Män och deras stämband

Män är generellt lite mindre smärttåliga
Halvt OT;
Det är en populär uppfattning, men det råder delade meningar om sanningshalten. ;)
Flera mycket erfarna narkossyrror som jag känner menar (anekdotiskt förvisso, men med rätt stort underlag) att det tvärtom skiljer åt andra hållet, vilket också stöds av många studier.
 
Jag inser det också, men jag blir ändå förvånad över den något skammande jargongen. Tycker på något vis att det föreligger viss skillnad i att ta för mycket plats medvetet och det här. Tänker att många gör så gott de kan gällande att dölja tex. nysningar och rörande någon främling i kollektivtrafiken kan jag inte låta bli att tänka att personen kanske rentav är döv och har dålig koll på ljuden andra uppfattar, snarare att denne bara skiter i det.
Jag tänker att det utrymme män tar nog inte är av typen att de medvetet tänker "nu ska jag nysa, jag tar i av bara fan så att alla hör att jag är här och hur synd det är om mig". Det är nog lite mer subtilt. Män tar lite mer plats av bara farten, kvinnor tar lite mindre plats av bara farten. Själv, tex, vet jag att jag inte vill att alla hör när jag tex nyser, så jag dämpar ljudet i den mån jag kan.
 
Halvt OT;
Det är en populär uppfattning, men det råder delade meningar om sanningshalten. ;)
Flera mycket erfarna narkossyrror som jag känner menar (anekdotiskt förvisso, men med rätt stort underlag) att det tvärtom skiljer åt andra hållet, vilket också stöds av många studier.
Ja, jag tror att den myten snarare hålls vid liv av att män är mer utrymmeskrävande. Och då låter mer vid smärta. Hur mycket man låter och hur ont man har, har nog inget helt entydigt samband.
 
Sitter på tåget nu och en man skriknyser. Var på mitt väldigt kvinnodominerade (eller till och med tantdominerade) gym igår och ytterligare en gång var det endast en person - även denna gång en av de få män som tränar där - som stånkstönar ljudligt när han tar i. Var i kollektivtrafiken en sen helgnatt och en man skrikspydde(!!).

Vad fan är det för fel på dem som inte kan låta bli att använda stämbanden i sådana här lägen? Jag vet inte vad jag vill diskutera men jag vill gärna ha fler exempel på när idioter använder stämbanden trots att det verkligen inte krävs och det finns många som klarar sig utan att förstärka sina ljud. (Tänker att vi kan lämna stämbandens användning vid tal, med ord, utanför det här.)

Vill ogärna kalla min pappa för idiot men han hör till "skriknysarna". Han påstår att han inte kan nyss utan att skrika. Jag tror att han ljuger.

Jag själv har diverse ljudeffekter för mig när jag ska dra av mig alla vinterkläder till exempel :o. Det är klart att jag kan ta av mig utan ljudeffekter, men det är roligare och lättare med. Och jag skriker inte :D.

Obs! Jag ser mig ändå inte som en idiot.
 
Åh, nyser du sådär "tji-tji-tji", det låter så lustigt tycker jag.

Mina hickningar får folk att hoppa högt. Jag får nästan alltid hicka av att äta rå morot av nån anledning.

Min moster får alltid hicka när hon skär/skivar råa morötter, men jag förmodar att hon också smakar och äter av dem då. Undrar hur morötter framkallar hicka 🤔.
 
För att jag nog brukar låta när jag är sjuk? Blev förvånad över hur irriterade folk uppenbarligen är på personer som nyser eller spyr på fel sätt. Klart jag själv kan bli irriterad på sånt också, men den övervägande känslan är att jag tycker synd om personen som är sjuk, även om den är högljudd.

Fast jag tror inte tråden handlar om att låta, utan om att låta extra mycket. Min bonuspappa låter när han nyser, men han är ändå bara uppe i 25% av hur vissa låter när dom nyser. Dessutom är man ju inte alltid sjuk bara för att man nyser, hostar, gäspar, tränar, rör sig osv.
 
Min tanke när någon låter mer än nödvändigt och vid tillfällen/på platser där de stjäl utrymme är att personen är irriterande och har ett stort behov av att stå i centrum, synas och höras hela tiden. Såna personer har jag svårt för. Folk som inte klarar av att inte stå i centrum.
 
Testar om man har eventuella aneurysmer i huvudet :eek: Känns läskigt - nysningar ska ut!

Mvh en högljudd nysare :D
Jag kväver alltid mina nysningar om jag inte kan nysa i papper. Det är verkligen helt ofarligt.

Mitt ex nös alltid rakt ut (konstant allergisk snuva). Det är helt otroligt vilken spridning en nysning har, de täcker flera kvadratmeter. Så jag tycker att det är rätt hänsynslöst att nysa ohämmat inomhus.
 
Halvt OT;
Det är en populär uppfattning, men det råder delade meningar om sanningshalten. ;)
Flera mycket erfarna narkossyrror som jag känner menar (anekdotiskt förvisso, men med rätt stort underlag) att det tvärtom skiljer åt andra hållet, vilket också stöds av många studier.
Kanske är det så att män inte står ut med smärta lika bra som kvinnor?
 
Kanske är det så att män inte står ut med smärta lika bra som kvinnor?
Njae, även i det perspektivet lutar kunskapsläget åt något högre ”tålighet” hos män. Men i ärlighetens namn skall sägas att det finns teorier, och åtminstone någon studie, om att det inte enbart beror på biologiska skillnader utan att det kan finnas en inlärd komponent också.
 

Liknande trådar

W
Utrustning Jag brukar ha många livliga diskussioner med en kompis angående just ridspön. När jag rider brukar jag ha ett långt dressyrspö om...
Svar
17
· Visningar
2 793
Senast: Whiplashr
·
P
Övr. Katt Jag arbetar ideellt med hemlösa katter, och omplacerade i höstas en kattunge till en "halvbekant" som jag ansåg var en god kattägare...
Svar
16
· Visningar
1 728
Senast: AnnaHo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp