Mående under en slapp dag?

MiniLi

Trådstartare
Tänk typ en ledig dag då ni på det stora hela gör väldigt lite. Kanske går någon promenad och grejar lite men sen spenderar ganska många timmar med att vila/läsa/se på tv eller liknande.

Hur mår ni då?

Jag får ALLTID jättemycket huvudvärk av lugna dagar. Mår skitdåligt.
Fattar inte varför?
 
Sv: Mående under en slapp dag?

Jag brukar mest känna mig stressad och oroad av att vara för slö, som att jag missat något, och att det antagligen var viktigt, eller gud vad ska jag göra av mitt liv egentligen?
... lite så... :cautious:

Huvudvärk har jag ofta vilket som, men det brukar snarare vara lite bättre när jag tagit det lugnt.
 
Sv: Mående under en slapp dag?

Jag känner mig stressad på samma gång samtidigt som det är skönt att bara ta det lugnt. Därför blir det ofta att jag antingen gör två saker på samma gång eller inte kan göra något alls fullt ut.
 
Sv: Mående under en slapp dag?

Jag mår i regel bra förutom att jag blir väldigt kall om jag är för inaktiv. Jag behöver få upp pulsen dagligen för att inte bli en isbit. Har just nu inte tränat på tre dagar, vilket väldigt sällan händer, och längtar som tusan till imorgon när jag får tina upp.
 
Sv: Mående under en slapp dag?

När min migrän var mer frekvent så kom den alltid på lugna dagar. Helt enkelt för att jag slappnade av. Kan vara så nu också men det beror mest på att jag oftast sover längre på morgonen. Dricker förmodligen mindre när jag slöar också.
 
Sv: Mående under en slapp dag?

*kl*

Blir seg i skallen och slö av att chilla en dag. Väldigt väldigt sällan jag gör det dock då jag får rejäl duktighetsångest och en helt vanlig slödag innehåller ofta att städa och skura huset, köra några maskiner tvätt, rensa garderoben...
 
Sv: Mående under en slapp dag?

Jag blir ofta lite småsur och stressad, behöver komma ut och mecka lite häst åtminstone. Gillar inte sådana dagar, även om det egentligen borde vara skönt med inte en massa måsten.
 
Sv: Mående under en slapp dag?

Jag kan ofta känna mig rastlös och lite bakis på lugna dagar. När jag var arbetslös var jag ett vrak.
 
Sv: Mående under en slapp dag?

Du får ont i huvudet för att du slappnar av.
Kanske är du väldigt spänd/stressad övriga dagar?
 
Sv: Mående under en slapp dag?

Jag älskar sånna dagar, men dom exicterar inte längre.
Barn, jobb, hushåll och häst tar upp all tid. Får alltid dåligt samvete en slödag och drar igång ett projekt.

Förr när jag var yngre och gick i skolan, bodde hemma osv var jag helt grötig i huvudet om jag hade en slö söndag. Sov lite längre och sen tittade mycket på tv gjorde att det kändes som kroppen aldrig riktigt vaknat. Det minns jag var en obehaglig känsla. Så blir det inte längre om jag mot förmodan skulle få en sånn dag.
 
Sv: Mående under en slapp dag?

Kan det vara som Tingeling skrev att du slappnar av och känner efter?

Själv har jag gott om slappardagar och mår bra av det. Jag körde stenhårt förr med småbarn, jobb och djur. Hade alltid många järn i elden och fixade tusen saker samtidigt, jämt. Nu består min fritid av många slappardagar eftersom jag medvetet skalat ner som en ren överlevnadsstaretgi. Jag är en mästare i att chilla :D
 
Sv: Mående under en slapp dag?

Om jag har en sådan dag så beror det på att jag inte mår riktigt på topp.
Mår jag som vanligt är jag för rastlös för att slappa mer än ett par-tre timmar.
 
Sv: Mående under en slapp dag?

Avslappningsmigrän/weekendmigrän är ett känt begrepp - men det verkar ju inte vara migrän du har.

Jag är sån extrem huvudvärkare så jag är förmodligen inte representativ för så många - men med det sagt: jag känner igen mig. Även de helger jag inte får migrän så får jag spänningshuvudvärk. Och jag har inte känslan av att den kommer av avslappning - utan helt enkelt för att min kropp kräver det tempo jobbet ger mig på veckorna.

så jag har tyvärr ingen bra lösning - mer än att du försöker hålla uppe tempot även på helgen. Vilket är tråkigt:(
 
Sv: Mående under en slapp dag?

Avslappningsmigrän/weekendmigrän är ett känt begrepp - men det verkar ju inte vara migrän du har.

Jag är sån extrem huvudvärkare så jag är förmodligen inte representativ för så många - men med det sagt: jag känner igen mig. Även de helger jag inte får migrän så får jag spänningshuvudvärk. Och jag har inte känslan av att den kommer av avslappning - utan helt enkelt för att min kropp kräver det tempo jobbet ger mig på veckorna.

så jag har tyvärr ingen bra lösning - mer än att du försöker hålla uppe tempot även på helgen. Vilket är tråkigt:(

Intressant teori. Jag får huvudvärk (spänningshuvudvärk) ganska sällan och då oftast när jag kört på av bara den på jobbet, för mycket och för länge. Min arbetstakt är hyfsat lugn och jämn nuförtiden och jag arbetar deltid samt tar det i regel lugnt på fritiden. Jag har vant mig vid det, helt enkelt.
 
Sv: Mående under en slapp dag?

Så länge jag inte blir rastlös mår jag fantastiskt! Ibland kan det bli tråkigt när jag känner att jag verkligen skulle vilja umgås med någon men alla jobbar. Men att ha lugna dagar känns hur bra som helst. Det är så jag bygger min energireserv. Jag har slappa dagar ofta ofta :)
 
Sv: Mående under en slapp dag?

Älskar slappa dagar. Men dom blir definitivt roligare när man har häst, något fast att centrera dagen runt.

Men jag behöver desperat mina slappedagar, när jag kan vara helt själv och kravlöst pyssla på med något (eller göra absolut ingenting! ibland behöver man ligga i sängen och läsa hela dagen för att orka med världen!).

Däremot så blir jag ofta förkyld när jag har flera lediga dagar i rad, min kropp passar på att gå ner i "recovery-mode" när stressen släpper.
 
Sv: Mående under en slapp dag?

Migrän, illamående, trötthet.

Måste göra minst långpromenad och sedan nåt annat vettigt, lite halvjobbigt fysiskt (städa, tvätta, handla).

Men jag njuter så länge jag kan slappa utan att må skit. För mig tvivlar jag på att det är kopplat till lediga dagar, då det är likadan ifall jag har kvällsskifte eller nåt annat.

Det värsta är att det enda man vill göra då man mår så skit är att lägga sig och vila, vilket ytterligen förvärrar måendet. Jag kan t.ex. aldrig sova middag eller vila på dagen, för det ger mig garanterat illamående och huvudvärk. Usch.
 
Sv: Mående under en slapp dag?

Men jag njuter så länge jag kan slappa utan att må skit. För mig tvivlar jag på att det är kopplat till lediga dagar, då det är likadan ifall jag har kvällsskifte eller nåt annat.

Det värsta är att det enda man vill göra då man mår så skit är att lägga sig och vila, vilket ytterligen förvärrar måendet. Jag kan t.ex. aldrig sova middag eller vila på dagen, för det ger mig garanterat illamående och huvudvärk. Usch.

Maximal igenkänning!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 457
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 503
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok När jag var ung så samlade jag på ordspråk och citat. En av dessa var: Alla dessa dagar som kom och gick Inte visste jag att de var...
Svar
16
· Visningar
1 669
Senast: Wille
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 479
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp