Män och deras stämband

Min man snyter sig på ett så ljudligt sätt att det är knäppt! Han hävdar att han inte kan göra på något annat sätt, jag tycker det verkar osannolikt..;) Dock kanske snarare näsa en stämband, men ett imponerande ljud likväl...

Haha det gör min man också. Har fått säga åt honom att snyta sig på nedervåningen kl 06 på morgonen så jag slipper vakna 🙄 Helt sjukt vad det låter, tuuuuuuuut 😆 Brukar kalla honom för Pellefant (Knakelibraksnabel ni vet).
 
Senast ändrad:
Jag har ärvt 50/50 av mina föräldrars nysningar.. Min far nyser så högt att det slagit lock för mina öron och min mor, likt hennes mor, nyser 6-7 gånger per nysning. Så jag har fått den här underbara 3-4 stycken ganska höga nysningar på rad :crazy:
För att inte tala om när jag hickar! Det låter som att jag fått andnöd och är på väg att kola vippen.. Önskar att jag var en sån där söt liten "tjej-hickare"...
Åh, nyser du sådär "tji-tji-tji", det låter så lustigt tycker jag.

Mina hickningar får folk att hoppa högt. Jag får nästan alltid hicka av att äta rå morot av nån anledning.
 
Det finns en viss vinst i att stänga till stämbanden vid hård fysisk ansträngning. Det ger en stabiliserande effekt i bålen. Att krysta aktiverar samma muskler och där kan man också tydligt känna hur man stänger i struphuvudet samt aktiverar bål och bäckenbotten. Stänger man stämbanden och sen pressar på med en massa luft från lungorna (större syrebehov - djupare andetag) så blir resultatet ett mer eller mindre högljutt stönande.

Nysningar fungerar enligt liknande principer. Det ligger en hel del timing i det hela också, vilket gör att man kan tysta ner både nysningar och "krystningar" om man hittar tekniken.

/Kul på fest.
Det kan nog ligga något i det. Jag minns en pilatesträning jag var på så skulle vi göra ett ”tsss” ljud och då kände man hur magen/bålen spändes.
Har aldrig tänkt på det mer sen förrän nu då. 😅
 
Jag nyser hårt och utan förvarning.
Det gör rejält ont i näsan och låter som en elefant.
Volymen är inget jag kontrollerar varken upp eller ner.
Men undrar om det kan vara kopplat till anatomin? jag vet inte.
Kan vara grunden för en avhandling för någon som har tid.
 
Jag kan inte hicka tyst. Det låter liksom kuuuaaaaääääääöiiiickkkk. Det är hemskt och jag får ont i magmusklerna.

Men jag brukar nysa tyst bland folk. Ljudligt Hemm.
 
Ännu en till listan; ljudnivån när en man slår i tån i något. Man tror de håller på att dö. Enda gången jag har kunnat matcha det var när jag födde barn.

Mitt exempel hade njursten under en längre period. Under lite olika behandlingar osv alltså. Behöver jag säga jag var glad vi hade olika skift 🙄
 
Själv tror jag att jag håller på att bli gubbe.
Nyss skulle jag räta upp mig efter att ha stått böjd över tvätten.
Jag hör mig själv säga "åhej " när jag rätar upp mig.

:confused:
Men alltså... var kom det ifrån...
Jag har ju tänkt länge att jag är tant.. var tant redan som barn.. men nu är jag också ģubbe tydligen...
O_o
 
Men alltså, de flesta av oss låter väl när vi är sjuka? Men nu är det ju den otroligt överdrivna ljudnivån tråden handlar om, som inte behöver härröra till just sjukdom. Man nyser ju inte bara när man är sjuk, t ex.
Jag inser det också, men jag blir ändå förvånad över den något skammande jargongen. Tycker på något vis att det föreligger viss skillnad i att ta för mycket plats medvetet och det här. Tänker att många gör så gott de kan gällande att dölja tex. nysningar och rörande någon främling i kollektivtrafiken kan jag inte låta bli att tänka att personen kanske rentav är döv och har dålig koll på ljuden andra uppfattar, snarare att denne bara skiter i det.
 
Jag inser det också, men jag blir ändå förvånad över den något skammande jargongen. Tycker på något vis att det föreligger viss skillnad i att ta för mycket plats medvetet och det här. Tänker att många gör så gott de kan gällande att dölja tex. nysningar och rörande någon främling i kollektivtrafiken kan jag inte låta bli att tänka att personen kanske rentav är döv och har dålig koll på ljuden andra uppfattar, snarare att denne bara skiter i det.
Jag kan flika in här med en tanke om döva. Jag gick i en dövklass i grundskolan och lade märke till just detta. En vän (som hade CI dock) jag hade kunde göra många typ stönande ljud när hen ansträngde sig eller bara i ren allmänhet när hen var lite tankspridd. Jag kan förstå att man kanske tyckte att det var irriterande om man hörde det men jag tror inte att hen var medveten om det.
De som var stendöva kunde göra både omedvetna och medvetna (:D) ljud som de inte visste att de gjorde eller inte visste hur högt det blev. Så detta var en bra synpunkt att ta upp!

Märkligt nog så kan jag inte minnas hur det gick till vid just nysningar... Jag tror faktiskt att de var tysta, de visste ju inte hur det lät och ingen talade om det för dem :D
Jag var den som nös allra högst :o
 
Och dom som ska vråla ut gäspningar, jag fattar inte heller varför allt ska låta.

Jag vrålar ut mina gäspningar på jobbet. Det är det bästa sättet att gäspa som finns! Började göra det mer efter att vi fick nya hörselskydd med inbyggd komradio. Jag gäspar gärna högt i samband med att jag måste ropa något. Du skulle nog hata mig.:D
 
Hmm. Nu då jag tänker efter så har mina hanhundar massvis med ljud. De gäspar högt, stönar tungt då de lägger sig ner eller stretchar osv

Tikarna gör aldrig så. :confused:
 
Vad jag undrar ar nar man "tar for mycket plats"?
Jag sager vad jag tycker, satter mig langst fram vid forelasningar och annat liknande, pratar med alla och kvaver inte mina nysningar:p ... Jag vet att jag tog for mycket plats enligt min mamma, kanske resten av Sverige skulle tycka det ocksa?
 
Vad jag undrar ar nar man "tar for mycket plats"?
Jag sager vad jag tycker, satter mig langst fram vid forelasningar och annat liknande, pratar med alla och kvaver inte mina nysningar:p ... Jag vet att jag tog for mycket plats enligt min mamma, kanske resten av Sverige skulle tycka det ocksa?
När man stjäl andras plats. Tänk när någon sitter bredbent på bussen och tar halva nästa säte med helt i onödan och den bredvid får sitta ihopträngd. Eller när någon högljutt skrikpratar och/eller ständigt avbryter när andra försöker föra ett samtal eller någon (försöker) sova.
Att ta en bra plats på föreläsningar är inte att ta för mycket plats. Inte heller att vid rätt tillfälle säga vad man tycker men kan vara det när åsikten inte efterfrågas/är välkommen. Huruvida det är att ta för mycket plats att inte kväva sina nysningar beror på tillfälle. Att nysa rakt ut på en begravning hade varit det medans om du gör det hemma så är det det inte.
 
När man stjäl andras plats. Tänk när någon sitter bredbent på bussen och tar halva nästa säte med helt i onödan och den bredvid får sitta ihopträngd. Eller när någon högljutt skrikpratar och/eller ständigt avbryter när andra försöker föra ett samtal eller någon (försöker) sova.
Att ta en bra plats på föreläsningar är inte att ta för mycket plats. Inte heller att vid rätt tillfälle säga vad man tycker men kan vara det när åsikten inte efterfrågas/är välkommen. Huruvida det är att ta för mycket plats att inte kväva sina nysningar beror på tillfälle. Att nysa rakt ut på en begravning hade varit det medans om du gör det hemma så är det det inte.

Da jag inte vet hur, och kan, kvava nysningar failar jag direkt dar ... sitter bredbent pa bussen gor jag inte och inte vet jag om jag alltid valjer "ratt tillfalle" att saga vad jag tycker heller.
Jag har dock flera vanner som ar invandrade till Sverige fran olika stallen (allt ifran Egypten till USA) som mer an en gang sagt att jag inte ar en "typiskt Svensk". Jag har mer och mer borjat misstanka att det kan vara for att jag tar mer plats an vad som ses som artigt i Sverige.
 
Ännu en till listan; ljudnivån när en man slår i tån i något. Man tror de håller på att dö. Enda gången jag har kunnat matcha det var när jag födde barn.
När jag slår i tårna i något på jobbet (eller liknande klantighet), då hör hela jobbet det :angel: Jag skriker, kastar ur mig någon svordom och börjar sedan skratta som en tok. Kollegorna har lite roligt åt det, även om de nu börjar vänja sig...



Rent allmänt så låter jag nog väldigt mycket, åtminstone när jag känner mig avslappnad i situationen. Jag låter när jag reser mig, sätter mig, suckar massor i största allmänhet, har massvis av "ljudeffekter" för mig. Och så pratar jag, sjunger, visslar... Men det är mest hemma och på jobbet. Ute bland folk har jag vett nog att hålla tyst. Att jag låter annars är mest för att jag inte bryr mig om att vara tyst. Det krävs mer tankekraft från mig för att vara tyst än för att låta :p
 

Liknande trådar

W
Utrustning Jag brukar ha många livliga diskussioner med en kompis angående just ridspön. När jag rider brukar jag ha ett långt dressyrspö om...
Svar
17
· Visningar
2 801
Senast: Whiplashr
·
P
Övr. Katt Jag arbetar ideellt med hemlösa katter, och omplacerade i höstas en kattunge till en "halvbekant" som jag ansåg var en god kattägare...
Svar
16
· Visningar
1 733
Senast: AnnaHo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp