Macro objektiv

M

minnisjasmin

Ska få ett macro objektiv till konfirmation eventuellt och nu har jag suttit dagarna långa och kollat runt på olika objektiv.
Ska använda det till hobbyfotografering och jag är ingen proffsfotograf som behöver objektiv för flera tusen. Priset ska vara ungefär 1000-4000 högst.

Jag har sett met på
  • Canon EF-S 60mm F/2.8 Macro
  • Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1
  • Canon EF 50/2,5 Macro 1:2

Är dessa några att rekommendera? Sätt gärna int testbilder om ni har dessa :)
 
Sv: Macro objektiv

Tamron 90 ger absolut mest för pengarna, det är dessutom ett 1:1 objektiv, vilket inte 50mm är.

Med 1:1 betyder det skala 1:1, dvs. om du plåtar en blomma som är 50mm i verkligheten och du plåtar så nära du bara kan så blir 1mm på blomman också 1mm på sensorn. Med andra ord äkta macro.

Tamron 90 ger också väldigt väldigt väldigt fin bokeh, dvs. utsuddad bakgrund, en av de finaste och mjukaste bokeh'na som finns på marknaden tycker jag, jag använder ofta tamron 90 istället för min 85mm 1.8 (Som är ett klassiskt porträttobjektiv och en av de bästa för det ändamålet)

Kort och gott, Tamron 90 ger dig garanterat mest för pengarna.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en Nikon D3000 som jag för det mesta använder med mitt tamronobjektiv. Jag är lite osäker på vilken modell objektivet är men på...
Svar
6
· Visningar
1 147
Senast: cewe
·
IT & mobiler Jag känner att jag har kört fast lite i mitt sökande efter ett bra telezoom till min Canon EOS 450D och skulle gärna bolla lite tankar...
Svar
6
· Visningar
1 602
Senast: Cheeserica
·
S
IT & mobiler Jag vet det finns 100 st kamera trådar men jag blir inte ett dugg klokare när jag läser dom, man har ju alltid egna frågor och egna mål...
Svar
9
· Visningar
1 231
Senast: sodiro
·
IT & mobiler Nu har jag bestämt mig för att köpa ettnytt objektiv till kameran. Har kommit så långt att det ska vara ett antingen sigma eller tamron...
Svar
1
· Visningar
746
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp