Mängd burkmat?

TinyWiny

Trådstartare
Hur mycket burkmat kan man räkna på att en 5 kg katt behöver äta varje dag?
Varför står det ingen rekomenderad mängd på burkarna som på kattmat i säck?
Inte ens på Mjau´s hemsida kan jag hitta något:confused:

Vår gammelman har bara två tänder kvar och kan nog inte tugga tillräckligt för att få i sig av hårdmaten även om han går och knaprar lite då och då.
Övriga katter äter ju så det är svårt att veta hur mycket han äter själv av hårdmaten.
Han är ju van vid fritillgång men efter att vi började ge burkmat så anser ju han för det mesta att han är hungrig jämt men eftersom han är lite senil:( så kan det ibland gå väldigt många timmar innan han kommer på att han ska äta.

Jag ger honom tre gånger/dag och en burk mjau på 635 gram går åt på 2-3 dagar. Kan det vara lagom? För mycket eller för lite?

Han äter bara några matskedar åt gången och jag måste stänga in honom i eget rum så att han får äta ifred för annars äter de andra upp det och då vet jag ännu mindre hur mycket han äter.

Kanske ska jag ge fler gånger per dag?
Jag vill ju inte att han tappar eftersom han är gammal men han får inte gå upp heller med tanke på hans atros. Annars hade det ju bara varit att testa sig fram.
 
Sv: Mängd burkmat?

Jag har läst nånstans, som jag inte kommer ihåg nu, att 400 gram blötmat om dan är rekommenderat men det är säkert väldigt individuellt.
Äter han upp allt du serverar?
Eftersom det är så stor del vatten i blötmaten så måste han äta oerhörda mängder för att bli tjock.
Jag hade försökt ge honom fler gånger om dan. Väg honom då och då så kan du komma fram till lagom stora portioner.
 
Sv: Mängd burkmat?

Jag skulle ge fler gånger per dag för att vara på den säkra sidan.

Mina tre gör av med två burkar på tre dagar vid fri tillgång (sådana normalstora burkar de har på typ ICA, inte jätteburkarna). Kastrerade honkatter med lagom vikt på ca 3kg vardera (de är ganska små). Då är de lagom i hull. Alla tre kastrerade innekatter.
 
Sv: Mängd burkmat?

Oj, så mycket!
Vilken tur att jag startade tråden annars hade han ju tappat massor:crazy:

Får börja ge flera gånger om dagen för han äter inte mer om vi lägger upp mer.

Tyvärr har han nog inte så långt kvar, han har blivit riktigt gammal på den sista månaden:(
 
Sv: Mängd burkmat?

Jag skulle ge fler gånger per dag för att vara på den säkra sidan.

Mina tre gör av med två burkar på tre dagar vid fri tillgång (sådana normalstora burkar de har på typ ICA, inte jätteburkarna). Kastrerade honkatter med lagom vikt på ca 3kg vardera (de är ganska små). Då är de lagom i hull. Alla tre kastrerade innekatter.

Ok, så då borde ju han kunna äta nästan lika mycket till då eftersom han väger 5 kg?!
Vet du vad de burkarna du ger väger?
 
Sv: Mängd burkmat?

Det var sådana där 635g/burk.

Men tappar han kanske du ska komplettera med sådan blötmat som innehåller kolhydrater också?
 
Sv: Mängd burkmat?

det varier ju från olika foder hur mkt dom ska ha. men har han svårt att tugga så skulle jag inte ge mjau, ge hellre gourmet mousse, det är nästan som en kräm och väldigt lätt att slicka i sig. alt mosa mjau med gaffel innan du serverar det.

äter han för lite så finns det extra energirik burkmat hos veterinären, den behöver dom inte äta lika mkt av.
 
Sv: Mängd burkmat?

det varier ju från olika foder hur mkt dom ska ha. men har han svårt att tugga så skulle jag inte ge mjau, ge hellre gourmet mousse, det är nästan som en kräm och väldigt lätt att slicka i sig. alt mosa mjau med gaffel innan du serverar det.

äter han för lite så finns det extra energirik burkmat hos veterinären, den behöver dom inte äta lika mkt av.

Vi köper den mjau som är som färs och sedan mosar vi den med gaffel så den får han i sig.

Han förirrade sig så att han var borta några dagar (det var så jag insåg att han nog är lite senil) i kylan och han har mest sovit och ätit de senaste dagarna.
Nu får han inte gå ut mer själv men han verkar inte lida utav det som tur är.
Tidigare har han vägrat gå på låda så då har vi haft jätteproblem:crazy: när han var dålig i atrosen så fick min sambo följa med honom ut så att han fick göra sina behov.
Han följer sambon som en hund, det är ju inte alla katter som tycker att det är ok att någon är så nära...
Nu har han äntligen accepterat lådan och gud vad skönt det är.

Han verkar ha ont i kroppen men reagerar inte när jag känner igenom honom utan det är mer en känsla:(

Jag får se hur han är i morgon bitti annars får det bli en ordentlig genomgång hos veterinären och då får jag rådfråga där vad för mat vi ska ge honom.
 
Sv: Mängd burkmat?

Det var sådana där 635g/burk.

Men tappar han kanske du ska komplettera med sådan blötmat som innehåller kolhydrater också?

Ok! jo vi får se i morgon hur han är om det blir en tur till veterinären.
Finns det annan mat som innehåller mer kolhydrater eller menar du sådan som finns hos vet.?
 
Sv: Mängd burkmat?

Min katt, som i normalt tillstånd vägde 7 kg, fick mat när han ville. Han sa helt enkelt till att nu är det dags. Han hade inga problem med tänderna, han hade alltid torrfoder o vatten framme och sen blötmat då när han ville. Det blev nog 3-4 ggr om dagen, ja, han var dyr i drift :D

Nu blir det ju annorlunda om din katt är senil också. Jag tror min katt åt 1 stor mjauburk på 2-3 dagar.

Hur gick det hos vet?
 
Sv: Mängd burkmat?

Min katt, som i normalt tillstånd vägde 7 kg, fick mat när han ville. Han sa helt enkelt till att nu är det dags. Han hade inga problem med tänderna, han hade alltid torrfoder o vatten framme och sen blötmat då när han ville. Det blev nog 3-4 ggr om dagen, ja, han var dyr i drift :D

Nu blir det ju annorlunda om din katt är senil också. Jag tror min katt åt 1 stor mjauburk på 2-3 dagar.

Hur gick det hos vet?

Vi har inte varit hos vet. än, i fredags var han riktigt bra och haltade inget alls för att sedan börja igen på lördagen:confused:
Dock insåg sambon att klon som han skadade för många år sedan i en klämolycka (vi såg det inte hända men det såg ut som om han blivit klämd) hade börjat växa mer inåt i trampdynan.
Jag fattar inte varför veterinären valde att ha klokapseln kvar alls men det är mycket man inte förstår:crazy:

Han äter bättre nu, det verkar som om systemet har kommit igång ordentligt igen och han verkar piggare och säger till 4-5 gånger om dagen att han vill ha mat så han är uppe i lite drygt en burk på två dagar.

Vi avvaktar och ser om det var klon som ställde till det, tramdynan är ju självklart lite öm efter klo trycket även om den delen av klon är borta nu.

Sedan är ju problemet att övertyga sambon att vi behöver åka till veterinären också.
Han tycker att det borde väl räcka att be dem skriva ut smärtstillande igen bara men det tycker inte jag för det känns som om katten behöver en helgenomgång.
Jag är osäker på att det verkligen är atrosen som spökar eller om det är något annat och jag vill inte bara dölja med smärtstillande utan att veta vad det är.

Det är sambons katt och han, sambon alltså är alltid sådan att han inte vill åka till vet. för honom är vet.=fruktansvärda besked så han lever hellre i ovisshet:crazy:
Han blir arg bara jag nämner att något djur behöver vet. vård och menar att jag ser saker som inte finns.

Jag är så dålig nu förtiden att jag inte klarar varken att köra så långt eller lyfta buren med katten i så därför måste jag ha sambon med:(
Tidigare har jag bara medelat att jag åker med hans katt och därmed är diskussionen avslutad.

Men katten mår iallafall bättre och jag hoppas verkligen att det fortsätter däråt.
I annat fall får jag försöka på andra vis att övertala sambon.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
571
Senast: Hazel
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
377
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 121
Senast: Sassy
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 120
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp