Män och övergrepp i hästsporten

MiniLi

Trådstartare
Alltså jag kräks på det här. Det bara väller upp fler och fler fall där män inom hästsporten begår övergrepp. Det senaste fallet med en man som nu sitter häktad är ju toppen på isberget. Jag följer en tråd på flashback som handlar om just det fallet (folk på flashback är ju bra på att snoka reda på förundersökningsprotokoll osv) och i den tråden namnges en lång radda män som på olika sätt begått och begår olika typer av sexuella övergrepp mot unga tjejer. Även namngivna kända och omtyckta personer som hjälper till att mörka.

Vad ska man göra för att det här ska få ett slut? Går det att påverka ridsportsförbundet på något sätt? Tipsa tidningarna?

Jag är inte inne i dessa kretsar så jag hör ju bara typ fjärdehandsuppgifter, men om så bara en liten del av detta är sant så vill jag bara gå och gömma mig någonstans..
 
Om du menar fackpressen så gör de typ ingenting förrän någon annan öppnat upp för det. Uppdrag granskning å liknande är nog enda vägen att gå. PLUS att banka in det i huvudet på folk att det inte är ok!
 
Ett jättestort problem är att ingen vågar namnge personen i fråga. Om ni har sett eller hört någon av intervjuerna som Anna givit runt boken Händelserna på Hästgården så namnger hon inte mannen någon gång, hon nämner inte ens var gården låg. Detta är för att inte den som är ansvarig utgivare ska kunna bli stämd för förtal (även om personen det handlar om är död).

För övrigt så är det stora problemet inte de som inte anmäler, det stora problemet är alla som står tysta bredvid. Hästsporten är väl ett jättetydligt exempel på hur män tar för sig av unga kvinnor med "allas" goda minne.

Jag önskar jag visste hur ridsportförbundet skulle agera
 
Alltså jag kräks på det här. Det bara väller upp fler och fler fall där män inom hästsporten begår övergrepp. Det senaste fallet med en man som nu sitter häktad är ju toppen på isberget. Jag följer en tråd på flashback som handlar om just det fallet (folk på flashback är ju bra på att snoka reda på förundersökningsprotokoll osv) och i den tråden namnges en lång radda män som på olika sätt begått och begår olika typer av sexuella övergrepp mot unga tjejer. Även namngivna kända och omtyckta personer som hjälper till att mörka.

Vad ska man göra för att det här ska få ett slut? Går det att påverka ridsportsförbundet på något sätt? Tipsa tidningarna?

Jag är inte inne i dessa kretsar så jag hör ju bara typ fjärdehandsuppgifter, men om så bara en liten del av detta är sant så vill jag bara gå och gömma mig någonstans..
Förutom allt som nämnts redan så måste männen säga ifrån mer. Många av de här asen har ju så dålig kvinnosyn att de inte bryr sig om att kvinnor protesterar. Och de kanske heller inte repsekterar män som är "mjuka" eller osäkra etc. Att män som är sådana män som asen respekterar säger ifrån är viktigt!

Både jag och sambo är i hästbranschen. Men han får ju höra mer sexistiska kommentarer etc av de män som när de är med mig eller andra kvinnor skärper sig. De vet ju att de har en rutten kvinnosyn och att jag eller andra kvinnor inte vill höra sexistiska kommentarer. Så i vårt sällskap är de så PK så. Men när de är ensamma med andra män kan riktig skit komma ur truten på dem. Där är det många som inte tar ställning. Män måste våga vara obekväma och måste framför allt sluta vara fega, lata etc och ta tag i skiten!

Sambon har tex fått veta att män utnyttjat och våldtagit minderåriga etc. Det anmäldes till ingen nytta. Och samma man fortsatte. Sambon stötte på honom ofta i stallarna. Det slutade med att sambon hotade slå ner honom om han såg honom igen när en minderårig tjej berättade vad aset gjort henne och hur han vägrade låta henne vara. Det ledde iaf till att mannen lämnade vårt område runtomkring här ifred.
Samma att man också säger att "sånt snack vill jag inte höra" när andra män säger sexistisk skit. Det är obekvämt. Men de måste ta tag i det!

Jag är SÅ tacksam över att jag som omyndig hamnade i det proffsstall jag gjorde då jag började jobba där på helger och sedan efter 9:an heltid. Det var många äldre män som sniffade runt stallet och frågade min chef om "nya lammköttet". Min chef såg mig som den unge jag var och hotade ha ihjäl dem om de rörde mig. I grannstallarna var det många yngre flickor som utnyttjades.

Män måste checka andra män!

Personligen är jag väldigt besviken på de som fortsätter arbeta med, vara tjenis med etc med män som begått övergrepp etc.
 
Ja det finns svin inom ridsporten, det finns också svin i alla andra delar av samhället tycker jag är viktigt att komma ihåg. Jag tror inte att ridsporten är så mycket värre.

Jag rekommenderar att sluta hänga på Flashback, det orsakar bara stress och slaganfall men ingen egentlig nytta.

I övrigt håller jag med Tuaphua
 
Ja det finns svin inom ridsporten, det finns också svin i alla andra delar av samhället tycker jag är viktigt att komma ihåg. Jag tror inte att ridsporten är så mycket värre.

Jag rekommenderar att sluta hänga på Flashback, det orsakar bara stress och slaganfall men ingen egentlig nytta.

I övrigt håller jag med Tuaphua
Ja, absolut. Det framkom inte i mitt inlägg men jag tror inte heller att det är värre i ridsporten än i samhället i övrigt. Men det hindrar en ju inte från att vilja få till en förändring.
 
Ett jättestort problem är att ingen vågar namnge personen i fråga. Om ni har sett eller hört någon av intervjuerna som Anna givit runt boken Händelserna på Hästgården så namnger hon inte mannen någon gång, hon nämner inte ens var gården låg. Detta är för att inte den som är ansvarig utgivare ska kunna bli stämd för förtal (även om personen det handlar om är död).

För övrigt så är det stora problemet inte de som inte anmäler, det stora problemet är alla som står tysta bredvid. Hästsporten är väl ett jättetydligt exempel på hur män tar för sig av unga kvinnor med "allas" goda minne.

Jag önskar jag visste hur ridsportförbundet skulle agera
Ja det har ju blivit tydligt senare år att vår lagstiftning kring förtal inte blir särskilt bra i detta sammanhang..
 
Jag tycker det är viktigt är att man säger till om det jag vet. Jag struntar i vem det är, hör jag nått säger jag det jag vet.Sen är det upp till var o en att göra vad de vill med infon. Sen har jag anmält anonymt två gånger
Fast det är ju det, att det skulle vara upp till var och en... som bidrar till problemet.

Jag tänker att all ungdomsidrott, alla ungdomsaktiviteter - drar till sig pedofiler och andra som har osunda preferenser.

Att vi hört om friidrotten beror på att Sjöberg varit modig.

Självklart är problemet precis lika stort, eller större, inom hästnäringen.

Men tack @MiniLi för att du tar upp frågan. Det är hög tid att detta tas på djupaste allvar.

Det är en fråga för organisationen och inte alls upp till var och en, anser jag.
 
Fast det är ju det, att det skulle vara upp till var och en... som bidrar till problemet.

Jag tänker att all ungdomsidrott, alla ungdomsaktiviteter - drar till sig pedofiler och andra som har osunda preferenser.

Att vi hört om friidrotten beror på att Sjöberg varit modig.

Självklart är problemet precis lika stort, eller större, inom hästnäringen.

Men tack @MiniLi för att du tar upp frågan. Det är hög tid att detta tas på djupaste allvar.

Det är en fråga för organisationen och inte alls upp till var och en, anser jag.
Problemet är just det att folk tycker att det är inte mitt problem utan det ska en organisation ta hand om. Jag tycker vi alla har en skyldighet till våra medmänniskor och berätta sånt vi vet så att andra har chans att skydda sig. Annars blir det de klassiska, alla visste men ingen sa något.
Med att det är upp till var och en , menar jag att jag kan inte tvinga nån annan att tycka som jag om en viss person, jag kan bara berätta.
Sen ska såklart organisationer jobba för att pedofili osv inte händer, hur vi är mot varandra osv, men vi måste alla dra vårt strå till stacken.
 
Äh alltså domstolspraxisen angående förtal som växt fram gör mig så jävla förbannad. Det är ytterligare ett övergrepp på alla som utsatts för sexualbrott. Som i #metoo-insändaren i Aftonbladet uttryckte tydligt- samhället ger ett tydligt budskap om att offer ska hålla käft om övergrepp, att berätta om våldtäkt är värre än att våldta. Dessutom har många gärningsmän flera offer, ofta är det genom att komma i kontakt med andra offer som man vågar anmäla.

Jag tycker också att man som organisation där det finns barn och unga ska utgå från att det finns pedofiler bland de aktiva, och arbeta med att hindra pedofiler att begå övergrepp, ha planer på plats på hur man ska upptäcka dom, och tydliga regler för åtgärder och vart man ska vända sig om man får nys om sexuella övergrepp. Man ska även göra det jävligt klart för alla vuxna vad som är olämpligt beteende, även om det inte är brott i lagens mening.

Det kanske är jävligt trist att utgå från att pedofiler finns i ens förening, men historien har gång på gång visat att pedofiler uttryckligen söker sig där barn och unga finns. Att sätta huvudet i sanden som en struts gynnar bara pedofilerna. Jag hoppas att Svenska ridsportförbundet både tar i hårdhandskarna och utbildar vuxna, men också barn om vad som är sexuella övergrepp.
 
Äh alltså domstolspraxisen angående förtal som växt fram gör mig så jävla förbannad. Det är ytterligare ett övergrepp på alla som utsatts för sexualbrott. Som i #metoo-insändaren i Aftonbladet uttryckte tydligt- samhället ger ett tydligt budskap om att offer ska hålla käft om övergrepp, att berätta om våldtäkt är värre än att våldta. Dessutom har många gärningsmän flera offer, ofta är det genom att komma i kontakt med andra offer som man vågar anmäla.

Jag tycker också att man som organisation där det finns barn och unga ska utgå från att det finns pedofiler bland de aktiva, och arbeta med att hindra pedofiler att begå övergrepp, ha planer på plats på hur man ska upptäcka dom, och tydliga regler för åtgärder och vart man ska vända sig om man får nys om sexuella övergrepp. Man ska även göra det jävligt klart för alla vuxna vad som är olämpligt beteende, även om det inte är brott i lagens mening.

Det kanske är jävligt trist att utgå från att pedofiler finns i ens förening, men historien har gång på gång visat att pedofiler uttryckligen söker sig där barn och unga finns. Att sätta huvudet i sanden som en struts gynnar bara pedofilerna. Jag hoppas att Svenska ridsportförbundet både tar i hårdhandskarna och utbildar vuxna, men också barn om vad som är sexuella övergrepp.
Häromåret höll det på att bli upplopp på en tävling i USA för att man krävde utdrag ur straffregistret för ackrediterad press.

Som hästsportjournalist hade jag VÄLKOMNAT det på alla internationella tävlingar och framförallt fälttävlan som kan svälja mer media än några andra event.

Antalet äckliga gubbar som kommer ut på dessa event blir större för varje år och man behöver inte vara någon Sherlock Holmes för att inse att de inte hör hemma i sporten med en ackreditering runt halsen. Det räcker att skrapa på ytan så bli man mörkrädd 🤢

Tillägg, det finns även en hel hop med kvinnliga groupiejournalister med tvivelaktig agenda..
 
Häromåret höll det på att bli upplopp på en tävling i USA för att man krävde utdrag ur straffregistret för ackrediterad press.

Som hästsportjournalist hade jag VÄLKOMNAT det på alla internationella tävlingar och framförallt fälttävlan som kan svälja mer media än några andra event.

Antalet äckliga gubbar som kommer ut på dessa event blir större för varje år och man behöver inte vara någon Sherlock Holmes för att inse att de inte hör hemma i sporten med en ackreditering runt halsen. Det räcker att skrapa på ytan så bli man mörkrädd 🤢

Tillägg, det finns även en hel hop med kvinnliga groupiejournalister med tvivelaktig agenda..
Det där är ju så rubbat. Det blir liksom ”inte alla män” som ska bli kränkta över att de måste kollas. Och att ”man vågar ju inte ens krama någon nu”.
Är man en vettig snubbe så tar man inte åt sig. Man vet att det är en viktig fråga och att tex ett utdrag ur brottsregistret är betydligt mindre obehagligt än att bli utsatt för pedofili eller våldtäkt etc.

Jag har haft manliga tränare/arbetsgivare som IOM att det börjat skrivas mer om övergrepp inom sporten har märkt att vissa kvinnor kan stelna till eller försöka dölja ett obehag då de kommer för nära om de rent fysiskt hjälper till i träningen eller tex bara tar i kvinnans hand då hon håller i tygeln för att lära dem hitta korrekt kontakt/snabbhet etc. De undviker iom sådant betydligt mer. Tycker de synd om sig själva och tycker det är hemskt att de kanske ses som predatorer utan att vara det?
Nej! De tycker synd om kvinnorna och försöker anpassa så kvinnorna känner sig trygga.
Precis som sambon gör då han behandlar kvinnor.

Alla som gnäller om ”inte alla män”, ”varför ska det drabba mig” etc behöver inse att detta är ett mansproblem som de fan i mig får hjälpa till att få stopp på. Även om det blir lite obekvämt för dem
 
Det där är ju så rubbat. Det blir liksom ”inte alla män” som ska bli kränkta över att de måste kollas. Och att ”man vågar ju inte ens krama någon nu”.
Är man en vettig snubbe så tar man inte åt sig. Man vet att det är en viktig fråga och att tex ett utdrag ur brottsregistret är betydligt mindre obehagligt än att bli utsatt för pedofili eller våldtäkt etc.

Jag har haft manliga tränare/arbetsgivare som IOM att det börjat skrivas mer om övergrepp inom sporten har märkt att vissa kvinnor kan stelna till eller försöka dölja ett obehag då de kommer för nära om de rent fysiskt hjälper till i träningen eller tex bara tar i kvinnans hand då hon håller i tygeln för att lära dem hitta korrekt kontakt/snabbhet etc. De undviker iom sådant betydligt mer. Tycker de synd om sig själva och tycker det är hemskt att de kanske ses som predatorer utan att vara det?
Nej! De tycker synd om kvinnorna och försöker anpassa så kvinnorna känner sig trygga.
Precis som sambon gör då han behandlar kvinnor.

Alla som gnäller om ”inte alla män”, ”varför ska det drabba mig” etc behöver inse att detta är ett mansproblem som de fan i mig får hjälpa till att få stopp på. Även om det blir lite obekvämt för dem
Fast just när det gäller USA som har SafeSport så spelar det ingen roll om du har rent mjöl i påsen. Om någon vill plocka ner dig så räcker det med att skapa ett rykte, göra en anmälan och så är personen för evigt stämplad. Ingen kommer någonsin komma ihåg nyheten om att personen ifråga trots allt var oskyldig. Det har oxå hänt. Men tillbaka till media så var det inte bara män som blev kränkta. Även kvinnor blir ofta kränkta, helt utan anledning.
 
Äh alltså domstolspraxisen angående förtal som växt fram gör mig så jävla förbannad. Det är ytterligare ett övergrepp på alla som utsatts för sexualbrott. Som i #metoo-insändaren i Aftonbladet uttryckte tydligt- samhället ger ett tydligt budskap om att offer ska hålla käft om övergrepp, att berätta om våldtäkt är värre än att våldta. Dessutom har många gärningsmän flera offer, ofta är det genom att komma i kontakt med andra offer som man vågar anmäla.

Jag tycker också att man som organisation där det finns barn och unga ska utgå från att det finns pedofiler bland de aktiva, och arbeta med att hindra pedofiler att begå övergrepp, ha planer på plats på hur man ska upptäcka dom, och tydliga regler för åtgärder och vart man ska vända sig om man får nys om sexuella övergrepp. Man ska även göra det jävligt klart för alla vuxna vad som är olämpligt beteende, även om det inte är brott i lagens mening.

Det kanske är jävligt trist att utgå från att pedofiler finns i ens förening, men historien har gång på gång visat att pedofiler uttryckligen söker sig där barn och unga finns. Att sätta huvudet i sanden som en struts gynnar bara pedofilerna. Jag hoppas att Svenska ridsportförbundet både tar i hårdhandskarna och utbildar vuxna, men också barn om vad som är sexuella övergrepp.
Katolska kyrkan tillsatte en utredning, och jag tycker deras slutsats var väldigt bra faktiskt: lämna aldrig ett barn ensamt med en vuxen (präst, diakon etc). Aldrig. För det är enda sättet att vara säker.
 
Det är så sorgligt att det måste vara så.
Det håller jag verkligen med om. Förklaringen utredningen gav var just att det handlar så sällan om att någon är pedofil, utan det handlar om makt, vilket gör att alla kan bli förövare. Min önskan är väl att vi kan komma till ett samhälle där makt inte är så viktigt, där män inte känner att de behöver utnyttja barn för att känna makt/agens/vad det nu är, och där sex inte är så skambelagt och tystat att allt sker bakom stängda dörrar och barn inte vågar säga något förrän det är för sent (och även då att alla vuxna faktiskt ska tro på barnen, vilket inte sker nu).
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 017
Senast: Fibusen
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 168
Senast: vallhund
·
Äldre På ett annat forum jag skriver på ibland, ett mindre vetenskapsinriktat, var det för ett tag sedan en diskussion kring om det skulle...
78 79 80
Svar
1 583
· Visningar
83 731
Senast: Wingates
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 852
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp