Macka/smörgås

Jag säger uteslutande smörgås. Jag har absolut sagt macka tidigare men tycker det låter lite ovårdat så jag säger som sagt smörgås numera. Jag har också helt gått över till att säga långsam istället för sakta för att jag tycker det låter bättre det med. 😃

Haha! Jag använder slö eller slött istället 😁
 
Alltid macka.

Funderar på varför macka inte låter slarvar än smörgås, har det att göra med att macka kommer från romani tro?
 
Intressant det där med vilka sammansättningar som fungerar. Kan säga "knäckemacka" men det måste hetta "knäckebrösmörgås" Matsäckssmörgås inte matsäcksmacka. Stekt ägg-macka inte stekt ägg-smörgås.
Men utan problem båda ostmacka och ostsmörgås.
Hmm. Det där lät konstigt i min värld. 🤔
Jag säger 'knäckemacka' eller knäckesmörgås' - inte 'knäckebrösmörgås' (har nog aldrig hört någon säga det med 'brö' där i mitten)
Jag säger 'matsäcksmacka' - inte 'matsäckssmörgås'
Jag säger 'äggsmörgås' eller 'äggmacka' - aldrig 'stekt ägg-macka/smörgås' Om ägget är kokt definierar jag det, men inte om det är stekt, det är på något sätt default. Kanske för att kokta ägg på bröd i min värld är yuck. :D
 
Jag och min partner (födda sent -70/tidigt -80 i Gävleborg) säger smörgås om det där en äter hemma till frukost = brödskiva med smör och en enkelt pålägg. Macka är enligt oss det där som kom senare, utifrån, en (ofta dubbelvikt) matigare skapelse tänkt för utflykt eller serverad lunch. Typ fyllda baguetter.
 
Intressant det där med vilka sammansättningar som fungerar. Kan säga "knäckemacka" men det måste hetta "knäckebrösmörgås" Matsäckssmörgås inte matsäcksmacka. Stekt ägg-macka inte stekt ägg-smörgås.
Men utan problem båda ostmacka och ostsmörgås.

Hmm. Det där lät konstigt i min värld. 🤔
Jag säger 'knäckemacka' eller knäckesmörgås' - inte 'knäckebrösmörgås' (har nog aldrig hört någon säga det med 'brö' där i mitten)
Jag säger 'matsäcksmacka' - inte 'matsäckssmörgås'
Jag säger 'äggsmörgås' eller 'äggmacka' - aldrig 'stekt ägg-macka/smörgås' Om ägget är kokt definierar jag det, men inte om det är stekt, det är på något sätt default. Kanske för att kokta ägg på bröd i min värld är yuck. :D
Jag håller med @MiaMia : det måste in ett "brö" mellan knäcke och smörgås - annars går det inte!

Gällande äggmacka (nu skrev jag bara utan att tänka, så tydligen säger/skriver jag äggmacka ;) ) så är det ju med kokt ägg som är default, och med stekt ägg som behöver påpekas extra. :cautious:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 395
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 061
Senast: Hajfisk
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 678
Senast: Sel
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
0
· Visningar
173

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp