Män och övergrepp i hästsporten

Katolska kyrkan tillsatte en utredning, och jag tycker deras slutsats var väldigt bra faktiskt: lämna aldrig ett barn ensamt med en vuxen (präst, diakon etc). Aldrig. För det är enda sättet att vara säker.
Tyvärr hjälper ju inte det heller alltid. Det finns ju sjukt nog flertalet fall där andra vuxna varit med på det.
 
Har du något exempel på vad du menar?
Det var ett ärende som rätt nyligen kom upp i nyheterna som jag tänkte på specifikt där en ryttare/tränare blivit anhållen och hans fru i allra högsta grad verkade veta om att han förgripit sig på en elev.
Men det finn ju tyvärr många liknande fall där vuxna personer blivit dömda för övergrepp på barn och unga där de utfört övergreppen i samförstånd med varandra och ännu fler där närstående eller andra vetat om att någon utfört övergrepp men sett mellan fingrarna.
 
Det var ett ärende som rätt nyligen kom upp i nyheterna som jag tänkte på specifikt där en ryttare/tränare blivit anhållen och hans fru i allra högsta grad verkade veta om att han förgripit sig på en elev.
Men det finn ju tyvärr många liknande fall där vuxna personer blivit dömda för övergrepp på barn och unga där de utfört övergreppen i samförstånd med varandra och ännu fler där närstående eller andra vetat om att någon utfört övergrepp men sett mellan fingrarna.
Se mellan fingrarna tänker jag kan åtgärdas med att alla är med på förbyggande arbete, men de som aktivt samarbetar/skyddar varandra är såklart svårare. Tanken (i utredningen) var väl mer att det i till exempel undervisning och på läger ska finnas andra vuxna med, insyn, öppenhet etc. Jag tänker att om alla är med på att det är så det ska vara blir det svårare att mörka och förneka.
 
Jag tror att detta är mer utbrett i ridsporten än i vanliga samhället. Det har funnits en struktur där männen idealiserats i ridsporten för att de råkar vara män bland alla kvinnor. I detta har det stigit en del av dessamän åt huvudet hur "lätt" de kunnat manipulera sig innanför unga söta flickors trosor. Jag tror att de allra flesta av dessa män ser sig som "trevliga killar" som "bara vill ha lite roligt". De tänker inte på stt tjejerna är för unga och de börjar bli slemmiga.

Sen finns det den andra delen män-de som blir ett problem i vilket sammanhang som helst. De som har en agenda att manipulera, våldföra sig och kontrollera kvinnor i allmänhet men desto yngre desto enklare. Det är män som mannen i Hästgården.

Den första sortens man kryllar det av inom hästsporten. Det äldre gardet har legat runt i många år och har skaffat sig en form av manipulitav enkel charm. Det yngre gardet är lite värre då de anser sig ha rätten till tjejernas kroppar bara för att de råkar vara killar i ridsporten.

Det finns ett enormt strukturellt problem kring män i hästsporten. Jag har själv extremt svårt för alla satsningar på unga killar och hur de lyfts upp som halvgudar bara för att de råkar vara killar i tjejdominerad sport. Naturligtvis ska sporten vara för alla med just det framlyftandet gör att killarna direkt kommer in i stallmiljön som något extra. Någon som ska vårdas för att de ska vilja fortsätta. Har sett det flera gånger och det fostrar fram ett vidrigt beteende hos dessa unga killar, de får värre kvinnosyn än män utanför hästsporten. Och ja, det gynnar ingen.
 
Men @Fiorano de flesta män inom ridsporten är väl bögar? De flesta ridlärare, stallägaren är kvinnor?

Detär vissa miljöer som har heterosexuella män inom ridsporten.

Det är illa med ett fall. Väldigt illa.
 
Men @Fiorano de flesta män inom ridsporten är väl bögar? De flesta ridlärare, stallägaren är kvinnor?

Detär vissa miljöer som har heterosexuella män inom ridsporten.

Det är illa med ett fall. Väldigt illa.
Min erfarenhet också, antingen gaykillar, någons kille eller pappa som blivit dittvingad och sen kommit på att de gillar stallet eller någons bror som råkat följa med för att resten av familjen är i stallet. Alla trevliga och vettiga.

Sen kan det säkert vara en lite annan uppblåst kultur bland de som är riktigt framgångsrika (eller om män med en viss typ av ”störst bäst och vackrast”-mentalitet har lättare att bli framgångsrika inom idrott) men det tror jag inte särskiljer ridsporten från andra sporter där man ofta blir populär bland yngre om man är framgångsrik. Sen är det vissa män som blivit populära bland yngre tjejer som har en riktigt obehaglig inställning till det men tycker man hör om övergrepp på barn och ungdomar inom allt från gymnastik till orientering.
 
Men @Fiorano de flesta män inom ridsporten är väl bögar? De flesta ridlärare, stallägaren är kvinnor?

Detär vissa miljöer som har heterosexuella män inom ridsporten.

Det är illa med ett fall. Väldigt illa.
Jag tror inte att man rakt av kan säga att män som rider generellt är homosexuella.

Det stämmer helt enkelt inte och skulle ju isf innebära att de mest bara utnyttjar varandra och inte unga tjejer. Vi vet ju att det utnyttjas många tjejer.
 
Men @Fiorano de flesta män inom ridsporten är väl bögar? De flesta ridlärare, stallägaren är kvinnor?

Detär vissa miljöer som har heterosexuella män inom ridsporten.

Det är illa med ett fall. Väldigt illa.
Oj. Nej de flesta män i stallmiljö är inte gay. Nu har jag inte sett någon statistik (och ärligt talat hoppas jag att den inte finns), men jag tror inte det är fler personer som är gay inom ridsporten. Däremot har ridsporten varit en fristad för homosexuella att vara öppna med sin sexualitet med betydligt mindre fördomar i "vanliga världen".

Sen är det skillnad på vanliga hästvärlden och den del som är inom proffssporten. För ffa inom proffssporten finns den vansinnigt skeva maktbalansen mellan män och kvinnor.
 
Men @Fiorano de flesta män inom ridsporten är väl bögar? De flesta ridlärare, stallägaren är kvinnor?

Detär vissa miljöer som har heterosexuella män inom ridsporten.

Det är illa med ett fall. Väldigt illa.
Klart det finns en del homosexuella män i sporten. Och desto fler kvinnor.
Men visst fasen finns det gott om heterosexuella män i form av tränare, veterinärer, kiropraktorer, hovslagare, tandläkare, hobbyryttare, stallägare, hästägare etc.
Av de jag tränat för och jobbat för är det 4 hetero-män och 1 kvinna. Min nuvarande hovslagare är man. Det har de flesta varit genom åren.
Sambon är hetero-man och kiro för ekipage. Han är ensam med många kvinnor iom sitt yrke.
Han har ju flertalet vänner inom häst som är hetero-män. Jag med!

Min bästa vän är inte hästmänniska och har aldrig varit. Hon blir väldigt faschinerad över hur vissa snubbar i hästbranschen kan vara så hett eftertraktade. Men hon ser ju inte hästkunskap eller häststatus på samma sätt som vi i hästvärlden gör.

En stallkompis till mig sade någon gång att hon aldrig skulle klara av att vara ihop med en man i hästbranschen iom att "alla kvinnor som vill betala på höloftet" och liksom underförstått menade att mannen då skulle ta för sig. Jag sade att om det är så att min sambo skulle inte bara skulle vara oproffsig och inte vilja ha betalt för sitt jobb så vill jag inte vara med någon som är med mig bara för att annat utbud saknas.
Men jag blev förvånad över att den här i övrigt vettiga personen ser så på detta. Hur kan det bli så att en vanlig jävla snubbe blir GUD bara för att han inte är rent efterbliven eller luktar surströmming typ. Så fort som en snubbe är inom häst sänks liksom förväntningarna på denne till knappt något.
 
Jag tror att detta är mer utbrett i ridsporten än i vanliga samhället. Det har funnits en struktur där männen idealiserats i ridsporten för att de råkar vara män bland alla kvinnor. I detta har det stigit en del av dessamän åt huvudet hur "lätt" de kunnat manipulera sig innanför unga söta flickors trosor. Jag tror att de allra flesta av dessa män ser sig som "trevliga killar" som "bara vill ha lite roligt". De tänker inte på stt tjejerna är för unga och de börjar bli slemmiga.

Sen finns det den andra delen män-de som blir ett problem i vilket sammanhang som helst. De som har en agenda att manipulera, våldföra sig och kontrollera kvinnor i allmänhet men desto yngre desto enklare. Det är män som mannen i Hästgården.

Den första sortens man kryllar det av inom hästsporten. Det äldre gardet har legat runt i många år och har skaffat sig en form av manipulitav enkel charm. Det yngre gardet är lite värre då de anser sig ha rätten till tjejernas kroppar bara för att de råkar vara killar i ridsporten.

Det finns ett enormt strukturellt problem kring män i hästsporten. Jag har själv extremt svårt för alla satsningar på unga killar och hur de lyfts upp som halvgudar bara för att de råkar vara killar i tjejdominerad sport. Naturligtvis ska sporten vara för alla med just det framlyftandet gör att killarna direkt kommer in i stallmiljön som något extra. Någon som ska vårdas för att de ska vilja fortsätta. Har sett det flera gånger och det fostrar fram ett vidrigt beteende hos dessa unga killar, de får värre kvinnosyn än män utanför hästsporten. Och ja, det gynnar ingen.
Jag håller med det du skriver men jag anser även det j-igt skevt med de tjejer i framförallt hoppcirkusen som plötsigt är tokkära i stenrika män. Mer än dubbelt så gamla som dem själva och vars pengar och ställning i hästsporten kan driva deras karriärer framåt. För mig är det ungefär lika charmigt som Hugh Heffner och tjejerna som bodde med honom på PlayBoy-mansion :yuck:
 
Jag håller med det du skriver men jag anser även det j-igt skevt med de tjejer i framförallt hoppcirkusen som plötsigt är tokkära i stenrika män. Mer än dubbelt så gamla som dem själva och vars pengar och ställning i hästsporten kan driva deras karriärer framåt. För mig är det ungefär lika charmigt som Hugh Heffner och tjejerna som bodde med honom på PlayBoy-mansion :yuck:
Detta speglar väl vad man ser i andra sammanhang, tex kändisar/skådespelare/rika företagare osv. Åldersskillad hos par finns ju i hela samhället men av ”någon” anledning är det ju mycket mer vanligt bland män med mycket pengar, resurser, status, makt osv.
 
För ett antal år sedan (innan Me2) läste jag ett blogginlägg som en kompis länkade som berörde mig så djupt illa. Det var skrivet av en tjej som börjat som praktikant hos <känd sportkörningskusk> och gick in på detaljnivå av övergreppen, manipulationen och maktutövandet som hade pågått. Jag känner inte den här tjejen men jag har svårt att se hur någon kan fabulera ihop en sån här historia.

Mannen ifråga blev såklart uppretad av "ryktesspridningen" men har en intakt karriär än idag. Håller träningar på en anläggning där jag varit mycket. Blir alltid liksom kall i magen när jag hör hans namn eller ser det på pränt men har inte tagit upp det med någon av dom som jag vet tränar för honom. För att man skäms om man nu skulle ha fel kanske?
 
För ett antal år sedan (innan Me2) läste jag ett blogginlägg som en kompis länkade som berörde mig så djupt illa. Det var skrivet av en tjej som börjat som praktikant hos <känd sportkörningskusk> och gick in på detaljnivå av övergreppen, manipulationen och maktutövandet som hade pågått. Jag känner inte den här tjejen men jag har svårt att se hur någon kan fabulera ihop en sån här historia.

Mannen ifråga blev såklart uppretad av "ryktesspridningen" men har en intakt karriär än idag. Håller träningar på en anläggning där jag varit mycket. Blir alltid liksom kall i magen när jag hör hans namn eller ser det på pränt men har inte tagit upp det med någon av dom som jag vet tränar för honom. För att man skäms om man nu skulle ha fel kanske?
Om det här är samma som jag tänker på tror jag han blev omplacerad å that's it 🙄
 
Jag håller med det du skriver men jag anser även det j-igt skevt med de tjejer i framförallt hoppcirkusen som plötsigt är tokkära i stenrika män. Mer än dubbelt så gamla som dem själva och vars pengar och ställning i hästsporten kan driva deras karriärer framåt. För mig är det ungefär lika charmigt som Hugh Heffner och tjejerna som bodde med honom på PlayBoy-mansion :yuck:
Just detta fenomen är ju jättesvårt att som person bedöma utifrån. Ja menar det behöver inte vara så att man är ihop med en äldre framgångsrik man för hans framgång eller pengars skull. Jag hade själv ett förhållande med en betydligt äldre man för många år sen. Det handlade inte om att någon av oss vann på att vi var ihop. Han är väldigt framgångsrik men jag berättar aldrig för någon att vi haft ett förhållande just för att inte bli dömd som en tjej som bara ville vara med en framgångsrik man.Det är ju också skevt....
 
Just detta fenomen är ju jättesvårt att som person bedöma utifrån. Ja menar det behöver inte vara så att man är ihop med en äldre framgångsrik man för hans framgång eller pengars skull. Jag hade själv ett förhållande med en betydligt äldre man för många år sen. Det handlade inte om att någon av oss vann på att vi var ihop. Han är väldigt framgångsrik men jag berättar aldrig för någon att vi haft ett förhållande just för att inte bli dömd som en tjej som bara ville vara med en framgångsrik man.Det är ju också skevt....
Klart att det finns förhållanden där det inte är ngt konstigt, som du beskriver. Det känns ju dock som att andelen förhållanden med åldersskillnad ökar ju mer pengar/framgång/makt mannen i fråga har. På gruppnivå.
 
Klart att det finns förhållanden där det inte är ngt konstigt, som du beskriver. Det känns ju dock som att andelen förhållanden med åldersskillnad ökar ju mer pengar/framgång/makt mannen i fråga har. På gruppnivå.
Så kan det naturligtvis vara. Jag kan också tycka det är fel och vara med någon för sin egen vinnings skull samtidigt tycker jag att en person som har olika mål som de jobbar för i sitt liv ( och kanske dessutom blir framgångsrik) är en attraktiv egenskap/person.Jag hade nog haft svårt och vara med någon som inte är lika driven som jag vare sig denne är rik eller ej.
 
jag tänker att här kan Ridsportförbundet utbilda, det vill säga vad är acceptabelt beteende inom Ridsportsförbundets värdegrund och vad är inte. Och ha jävligt klara regler för vad man anser är ok och inte. På så sätt blir det inte individens beslut om vilka åtgärder som ska vidtas, utan det står där klart och tydligt. Det här är situationer vi anmäler, det här är situationer var vi utesluter etc. För de riktiga rovdjuren kommer inte utbildning att hjälpa, där handlar det om att hindra, upptäcka och anmäla. Men det finns saker som inte är brottsliga men ändå olämpliga.

Exempelvis:
* Att bli ihop med en 18 åring ridgymnasielev när man är 50+ och man har varit lärare sen eleven var 16.
* Att det generellt är olämpligt att ragga på någon väldigt mycket yngre som praktiserar/jobbar och man är chef/tränare. Även om personen är byxmyndig eller över 18 pga. maktbalansen
* Överlag tycker jag att bli raggad på jobbet är det äckligaste som finns, särskilt om det är någon som är signifikant äldre än en själv:yuck:

Men också att man utbildar barn, ungdomar och unga vuxna i vad som är lämpligt beteende från vuxna. Och vart man ska vända sig om någon beter sig olagligt och olämpligt. Det kan vara så att man kan fånga upp sexuella övergrepp i hemmet också som ridlärare, eftersom stallet många gånger är en fristad för barn och ungdomar. Varje unge man kan rädda från snuskgubbar/snusktanter är en vinst för samhället.
 
Så kan det naturligtvis vara. Jag kan också tycka det är fel och vara med någon för sin egen vinnings skull samtidigt tycker jag att en person som har olika mål som de jobbar för i sitt liv ( och kanske dessutom blir framgångsrik) är en attraktiv egenskap/person.Jag hade nog haft svårt och vara med någon som inte är lika driven som jag vare sig denne är rik eller ej.
I ridsporten verkar många unga tjejer dejta stenrika män som är mer än dubbelt så gamla som de själva. Medan 30 something killar utan egna pengar jagar lammkött med pengar och eller en adelstitel. Livet blir ju lite enklare då. Jag kan komma på hur många exempel som helst (inte enbart svenska) på detta och även hästskötare med ett mål i sikte, nämligen att få en ryttare på fall.
 
Just jag glömde detta (vilket borde vara helt självklart) men tyvärr inte är.

Det är helt oacceptabelt att använda hästar som påtryckningsmedel och manipulation för sexuella tjänster. Varken ge fördelar i vilka hästar som man får rida/tävla eller att ta bort fördelar för att ligga. Fy fan vad jävla äckligt beteende.

Fenomenet att tjejer och killar dejtar för pengar finns överallt i samhället och det blir så klart inte bättre av att hästsporten är otroligt dyr och för att lyckas behöver man rika sponsorer. Om en 25 åring väljer att dejta en 60 åring av fri vilja och ekonomiska fördelar kan vi inte göra så mycket åt. Men vi kan förhoppningsvis göra något åt att 60-åringen sexuellt trakasserar någon oavsett ålder (men särskilt om det gäller omyndiga eller myndiga i ojämna maktförhållanden.).
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 100
Senast: Fibusen
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 182
Senast: vallhund
·
Äldre På ett annat forum jag skriver på ibland, ett mindre vetenskapsinriktat, var det för ett tag sedan en diskussion kring om det skulle...
78 79 80
Svar
1 583
· Visningar
84 467
Senast: Wingates
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 871
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp