Män och deras stämband

Sitter på tåget nu och en man skriknyser. Var på mitt väldigt kvinnodominerade (eller till och med tantdominerade) gym igår och ytterligare en gång var det endast en person - även denna gång en av de få män som tränar där - som stånkstönar ljudligt när han tar i. Var i kollektivtrafiken en sen helgnatt och en man skrikspydde(!!).

Vad fan är det för fel på dem som inte kan låta bli att använda stämbanden i sådana här lägen? Jag vet inte vad jag vill diskutera men jag vill gärna ha fler exempel på när idioter använder stämbanden trots att det verkligen inte krävs och det finns många som klarar sig utan att förstärka sina ljud. (Tänker att vi kan lämna stämbandens användning vid tal, med ord, utanför det här.)

Jag nyser valdigt hogljutt, och vet inte hur jag kan sanka ljudvolymen. Hade garna gjort det, men nysningar ar ju val mer eller mindre okontrollerbara? :confused::confused:
 
Sitter på tåget nu och en man skriknyser. Var på mitt väldigt kvinnodominerade (eller till och med tantdominerade) gym igår och ytterligare en gång var det endast en person - även denna gång en av de få män som tränar där - som stånkstönar ljudligt när han tar i. Var i kollektivtrafiken en sen helgnatt och en man skrikspydde(!!).

Vad fan är det för fel på dem som inte kan låta bli att använda stämbanden i sådana här lägen? Jag vet inte vad jag vill diskutera men jag vill gärna ha fler exempel på när idioter använder stämbanden trots att det verkligen inte krävs och det finns många som klarar sig utan att förstärka sina ljud. (Tänker att vi kan lämna stämbandens användning vid tal, med ord, utanför det här.)
Jag kan själv nysa så det nästan skär sig och ekar högt, inte alltid planerat dock det bara blir så. Ibland nyser jag tyst.

Angående det andra vet jag inte vad det kan bero på, kanske omedvetet? 🤔
 
  • Gilla
Reactions: ptr
... är ju många kvinnor också som nyser extremt högt.
Har att göra med stämbanden, hur bra man är på att kontrollera sin nysning och även personlighetsdrag.

Viste ni att när man nyser kan partiklar färdas så fort som i ~ 167 km/h :eek: så ja av den anledningen är det också lämpligt att nysa i armvecket.
 
Det finns en viss vinst i att stänga till stämbanden vid hård fysisk ansträngning. Det ger en stabiliserande effekt i bålen. Att krysta aktiverar samma muskler och där kan man också tydligt känna hur man stänger i struphuvudet samt aktiverar bål och bäckenbotten. Stänger man stämbanden och sen pressar på med en massa luft från lungorna (större syrebehov - djupare andetag) så blir resultatet ett mer eller mindre högljutt stönande.

Nysningar fungerar enligt liknande principer. Det ligger en hel del timing i det hela också, vilket gör att man kan tysta ner både nysningar och "krystningar" om man hittar tekniken.

/Kul på fest.
 
Sitter på tåget nu och en man skriknyser. Var på mitt väldigt kvinnodominerade (eller till och med tantdominerade) gym igår och ytterligare en gång var det endast en person - även denna gång en av de få män som tränar där - som stånkstönar ljudligt när han tar i. Var i kollektivtrafiken en sen helgnatt och en man skrikspydde(!!).

Vad fan är det för fel på dem som inte kan låta bli att använda stämbanden i sådana här lägen? Jag vet inte vad jag vill diskutera men jag vill gärna ha fler exempel på när idioter använder stämbanden trots att det verkligen inte krävs och det finns många som klarar sig utan att förstärka sina ljud. (Tänker att vi kan lämna stämbandens användning vid tal, med ord, utanför det här.)
Eh... jag är tjej och jag kan typ inte nysa ljudlöst. Jobbigt i vissa sammanhang men man måste ju nysa (självklar i armvecket)...
 
Sitter på tåget nu och en man skriknyser. Var på mitt väldigt kvinnodominerade (eller till och med tantdominerade) gym igår och ytterligare en gång var det endast en person - även denna gång en av de få män som tränar där - som stånkstönar ljudligt när han tar i. Var i kollektivtrafiken en sen helgnatt och en man skrikspydde(!!).

Vad fan är det för fel på dem som inte kan låta bli att använda stämbanden i sådana här lägen? Jag vet inte vad jag vill diskutera men jag vill gärna ha fler exempel på när idioter använder stämbanden trots att det verkligen inte krävs och det finns många som klarar sig utan att förstärka sina ljud. (Tänker att vi kan lämna stämbandens användning vid tal, med ord, utanför det här.)
Det är typiska ”gubbljud” Det ska stånkas ljudligt, nysas ljudligt, harklas högt (så sjukt äckligt och jag kräks inombords...) Det ska snytas högt så det kan väcka en död, och skulle en man sätta i halsen så hör grannarna det också.
Gubbljud helt enkelt. Och som nån mer nämnt så är det högre ljud om mannen är kort eller har stort behov att synas/höras i allmänhet.

Jag har nog nästan aldrig mött en kvinna med ”gubbljud”, verkar lika ovanligt som en kvinna som känner behov av att ”lägga rätt” pungkulorna och jag skulle tro att kvinnor som gör sånt offentligt hamnar på nån institution för sitt beteende och det är därför man sällan träffar på dom.
 

Liknande trådar

W
Utrustning Jag brukar ha många livliga diskussioner med en kompis angående just ridspön. När jag rider brukar jag ha ett långt dressyrspö om...
Svar
17
· Visningar
2 801
Senast: Whiplashr
·
P
Övr. Katt Jag arbetar ideellt med hemlösa katter, och omplacerade i höstas en kattunge till en "halvbekant" som jag ansåg var en god kattägare...
Svar
16
· Visningar
1 733
Senast: AnnaHo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp