Mängdrabatt skoning?

Fast ni kan ju inte räkna på 1400/ häst om det i praktiken blir 400-800kr dyrare per häst pga tappskor?

Man måste ju räkna på den faktiska kostnaden.

Det har du helt rätt i.
Den faktiska kostnaden är så klart högre/häst och skoningsperiod.

Varför jag i detta fall skrev om själva skoningspriset (exkl kostnaderna för tappskor) är för att vi inte varit helt säkra på om det varit helt "uppåt väggarna" med så mycket tappskor - med tanke på att hästarna går i flock och på väldigt stora ytor. Det är ju i sådana fall kostnader vi helt enkelt bara får lov att acceptera, OM det nu är rimligt. Det är ju den andra stora frågan som jag så tacksamt mottar era reflektioner kring.
 
Det har du helt rätt i.
Den faktiska kostnaden är så klart högre/häst och skoningsperiod.

Varför jag i detta fall skrev om själva skoningspriset (exkl kostnaderna för tappskor) är för att vi inte varit helt säkra på om det varit helt "uppåt väggarna" med så mycket tappskor - med tanke på att hästarna går i flock och på väldigt stora ytor. Det är ju i sådana fall kostnader vi helt enkelt bara får lov att acceptera, OM det nu är rimligt. Det är ju den andra stora frågan som jag så tacksamt mottar era reflektioner kring.
Det har jag för begränsade kunskaper för att svara på tyvärr.
 
Det har du helt rätt i.
Den faktiska kostnaden är så klart högre/häst och skoningsperiod.

Varför jag i detta fall skrev om själva skoningspriset (exkl kostnaderna för tappskor) är för att vi inte varit helt säkra på om det varit helt "uppåt väggarna" med så mycket tappskor - med tanke på att hästarna går i flock och på väldigt stora ytor. Det är ju i sådana fall kostnader vi helt enkelt bara får lov att acceptera, OM det nu är rimligt. Det är ju den andra stora frågan som jag så tacksamt mottar era reflektioner kring.
För att svara på den frågan så nej, det låter absolut inte rimligt med så mycket tappskor. Jag skulle byta hovslagare förutsatt att det inte är en flock treåriga valacker med dåliga hovar det handlar om.
 
Grundtaxan känns helt rimlig, nästan åt det billigare hållet. Däremot tycker jag att antalet tappskor låter helt horribelt och än mer att hovslagaren debiterar detta, när det gått så kort tid.

Har själv en häst med komplexa, mångfacetterade hovproblem som tappade mycket skor förr om åren. Det var dock ingenting som debiterades, men ack så jobbigt. Nu med rätt skoning och tänk kring dito har han inte tappat en sko på över 2 år. Tappskor är absolut ingenting som är normalt som ska hända upprepat! Att i ditt fall 1-2 hästar har det någon ytterst enstaka gång, fine shit happends, men att de flesta har det hela tiden är varken normalt, bra eller något jag hade accepterat!
 
@Legendary jag förstår absolut hur du/ni tänker och ja - det är en DYR tappskotaxa med så mycket tappskor dessutom. Å andra sidan kostar det mycket i tid och resor ”för ingenting” dvs en tappsko, om hovis bor långt bort osv....

Du har möjligtvis inte någon bild på ”de låga sömtagen” ? Anledningen att jag ställde frågan om just sömtagen är att jag sett en del hästar med mycket tappskor där hovslagaren sömmat långt nedanför vad som ens är möjligt hållbart och då blir det tappskor mycket pga det i kombo med tex bus, rejs, minsta touch av ett påtramp osv.

Utöver det vore det intressant att se skoningsexempel. Man behöver ju tex inte trångsko alls för att minska ev tappskor, man kan rikta traktarmen istället att mer följa hoven , fasa av kanterna på traktarmen så ett ev påtramp lättare ”halkar av” osv.

Bifogar en bild jag hittade på telefonen. Tyvärr den enda jag hade från "modern tid".
Hästen är en 3 årig hingst som precis blivit nyskodd. Här hade jag önskat högre sömtag.

Som du ser falsas skorna och hen lägger inte ut mycket bak pga alla tappskor + att den går med boots runt om i hagen.

Intressant att höra vad du tycker, tack!
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20190102-190838_Gallery.jpg
    Screenshot_20190102-190838_Gallery.jpg
    87,6 KB · Visningar: 377
@Legendary man kan ju givetvis inte ”döma” enbart av en bild, men det ser ut som väldigt låga sömtag och dessutom VÄLDIGT fult nitade sömtag .
Alltså väl nitade sömmar på en nyskodd häst ligger så tätt slickade mot hoven att du knappt ser nitarna ”sticka ut”. Dessutom ska det verkligen inte vara ”glapp” i själva nithålet.
 
Hej!

Med så många tappskor hade jag inte accepterat att betala för tappskorna. Ni verkar ju ändå göra vad ni kan för att skorna ska sitta (boots, dränerade hagar mm). Jag hade frågat hovslagaren varför den tror att skorna åker av.

Som exempel har vi en valack med väldigt mycket spring i benen. Han går i en kuperad hage, med andra hästar och träd och vissa leriga partier. Han far gärna runt som ett skållat troll och övad slidestops och tvärvändningar (ja, han har dragit på sig diverse skador pga detta). Han har inte tappat en sko (peppar peppar) sen vi bytte hovslagare på honom. Innan denne hovslagare var minst 1 tappsko/period mer regel än undantag.

Men prata med hovslagaren och fråga vad den tror tappskorna beror på. Hen måste ju ändå tjäna rätt mycket pengar på att skorna åker av.

/L
 
Håller med @mackan. Med den sömningen är det inte konstigt att det blir tappskor åtminstone baserat på den bilden. Jag gör högre sömtag själv och nitar snyggare och då är jag ändå extremt mesig när det gäller att inte råka ut för sömstick eller tryck.
Vet att vissa hovslagare motiverar låga sömtag med att de vill ha hel och snygg hovvägg att slå söm i nästa gång och inte vill ha kvar gamla sömhål under men tycker effekten nästan alltid blir den motsatta eftersom frekventa tappskor skadar hovarna ännu mer och ger betydligt större problem än sömhålen skulle gjort.
 
Jag hade funderat över varför det blir så mycket tappskor. Det ska inte behöva vara så. Och när det gäller så många hästar som har samma hovis hade jag kikat på skoningen.
Nu är det svårt att säga ngt ang hur någon arbetar på en liten och suddig bild. Men jag känner mig inte jätteimpad av den skoningen.
Precis som andra redan sagt så gör även jag högre och snyggare nitning om jag måste slå på själv någon gång.

Själva priset för skoningarna är ju inget extremt tycker jag. Och jag personligen hade inte förväntat mig mängdrabatt. Det är ett jäkligt slitigt jobb som jag vill att de ska få betalt för att utföra.

Men tappskornas frekvens hade jag reagerat på och funderat kring om jag ville ha det så.
 
Jag har tacksamt och med stort engagemang läst igenom era svar och jag instämmer vad gäller skoningen, framför allt vad gäller sömtagen/nitningen som ju är något jag funderat över. Hovslagaren har precis som en av er påpekade kommit med anledningar till varför hen sömmar på detta vis, då med höjden i åtanke, men precis som samma person skrev så blir det ju än värre med tappskor som följd istället.

Vi är väldigt rädda om vårt "team" omkring hästarna och är måna om att vårda våra yrkesrelationer, så vårt nästa steg kommer att bli att boka in ett möte med hen (förmodligen nästa skoning) för att diskutera detta med tappskor, vad vi önskar att hen förändrar/förbättrar sig på och vad vi har för förväntningar utifrån den aktuella prisbilden. Förhoppningsvis leder det till något bra :)

Tack ännu en gång alla för intressanta och givande inputs - framför allt ang tappskor, det känns som att vi har fått en betydligt klarare bild av vad som faktiskt är "normalt".
 
@Legendary Jag kan inte se varför stora hagar med hästar i flock skulle ge en sådan ohemul mängd med tappskor, dessutom inom kort tid! Priset i sig är helt ok, och kanske även priset på tappsko, om det är nåt som händer någon av hästarna nån enstaka gång, men inte så ofta!

Jag hade bytt hovslagare. (Lättare sagt än gjort åtminstone i mina trakter).
 
Jag är allergisk mot 4 söm, aldrig mer då får hästen hellre gå barfota med boots. Jag tänker inte diskutera utan ni får berätta att jag har fel om ni tycker det. Jag har haft hälta pga trångskodd häst med 4 söm, kollapsade trakter, så inom min kompeteeensnivå är tre söm och utlägg något jag kan hålla reda på.
 
Alltså jag har stora hagar, kuperade, på sina ställen väldigt leriga och med en hel del sly, rötter och träd som ligger huller om buller. De går så klart i en flock på sin lösdrift. Jag har tre hästar skodda runt om och har max 1 tappsko på de tre per år. Jag är helt förundrad över antalet tappskor din hovslagare dras med.
 
Hej,
Vi har en verksamhet som idag omfattar 12 hästar och vi har till dessa hästar en hovslagare som tar 1300kr/häst (exkl resa). För oss är det väldigt viktigt att hovslagaren är utbildad och att hen gör ett bra jobb.

Vi kan kanske tycka att det blir lite för många tappskor, på en period (7v) tappas det minst 2 skor/skodd häst vilka oftast åker dygnen efter skoningarna. Oavsett när hästarna tappar skor så debuteras detta med 300kr, även om det skulle ske inom 24h. Jag lägger inga värderingar i det, men vill berätta om de faktiska kostnaderna.

Nu ska taxan höjas till 1400kr/häst exkl resa samt till 400kr/tappsko. Någon mängdrabatt är inte att tala om, det har hen redan etablerat, och det respekterar vi, men eftersom vi bedriver en verksamhet är det viktigt för oss att känna att vi inte betalar "mer än nödvändigt".

Jag vill därför höra med er vad ni har erfarenheter? Ang priser, vad ni anser om mängdrabatt samt hur ni ställer er till tappskor.

Vad kanske kan vara relevant att veta är att hen får komma och gå precis som hen vill så länge hästarna blir skodda inom respektive perioder, de är dock samtliga synkade. Det enda hen behöver göra är att dagen innan berätta att hen kommer att komma. Vid angiven tid finns då alltid hästarna i sina boxar med rena, torra ben med personal på plats som kan finnas till hjälp vid behov.

Bidra gärna med hur ni tycker och tänker, tack!

Jag hade aldrig ansett en hovslagare som duktig med den mängden tappskor om inte alla hästar har allvarliga problem med hovarna och dåliga hagar.

Jag har dessutom aldrig mött en riktigt bra hovslagare som tagit betalt för tappskor, för en duktig hovslagare sker de så sällan att det går utmärkt att låta bli att ta betalt.
 
Jag håller med om det som skrivits om sömtagen. Tyvärr, får väl tilläggas.
Alla jag känner som skor eller slår på tappskor, utbildning eller ej, nitar betydligt bättre och högre.

Vi har sju travhästar normalt skos om var åttonde vecka.
Alla, likt era, i flock och ute från tidig morgon till sen kväll i stora kuperade hagar.
Vi har haft totalt tre tappskor sedan sommaren 2017. En var säkert bara ett feltramp i hagen, den slogs på och satt sedan till nästa skoning. De andra två kom från samma häst som hade en låsning i ryggen, och så fort ET kommit till rätta med den rev den inte av sig fler skor.

Jag har aldrig varit med om frekventa tappskor någonstans. Inte på våra hästar, på vänners hästar, på jobbet eller någon annanstans.
Och jag kan inte se något läge eller några omständigheter som förklarar eller ursäktar att 12 hästar skulle få två, eller ens EN tappsko var i månaden.

Det är ju alltid lättare sagt för en främling på nätet än gjort, men baserat på det du skrivit och på bilden på den skodda hoven, så hade jag verkligen rekommenderat er att byta hovis.
Dels för hästarnas hovars skull, men också för er ekonomis skull. Det är ju helt orimligt att ni ska stå och betala vad som i slutändan blir tusentals kronor extra för hovslagarens misstag.
Och som sagt. Så där ska en skodd hov inte se ut, IMHO. Alla minst från en utbildad hovslagare.
 
Hej,
Vi har en verksamhet som idag omfattar 12 hästar och vi har till dessa hästar en hovslagare som tar 1300kr/häst (exkl resa). För oss är det väldigt viktigt att hovslagaren är utbildad och att hen gör ett bra jobb.

Vi kan kanske tycka att det blir lite för många tappskor, på en period (7v) tappas det minst 2 skor/skodd häst vilka oftast åker dygnen efter skoningarna. Oavsett när hästarna tappar skor så debuteras detta med 300kr, även om det skulle ske inom 24h. Jag lägger inga värderingar i det, men vill berätta om de faktiska kostnaderna.

Nu ska taxan höjas till 1400kr/häst exkl resa samt till 400kr/tappsko. Någon mängdrabatt är inte att tala om, det har hen redan etablerat, och det respekterar vi, men eftersom vi bedriver en verksamhet är det viktigt för oss att känna att vi inte betalar "mer än nödvändigt".

Jag vill därför höra med er vad ni har erfarenheter? Ang priser, vad ni anser om mängdrabatt samt hur ni ställer er till tappskor.

Vad kanske kan vara relevant att veta är att hen får komma och gå precis som hen vill så länge hästarna blir skodda inom respektive perioder, de är dock samtliga synkade. Det enda hen behöver göra är att dagen innan berätta att hen kommer att komma. Vid angiven tid finns då alltid hästarna i sina boxar med rena, torra ben med personal på plats som kan finnas till hjälp vid behov.

Bidra gärna med hur ni tycker och tänker, tack!
Har verksamhet och hovslagare har 16 hästar att sko. Han tar ej betalt för tappsko av oss- däremot.är det inte alltid han kommer direkt numer. Av privata kunder tar han betalt för tappsko r och var gränsen går beror nog mycket på hur trevlig kunden är....

Som verksamhet vill jag absolut ha en hovis som inte tar betalt för tappsko r.
 
Det har du helt rätt i.
Den faktiska kostnaden är så klart högre/häst och skoningsperiod.

Varför jag i detta fall skrev om själva skoningspriset (exkl kostnaderna för tappskor) är för att vi inte varit helt säkra på om det varit helt "uppåt väggarna" med så mycket tappskor - med tanke på att hästarna går i flock och på väldigt stora ytor. Det är ju i sådana fall kostnader vi helt enkelt bara får lov att acceptera, OM det nu är rimligt. Det är ju den andra stora frågan som jag så tacksamt mottar era reflektioner kring.
Jag som då aldrig har haft tappskor har hästarna i flock. De flesta går på lösdrift och vissa står i box på natten men är ute i flock ca 16 timmar per dygn ändå vintertid. På sommaren går alla som är friska ute dygnet runt. Så att flock eller lösdrift skulle vara skulden till tappskor känns väldigt avlägset för mig.
 
Bifogar en bild jag hittade på telefonen. Tyvärr den enda jag hade från "modern tid".
Hästen är en 3 årig hingst som precis blivit nyskodd. Här hade jag önskat högre sömtag.

Som du ser falsas skorna och hen lägger inte ut mycket bak pga alla tappskor + att den går med boots runt om i hagen.

Intressant att höra vad du tycker, tack!

Jag hade inte varit nöjd med den skoningen. Låga sömtag, fyra söm, fult nitat och det ser även ut som om det är visst glapp/inte helt plana ytor mellan skon och hoven.

Priset ni betalar för en skoning är väl "normalt" skulle jag säga, däremot tar er hovslagare mycket betalt för tappskor, tycker jag. Jag betalar själv 1500:- för en normalskoning och ingenting för tappskor. Ingen reseersättning eftersom hovslagarens gård ligger typ 200 meter från vårt stall :D Kan dessutom välja om han skall komma till oss eller vi till honom (skönt att komma in i smedjan på vintern!!) och han varmskor alltid, vilket jag möjligen tycker ger lite bättre passform mellan hov och sko. Vi har en häst med "problemhovar" (tunna väggar, tunna sulor, växer långsamt) och hon går alltid med boots runtom i hagen, men inte ens hon lyckas med så många tappskor som era. Hon har kanske 3-4 tappskor per år, och den andre 1-2 (han går dessutom utan boots). Båda hästarna går i flock på lösdrift året om och i stora hagar.
 
Skoningens utförande tycker jag inte att jag kan ha så mycket synpunkter på utifrån den bilden och grundpriset tycker jag inte heller är något att orda om, men den mängden tappskor är definitivt inte ok. Visst kan enskilda hästar av olika anledningar tappa ofta, men om samtliga tolv hästar tappar uppåt 14 skor om året - nej, där måste någonting göras. Om inte för kostnaden så för den skaderisk som det kan innebära, både på hästen som tappar och på de andra hästarna.
Min egen häst, och de hästar i mitt stall som använder samma hovslagare, tappar kanske en eller max två om året.
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag hjälp igen av alla kloka hästmänniskor som finns där ute! Jag har en fyraåring som har varit skodd i ett år. Och träffat...
Svar
13
· Visningar
2 086
Senast: Boj
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 818
Senast: kryddan
·
Hästmänniskan Det här med hovslagare.. Jag har en jätteduktig kille som kommer och skor och verkar mina 20 talet hästar. Härom veckan tröttnade jag...
Svar
16
· Visningar
2 167
Senast: eigollet
·
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 454
Senast: PygmyPuff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp