K

kentjesus

har ingen som helst erfarenhet av mac,rätt nyfiken dock :D
men jag tänkte bara fråga er som har koll på läget:

- finns det word-liknande pogram i macen när man köper den eller måste man köpa till det?

- funkar msn messenger lika snabbt/bra som på PC?


- funkar datorn förövrigt som "vanliga" datorer?



:D:D
 
Sv: macbook

Word och liknande program får man alltid köpa till (ibland får man med det i ett erbjudande, men man får alltid betala för det ;)), det ingår inte i operativsystemet. Man kan ta hem gratisprogramet OpenOffice det funkar lika bra på mac som på PC

JA

JA
 
Sv: macbook

annars kan du alltid ladda ner NeoOffice (gratis) som ar sa gott som identiskt med microsoft office.
 
Sv: macbook

Ang. Word så har du redan fått bra svar.

Vad gäller MSN Messenger så kör jag med ett program som heter Adium, som är helt jävla klockrent. :bow:

Och ja, den funkar som "vanliga" datorer. :D Det tar ett tag innan man vant sig vid Mac OS X, men när man väl vant sig så är det underbart att arbeta med.
 
Sv: macbook

Ang. Word så har du redan fått bra svar.

Vad gäller MSN Messenger så kör jag med ett program som heter Adium, som är helt jävla klockrent. :bow:

Och ja, den funkar som "vanliga" datorer. :D Det tar ett tag innan man vant sig vid Mac OS X, men när man väl vant sig så är det underbart att arbeta med.

Tycker du verligen att Adium funkar lika bra som "riktiga" msn? Jag saknar att jag inte kan webcamma och inte heller ha ljudkonversation. Fattar inte varför det ska vara så svårt att göra samma msn till mac?!!!

Annars är jag helnöjd med min MacBook. Har inte hittat allt än, och inser att det kommer ta lite tid, men med hjälp av spotlighten hittar man ändå allt.
Det enda jag inte får att fungera är att låta Quicktime spela upp film, trots att jag laddat hem xdiv. Men men.

/Jonaz, eplamaður :p
 
Sv: macbook

Tycker du verligen att Adium funkar lika bra som "riktiga" msn? Jag saknar att jag inte kan webcamma och inte heller ha ljudkonversation. Fattar inte varför det ska vara så svårt att göra samma msn till mac?!!!
Så, officiella versionen fungerar inte då?

Det enda jag inte får att fungera är att låta Quicktime spela upp film, trots att jag laddat hem xdiv. Men men.
Någon 4CC-kod "xdiv" finns inte. (Möjligtvis någon obskyr och fullständigt oanvänd.) För uppspelning av andra MPEG4-format (t.ex. xvid, divx och h264) rekommenderas MPlayer
 
Sv: macbook

Så, officiella versionen fungerar inte då?

Jo då den funkar, men inte alls lika bra. Och inte heller där får jag videosamtal att fungera. Var tvungen att använda gamla datorn när pvn var i Italien och hade webcam på datorn där. Så jag såg då honom, men kunde inte låta honom se mig, eftersom jag bara har inbyggt webcam i Macbooken, och med den funkar inte msn så ju. ARGH!


Någon 4CC-kod "xdiv" finns inte. (Möjligtvis någon obskyr och fullständigt oanvänd.) För uppspelning av andra MPEG4-format (t.ex. xvid, divx och h264) rekommenderas MPlayer

Tack tack tack tack tack tack!!! :bow::bow::bow:
Jag laddade hem MPlayer, och den fungerar utmärkt. Äntligen kan jag se de galna husfruarna!

/Jonaz, som nu inte längre behöver plugga, eller hur ;)
 
Sv: macbook

Jag skulle just lägga upp en tråd om Macbook men kom på den brilljanta och bukekorrekta idén att använda sökfunktionen istället!

Jag har varit och kikat på lite bärbara datorer idag då min älskade Acer Travelmate börjar lägga av (även om den med lite service säkert kan hålla ett tag till).

Jag har haft Mac förr och varit jättenöjd med det (med undantag när jag skaffade PC och jag inte kunde lägga in några dokument som var skrivna i Mac:en i den) och funderar därför på att skaffa en igen. Det jag funderar mest över är kompabiliteten. Om jag sitter och skriver i en PC och sparar det på en minnessticka, kan jag bara sätta in minnesstickan i min Mac sedan och få full kompabilitet? Att jag funderar över denna fråga beror på att jag överväger att ha kvar min gamla dator som arbetsdator vid resor och ev. också på jobbet.

Vad är det för andra saker som jag ska tänka på när det gäller PC vs. Mac? De flesta av mina kollegor har PC, kan det krångla till det? Hur fungerar det med Powerpoint-presentationer t.ex.?
 
Sv: macbook

Ja du kan både föra över kextdokument från PC till Mac samt från Mac till PC. Men du måste spara ditt textdokument på Macen som .doc för att dom på PC ska kunna läsa..
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
140
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 365
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 154
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 747
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp