Män som ratas på Tinder - ett potentiellt samhällsproblem?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den som torde tjäna mest på det, inom alla områden, är den som gör valet. Eller är det till någon som helst nackdel för den det gäller? Det är ju dessutom förmånligt och lättillgängligt att utbilda sig i Sverige.

Motsatsen torde vara att skita i det och sitta på kammaren och gnälla och odla sin bitterhet och sitt hat mot halva mänskligheten....
Absolut, även om det finns exempel på dom som blir rika utan utbildning.
 
Jo, om kurvan fortsätter borde inkomsten vara ändå viktigare 2020-talet.

"Just mannens inkomst är en faktor för att bli förälder som har blivit allt viktigare över tid. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått barn. Nu på 2010-talet är andelen 41 procent."
Att det är vanligare behöver inte vara direkt kopplat med inkomsten, Corliation betyder inte caution. Kan vara så att det är viktigt för partners att man kan föra sig i samtal och uttrycka sig i skrift då vi skriver mer och mer. Om det är så kommer men inte runt att generellt är det en koppling mellan utbildning och förmågan att skriva och uttrycka sig i skrift och med andra medier.
och det fins en stark koppling mellan utbildning och inkomst!
 
https://fof.se/tidning/2018/8/artikel/farre-man-blir-pappor

"
Den största anledningen till att män inte blir föräldrar är att de saknar partner, enligt flera tidigare studier. Partnerval sker enligt traditionella mönster även i ett relativt jämställt land som Sverige. Det är betydligt mer sannolikt att en man med låg utbildning och låg inkomst är ofrivilligt barnlös än en man med hög utbildning och hög inkomst."

"Just mannens inkomst är en faktor för att bli förälder som har blivit allt viktigare över tid. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått barn. Nu på 2010-talet är andelen 41 procent."

"Men även i de grupper som har högre utbildning syns tydliga skillnader. Bland civilekonomer, jurister, läkare och civilingenjörer tjänar de 45-åriga män som blivit fäder betydligt mer än sina barnlösa manliga kolleger i samma ålder.

"

"
”Statistiken, både i Sverige och internationellt är entydig – när det gäller att välja partner ratar kvinnor i allmänhet män som har lägre utbildning än de själva och/eller som står under dem på den etablerade yrkessociala rangskalan.” Så skrev Bo Rothstein, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, i en artikel 2013. Han påpekar att parbildningen är asymmetrisk, på så vis att män väljer nedåt och kvinnor uppåt. Enligt en enkätundersökning som har genomförts i 30 länder om framtida partnerval, rankar långt fler unga kvinnor än unga män den tilltänkta partnerns ”framtida intjäningsförmåga” som en viktig faktor i sammanhanget."

Hög inkomst verkar vara en viktig faktor för män för att bli pappor.

Vilka är de senaste svenska siffrorna? Skrev nämligen mitt examensarbete på ämnet och då var det tydligt att resursstyrka inte skiljde grupperna signifikant åt i Sverige.

Jag har iom mitt examensarbete läst mängder av forskning, från olika länder, men majoriteten av forskningen som sker på partnerpreferenser sker med amerikanska collegestudenter som underlag. Något en bör ha i åtanke innan resultaten generaliseras över hela världen.

Och vad gäller ekonomi och faderskap: är det fastställt att det är kvinnor som ställer krav på hög inkomst (vad är hög inkomst) eller kan det även vara så att män själva inte vill bli föder förrän de har den ekonomi de anser vara lämplig?

Min man vägrade skaffa barn innan vi båda var etablerade på arbetsmarknaden. Han ville inte hamna i sitsen som familjeförsörjare och som modern man vet han också hur viktigt det är att kvinnor inte faller i fällan att bli försörjda.
 
Jo, om kurvan fortsätter borde inkomsten vara ändå viktigare 2020-talet.

"Just mannens inkomst är en faktor för att bli förälder som har blivit allt viktigare över tid. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått barn. Nu på 2010-talet är andelen 41 procent."

Det kan ju i och för sig vara ganska positivt att de som har råd med barn får flest barn.
 
Vilka är de senaste svenska siffrorna? Skrev nämligen mitt examensarbete på ämnet och då var det tydligt att resursstyrka inte skiljde grupperna signifikant åt i Sverige.

Jag har iom mitt examensarbete läst mängder av forskning, från olika länder, men majoriteten av forskningen som sker på partnerpreferenser sker med amerikanska collegestudenter som underlag. Något en bör ha i åtanke innan resultaten generaliseras över hela världen.

Och vad gäller ekonomi och faderskap: är det fastställt att det är kvinnor som ställer krav på hög inkomst (vad är hög inkomst) eller kan det även vara så att män själva inte vill bli föder förrän de har den ekonomi de anser vara lämplig?

Min man vägrade skaffa barn innan vi båda var etablerade på arbetsmarknaden. Han ville inte hamna i sitsen som familjeförsörjare och som modern man vet han också hur viktigt det är att kvinnor inte faller i fällan att bli försörjda.

Enligt undersökningar så rankar fler kvinnor intjäningsförmåga som en viktig faktor för tilltänkta partners.

"Enligt en enkätundersökning som har genomförts i 30 länder om framtida partnerval, rankar långt fler unga kvinnor än unga män den tilltänkta partnerns ”framtida intjäningsförmåga” som en viktig faktor i sammanhanget."
 
Är det bara jag som tycker det är konstigt att en tråd som från början handlade om hur män som ratas radikaliseras till att bli våldsamma extremister plötsligt handlar om hur tråkigt det är att "bara" 78% av män över 45 år har barn?
 
Är det bara jag som tycker det är konstigt att en tråd som från början handlade om hur män som ratas radikaliseras till att bli våldsamma extremister plötsligt handlar om hur tråkigt det är att "bara" 78% av män över 45 år har barn?
Förmodligen är det nog inte så vanligt att incels är framgångsrika på arbetsmarknaden med höga löner. De är nog inga Chefer, läkare eller Jurister som blir incels ...
 
Enligt undersökningar så rankar fler kvinnor intjäningsförmåga som en viktig faktor för tilltänkta partners.

"Enligt en enkätundersökning som har genomförts i 30 länder om framtida partnerval, rankar långt fler unga kvinnor än unga män den tilltänkta partnerns ”framtida intjäningsförmåga” som en viktig faktor i sammanhanget."
Och även om det skulle vara så - vad är problemet?
 
Enligt undersökningar så rankar fler kvinnor intjäningsförmåga som en viktig faktor för tilltänkta partners.

"Enligt en enkätundersökning som har genomförts i 30 länder om framtida partnerval, rankar långt fler unga kvinnor än unga män den tilltänkta partnerns ”framtida intjäningsförmåga” som en viktig faktor i sammanhanget."
Och är det något fel i det? Att man väljer något man vill ha? Är det omoralisk? Mot någon religion? Eller gör det någon ledsen?
 
Är det bara jag som tycker det är konstigt att en tråd som från början handlade om hur män som ratas radikaliseras till att bli våldsamma extremister plötsligt handlar om hur tråkigt det är att "bara" 78% av män över 45 år har barn?

jag tror att det hela för ett ganska bra tag sedan urartat till ännu en "Det är så synd om männen-tråd." Det känns väldigt bekant, och det gör @Witchers argument och länkar också. :angel:
 
Senast ändrad:
Om det nu är så, är det inkomsten eller personens egenskaper i övrigt som möjliggör inkomsten som spelar roll?

Nej, det är väl bra att hög utbildning och lön premieras tänker jag. Dock kan man ju fundera hur det påverkar jämställdheten ? Är det bra att männen ska tjäna mer i förhållandet ?
 
Och vad är lösningen?

Som jag tänker, för mig själv hemma på kammaren, kokar det väl ner till:

* kvinnor tar ansvar för att män har attitydproblem och bildar studiecirklar för att förändra sin attityd
* män tar ansvar för sina attitydproblem och kommer ikapp till 2020 och inser att det inte längre handlar om att döda den sabeltandade tigern och dra hem antilopen till grottan utan att det nu är andra företräden som attraherar. T ex att jobba för lika lön för lika arbete, d v s att kvinnor ska tjäna lika mycket som män för jobbet de gör.

Eller finns det fler alternativ, som jag i min kvinnliga oförmåga har missat?
 
Senast ändrad:
https://fof.se/tidning/2018/8/artikel/farre-man-blir-pappor

"
Den största anledningen till att män inte blir föräldrar är att de saknar partner, enligt flera tidigare studier. Partnerval sker enligt traditionella mönster även i ett relativt jämställt land som Sverige. Det är betydligt mer sannolikt att en man med låg utbildning och låg inkomst är ofrivilligt barnlös än en man med hög utbildning och hög inkomst."

"Just mannens inkomst är en faktor för att bli förälder som har blivit allt viktigare över tid. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått barn. Nu på 2010-talet är andelen 41 procent."

"Men även i de grupper som har högre utbildning syns tydliga skillnader. Bland civilekonomer, jurister, läkare och civilingenjörer tjänar de 45-åriga män som blivit fäder betydligt mer än sina barnlösa manliga kolleger i samma ålder.

"

"
”Statistiken, både i Sverige och internationellt är entydig – när det gäller att välja partner ratar kvinnor i allmänhet män som har lägre utbildning än de själva och/eller som står under dem på den etablerade yrkessociala rangskalan.” Så skrev Bo Rothstein, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, i en artikel 2013. Han påpekar att parbildningen är asymmetrisk, på så vis att män väljer nedåt och kvinnor uppåt. Enligt en enkätundersökning som har genomförts i 30 länder om framtida partnerval, rankar långt fler unga kvinnor än unga män den tilltänkta partnerns ”framtida intjäningsförmåga” som en viktig faktor i sammanhanget."

Hög inkomst verkar vara en viktig faktor för män för att bli pappor.
Bra att det inte avlas fram lika många ungar, värden är överbefolkad som den är.
 
Nej, det är väl bra att hög utbildning och lön premieras tänker jag. Dock kan man ju fundera hur det påverkar jämställdheten ? Är det bra att männen ska tjäna mer i förhållandet ?
Hög utbildning premieras bara om utbildningen går att översätta i något som efterfrågas och någon är villig att betala för. Det står sig fritt att utbilda sig för båda könen! Ser inte var jämställdheten kommer in? Och för mig så spelar det inte så mycket roll vem tjänar vad i ett förhållande. Men frågan är varför är det negativt?
 
Enligt undersökningar så rankar fler kvinnor intjäningsförmåga som en viktig faktor för tilltänkta partners.

"Enligt en enkätundersökning som har genomförts i 30 länder om framtida partnerval, rankar långt fler unga kvinnor än unga män den tilltänkta partnerns ”framtida intjäningsförmåga” som en viktig faktor i sammanhanget."

Nu frågade jag efter senaste svenska siffrorna. Jag vet mycket väl hur det ser ut på internationell nivå.

Sedan är begreppet ”intjäningsförmåga” diffust. Hur har de definierat det? Utbildningsnivå, intelligens, nuvarande ekonomisk situation, stark haka?

Sedan är teoretiskt uppsatta partnerpreferenser något helt annat än faktiska partnerpreferenser. De matchar inte alltid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp