Mängdrabatt skoning?

Jag betalar 2000kr/grundskoning i sthlm. Värderar min hovslagare högt så hästen står alltid inne med torra ben när hen dyker upp. Hen behöver dessutom bara meddela sitt planerade besök en dag i förväg.

Vi hade 3 st tappskor under en 7v. period i höstas när rasthagen som hon går själv i med boots på var torr och plan. Vi kliade oss i huvudet bägge två, för hästen har aldrig haft problem med tappskor tidigare. Hovis tar inte betald för att slå på skorna men hen är bara i sthlm 2ggr/v varav vi snällt får vänta på hjälp (dvs vi får gott om tid att leta sko i hagen). Det visade sig att det var skotypen som inte passade oss, så det var bara att gå tillbaka till 4-nitade classic roller med avfasade kanter och sidokappor, och nu sitter dem som de skall igen. Trots höstgegga och bustrick.

I ditt fall hade jag inte velat betalat för tappskorna, eftersom ni vidtar åtgärder för att i största möjliga mån minska riskerna för dessa.
Mängdrabatt hade jag inte förväntat mig, men jag hade antingen krävt gratis tappskoåtgärder eller bytt hovslagare.
 
Med en sån liten verksamhet hade jag inte räknat med nån mängdrabatt. Däremot låter tappskofrekvensen inte bra!
Kanske billigare att byta till en hovis som skor bättre, så kanske ni slipper kostnaden för tappskor?
 
Jag har alltid använt utbildade hovslagare. Haft en häst som tog av sig skon i tid och otid, också 2 skor och våra andra kanske 1 gång var 3-4 skoning. När den hovslagaren flyttade och jag var tvungen att byta så Tappade hästen som alltid gjorde det första skoningen precis som "vanligt" sen precis som de andra någon enstaka gång.

Har haft andra hovslagare och i dagsläget har jag väldigt sällan tappskor. Ofta var det precis i början men se var det som vanligt.

Min hovslagare jobbar en dag i veckan på klinik och trappat ner på verksamheten jag ger 900 i grund för helskoning + material har jag för mig så runt 1200-1400. (tittar ärligt talat inte jättenoga på fakturan vet vad det brukar hamna på beroende på vilka skor/sulor mm ) 100kr för tappsko om skon finns annars läggs det till för denna.
Lite billigare för enbart verkning och hur mycket som behövs verkas. Ponnyn klarar sig ibland med halvverkning då inget jobb med sko behövs.

Häromkring Skaraborg så verkar det vara standardpris. Vad jag reagerar på är alla tappskor ni har. Har ni en bra dialog med er hovslagare skulle jag ta upp detta.

Jag har stora hagar och hästarna som rids, måste skos runt om då det är hårda vägar som sliter mycket på skorna. Trots detta kan vi ibland lägga om skorna. Hör dock inte till vanligheterna. Har ju inte riktigt så stora hagar som ni men en lugn flock med kuperade hagar och även om flocken är lugn kan det busas en del iom att det är mycket unghästar (och med det sagt så var det häromdagen di gamle som startade galoppracet över stock och sten :D )

Har inte läst hela tråden så missar jag på något ber jag om ursäkt.
 
Senast ändrad:
Nu har jag läst hela tråden och lite O.T men jag skulle aldrig lägga ut bild på skoning på nätet om jag inte vart riktigt missnöjd och bytt hovslagare.

Det misstolkas så lätt och även om man av många får vettiga svar är det lätt hänt att det spårar ur.
 
Jag håller med övriga om att det låter som orimligt många tappskor.

Dock är min egen erfarenhet så att det alltid är hästens fel att skorna åker av, de lossnar liksom aldrig bara och faller av, utan hittar man en sko i hagen så är den alltid rejält vriden efter ett tramp eller att skon fastnat i en rot exempelvis. Därför är det för mig självklart att hovslagaren ska ha betalt när han kommer för att slå på den igen. Han tar utav sin tid, diesel, ny sko (eller arbetet med att banka rätt den gamla) och söm. Allt det kostar. För att inte tala om hur slitsamt det är, klart han ska ha betalt. :D
 
Jag håller med övriga om att det låter som orimligt många tappskor.

Dock är min egen erfarenhet så att det alltid är hästens fel att skorna åker av, de lossnar liksom aldrig bara och faller av, utan hittar man en sko i hagen så är den alltid rejält vriden efter ett tramp eller att skon fastnat i en rot exempelvis. Därför är det för mig självklart att hovslagaren ska ha betalt när han kommer för att slå på den igen. Han tar utav sin tid, diesel, ny sko (eller arbetet med att banka rätt den gamla) och söm. Allt det kostar. För att inte tala om hur slitsamt det är, klart han ska ha betalt. :D
Det är klart att det är hästen som tar av sig skon frågan är bara varför den gör det. Skor man hästen i fel balans eller med för dåliga nitar så kommer den ofelbart att plocka av sig skorna. Det är alltså inte hästens fel att den tar av sig skorna, med några få undantag där det beror på exteriören men de kan vi lämna därhän, utan en för hästen felaktig skoning.
 
Dock är min egen erfarenhet så att det alltid är hästens fel att skorna åker av, de lossnar liksom aldrig bara och faller av, utan hittar man en sko i hagen så är den alltid rejält vriden efter ett tramp eller att skon fastnat i en rot exempelvis.
Visst finns det alltid något utlösande - och visst skiljer det mellan olika hästar beroende på rörelsemönster, hovkvalitet mm. Men hur vanligt det är med tappskor skiljer också mellan hovslagare, för samma hästar. Det går att sko så att skorna lättare tappas, och det går att så att de väldigt sällan tappas.
 
@ricca Du får gärna utveckla vad du menar.

Ska ju inte svara för andra men tycker @ricca s inlägg är tydligt ? Du har för mycket tappskor rakt av på alla de hästarna helt enkelt för att det ska vara riktigt ”norm” med samma hovslagare på alla hästar , samt då utifrån reflektionerna ang skoningarna med sömtag etc.

@Diabetikern ang att visa en mobilbild på en hästs hov så tycker jag alla i tråden hanterat det ypperligt ang reflektioner. Känns lite onödigt att påtala att inga bilder bör visas. Varför då? Självklart kan man väl visa en bild på en skodd hov i sammanhanget utan att folk drar igång och spyr galla osv?

Tråden (och bilden) visar väl snarare att folk oftast har insikt och Netikett nog att försiktigt uttala sig om vad de kan se av det enstaka fotot och reflekterar över, snarare än att börja fördöma osv?
 
@mackan Tack för ett förtydligande. Det jag inte uppfattade var om @ricca menade att jag som ska vara en "utbildad utövare" (OM jag förstått inlägget rätt, kanske hen inte menar mig) borde ha reagerat på alla tappskor. Jag uttalar mig gärna om utlåtandet men vill vara säker på att jag förstår rätt först och främst.

I övrigt @Diabetikern håller jag med @mackan vad gäller bilden. Jag kan inte prata för andra men jag är ändå såpass säker/trygg i mig själv och i vad jag kan (och inte kan för den delen) att det inte berör mig om någon skulle "ställa till med en scen" utifrån en bild jag lagt upp. Jag håller mig saklig och uppskattar sakliga diskussioner med andra som delar mitt intresse. Skulle någon spåra ut så är det nog mer än belastning för de själva än vad det är för mig. Jag tycker att jag befann mig i en intressant diskussion där en bild var ett givande tillskott i ämnet. Vill ändå skriva att jag uppskattar din omtanke och förstår att det är skrivet i välvilja.
 
Tack snälla för ett givande svar, ju

Hej och tack så hjärtligt för ditt svar.
Jag har tappsko kompetens men det skulle vara skönt att få slippa ta det fulla ansvaret själv, framför allt när det rör sig om såpass många tappskor. Visst kan jag slå på dem själv, men då kan man istället rikta frågan till om 1400 kronor (som normalt är rimligt) verkligen är rimligt om man förväntas slå på 2 skor/häst och skoningsperiod.

Jag hoppas du förstår hur jag resonerar :)
Min tid (ALLA hästägares tid) är inte heller gratis.

Hästarna kan absolut ta en galopp över fälten (minsta hagen är 14 hektar) men jag skulle nog inte säga att de är stökigare än "normalt". Man kanske skulle kunna hävda att det blir mer "slitage" på skorna eftersom hagarna är stora och att vi kunnat förebygga tappskor med mindre hagar, det hade nog inte varit en helt orimlig tanke. Fast ja.. En annan kan samtidigt säga att en häst i liten hage är mer understimulerad och stökar runt mer av den anledningen. Knepigt!

Vi tycker att hen skor bra, om ngt sätter hen nog sömmen väldigt lågt. Detta "För att hen inte vill riskera sömstick/tryck".
Vad använder ni för skor? Jag har haft en hel del tappskor på mina vildingar så vi har ändrat lite till skor med snabbare överrullning fram och kortar tån något mer bak, lite som "förr" innan tåriktning, där tån togs av något mer tvärt. Det gäller även att fasa av det man lägger ut så de får svårare att få fäste där och kliva ur skon. En av mina som dessutom har lite sämre hovar går numera med duplo fram, fungerar mycket bra på honom. En väldigt förlåtande sko. Håller med mackan om att man måste ta tillräckligt höga sömtag, så skorna inte trillar för att man får en liten spricka längst ner.
Efter en rejäl gaffelbandsskada som jag fick när en av gossarna klev ur sin framsko så är jag lite mer oroligt för skador när de trampar på skorna...
 
@Legendary ah - jag fattar- jag läste @ricca s inlägg som självklart att hon avsåg hovslagaren som ”utövare” . Inte dig som kund/utövare av dennes tjänster osv .

Jag funderade nog inte så mycket omkring mig som "utövare" utifrån mig som kund utan ifall @ricca kanske hänvisade till att jag de facto skrev tidigare i tråden att jag hade tappsko kompetens samt gått som hovslagarlärling. En kanske hade kunnat syfta på att jag, med ovannämnda i åtanke, borde ha reagerat starkare på alla tappskor. Ibland är det inte helt enkelt att "hänga med" :)
 
En hovslagare uttryckte det som så till kunden att "Det är min uppgift att sätta fast skorna och din uppgift att se till att de sitter till nästa skotillfälle". "Tappskor" är i 9 fall av tio avtrampade skor. Att ni har fler tappskor när hästarna är nyskodd är inget konstigt eftersom det då finns utlägg på skorna som ökar risken för att hästen trampar av sig. Om den är rätt skodd vill säga, man kan ju trångsko också men det är ingen garanti för att inte få tappskor.

Kan tycka att man kan ge viss mängrabatt om man skor flera hästar på ett ställe, det hade jag gjort. Avdrag för resekostnaden om inte annat. Däremot skulle jag inte slå på tappskor gratis om det inte är så att jag ändå är på plats i stallet och skor och det är inom en vecka efter skoningen. Men tid och material kostar så jag tycker faktiskt inte din hovis tar orimligt betalt för att komma och slå på tappskor. 1300 för en skoning är inte heller särskilt dyrt.
 
Jag funderade nog inte så mycket omkring mig som "utövare" utifrån mig som kund utan ifall @ricca kanske hänvisade till att jag de facto skrev tidigare i tråden att jag hade tappsko kompetens samt gått som hovslagarlärling. En kanske hade kunnat syfta på att jag, med ovannämnda i åtanke, borde ha reagerat starkare på alla tappskor. Ibland är det inte helt enkelt att "hänga med" :)

Ah - ja 😅 Jag hade om det varit min tråd också nog undrat då som du gjort .

Precis som du säger - det är svårt med trådar att tolka/hänga med osv och inte minst just din tråd visar ju på komplexiteten hur jag /du/någon annan tolkar samma inlägg osv .

Tycker f.ö denna tråd är väldigt givande på många sätt inkl sansad diskussion - ffa från din sida som Trådskapare hur du är aktiv och bemöter svaranden i din tråd . Trevligt !
 
Hej,
Vi har en verksamhet som idag omfattar 12 hästar och vi har till dessa hästar en hovslagare som tar 1300kr/häst (exkl resa). För oss är det väldigt viktigt att hovslagaren är utbildad och att hen gör ett bra jobb.

Vi kan kanske tycka att det blir lite för många tappskor, på en period (7v) tappas det minst 2 skor/skodd häst vilka oftast åker dygnen efter skoningarna. Oavsett när hästarna tappar skor så debuteras detta med 300kr, även om det skulle ske inom 24h. Jag lägger inga värderingar i det, men vill berätta om de faktiska kostnaderna.

Nu ska taxan höjas till 1400kr/häst exkl resa samt till 400kr/tappsko. Någon mängdrabatt är inte att tala om, det har hen redan etablerat, och det respekterar vi, men eftersom vi bedriver en verksamhet är det viktigt för oss att känna att vi inte betalar "mer än nödvändigt".

Jag vill därför höra med er vad ni har erfarenheter? Ang priser, vad ni anser om mängdrabatt samt hur ni ställer er till tappskor.

Vad kanske kan vara relevant att veta är att hen får komma och gå precis som hen vill så länge hästarna blir skodda inom respektive perioder, de är dock samtliga synkade. Det enda hen behöver göra är att dagen innan berätta att hen kommer att komma. Vid angiven tid finns då alltid hästarna i sina boxar med rena, torra ben med personal på plats som kan finnas till hjälp vid behov.

Bidra gärna med hur ni tycker och tänker, tack!
Jag hade nog bytt hovslagare faktiskt, har aldrig betalat för tappskor eller framkörningsavgift då det ingått i priset.
 
En hovslagare uttryckte det som så till kunden att "Det är min uppgift att sätta fast skorna och din uppgift att se till att de sitter till nästa skotillfälle". "Tappskor" är i 9 fall av tio avtrampade skor. Att ni har fler tappskor när hästarna är nyskodd är inget konstigt eftersom det då finns utlägg på skorna som ökar risken för att hästen trampar av sig. Om den är rätt skodd vill säga, man kan ju trångsko också men det är ingen garanti för att inte få tappskor.


Fast detta citat tycker jag blir jättemärkligt.
En välskodd normal häst i normala hagar osv, drar liksom inte av sig skorna 3 ggr på en skoperiod, eller ens 1 gång.

Just utifrån TS tråd är det 10+ hästar med samma hovslagare och alla hästar drar av sig skorna med frekvens hela tiden.

Bild på skoning som exempel finns samt TS allmänna funderingar utifrån allmänläget.

Din åsikt om att det handlar om att hästarna måste vara trångskodda om de inte ska vara hästägarens ansvar att de inte drar av sig skorna känner jag att jag inte riktigt vet hur jag ska bemöta ? 😳
 
Ett gemensamt svar till samtliga som varit vänliga nog att dela med sig av sina egna erfarenheter och reflektioner, tack så hjärtligt för många kloka och givande svar.

Vi har noterat utifrån samtliga svar som getts att det inte är rimligt med mängden tappskor.
Vi har givetvis reagerat på antalet tappskor varpå vi tidigare försökt åtgärda det vi som hästägare kunnat/velat åtgärda för att utesluta andra orsaker än hovslagarens hantverk. Exempel på åtgärder är till exempel dränering/grusning (bekämpning mot lera) i hagarna samt att hästarna går med boots osv. Tappskorna har trots detta fortsatt i hög grad.

Vi har vänt oss till vår omgivning vilket omfattar många, många kunniga hästägare men eftersom majoriteten av de vi känner är aktiva inom (framför allt) dressyr på högre nivå är det högst ovanligt (vi känner faktiskt inte en endaste person) som har sina tävlingshästar eller mängden hästar över huvud taget tillsammans, inte heller i jämförbara hagar vad gäller storlek. I princip har alla vi känner sina hästar ensamma alternativ tillsammans i par, i relativt små hagar. Det är således totalt ojämförbara situationer.

Det vi har kunnat diskutera med vänner och bekanta är förekomsten av tappskor per enskild individ och detta har också varit svårt att dra slutsatser från. Vissa har många, många tappskor periodvis - andra aldrig.
Därav har jag funnit svaren från er som har era hästar i flock lite extra intressanta.

Nå väl :)
Vi har nu haft en dialog med vår hovslagare, som tog vår konstruktiva kritik på ett väldigt bra sätt och vi ska nu försöka göra ändringar i hens hantverk i hopp om att minska på antalet tappskor. Vi diskuterade även de facto att vi betalt en tappskoavgift för samtliga tappskor och vi kom överens om att en garanti om 14 dagar ska gälla from nu. Det är svårt att hitta utbildade hovslagare mycket "klickar" med, framför allt till 12 hästar i Stockholm, så vi hoppas att vi inte ska behöva byta ut vår hovslagare riktigt än.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag hjälp igen av alla kloka hästmänniskor som finns där ute! Jag har en fyraåring som har varit skodd i ett år. Och träffat...
Svar
13
· Visningar
2 072
Senast: Boj
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 791
Senast: kryddan
·
Hästmänniskan Det här med hovslagare.. Jag har en jätteduktig kille som kommer och skor och verkar mina 20 talet hästar. Härom veckan tröttnade jag...
Svar
16
· Visningar
2 162
Senast: eigollet
·
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 450
Senast: PygmyPuff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp