, mycket lagringsutrymme och bra skärm, men resten var bedrövligt.
Har du testat nattläge på din dator för att få en mörkare skärm? Det har jag inställt som standard på "alla" mina datorer.
 
Min gamla Acer Aspire 5 är den mest krångliga dator jag haft, tror jag. ALLT strular med den, HELA tiden. Nu har jag gått tillbaka till Asus som funkar bättre. Dock inte riktigt lika bra som min gamla Asus anno 2012.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har tänkt ett tag att min nästa dator kanske ska bli en mac, men eftersom jag trodde att det låg ett tag fram i tiden så har jag...
2
Svar
37
· Visningar
4 280
B
IT & mobiler Jag ska köpa ny dator redan på onsdag (denna veckan)! Mamma betalar men jag får välja typ vilken jag vill, den ska kosta runt 5500kr...
Svar
10
· Visningar
1 874
Senast: BonnieS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp