Mängdrabatt skoning?

@mackan
Nu citerar jag en hovslagare och det är inte min åsikt i det hela men det ligger ändå någonting i det.
Under normala förhållanden ska de inte trampa av sig skorna, nej. Men jag har varit med om att min häst trampade av sig ena bakskon precis när hovis hade packat in sina grejer i bilen. På stallgången så ställde han sig på skon. Stackars hovis fick packa ut grejerna igen :)
 
@mackan
Nu citerar jag en hovslagare och det är inte min åsikt i det hela men det ligger ändå någonting i det.
Under normala förhållanden ska de inte trampa av sig skorna, nej. Men jag har varit med om att min häst trampade av sig ena bakskon precis när hovis hade packat in sina grejer i bilen. På stallgången så ställde han sig på skon. Stackars hovis fick packa ut grejerna igen :)


Fast näe jag fattar oavsett verkligen inte det budskapet du angett i sammanhanget . Om nån häst trampar av sig skon i stallgången så javisst . Men det hör väl verkligen inte till sammanhanget och det du skrev ? 😳
 
@Legendary Nu såg jag bilden. Bra att du för en dialog med hovis! Svårt att döma från en bild men med högre sömtag och bättre nitat minskar risken för att skorna ryker och då slipper man ha 8 söm i varje sko, det räcker med 6 st.
 
@Legendary Nu såg jag bilden. Bra att du för en dialog med hovis! Svårt att döma från en bild men med högre sömtag och bättre nitat minskar risken för att skorna ryker och då slipper man ha 8 söm i varje sko, det räcker med 6 st.

Tack snälla för intressant input, som verkar gå i linje med vad samtliga skrivit om bifogad bild. Kul! :)
 
Ett gemensamt svar till samtliga som varit vänliga nog att dela med sig av sina egna erfarenheter och reflektioner, tack så hjärtligt för många kloka och givande svar.

Vi har noterat utifrån samtliga svar som getts att det inte är rimligt med mängden tappskor.
Vi har givetvis reagerat på antalet tappskor varpå vi tidigare försökt åtgärda det vi som hästägare kunnat/velat åtgärda för att utesluta andra orsaker än hovslagarens hantverk. Exempel på åtgärder är till exempel dränering/grusning (bekämpning mot lera) i hagarna samt att hästarna går med boots osv. Tappskorna har trots detta fortsatt i hög grad.

Vi har vänt oss till vår omgivning vilket omfattar många, många kunniga hästägare men eftersom majoriteten av de vi känner är aktiva inom (framför allt) dressyr på högre nivå är det högst ovanligt (vi känner faktiskt inte en endaste person) som har sina tävlingshästar eller mängden hästar över huvud taget tillsammans, inte heller i jämförbara hagar vad gäller storlek. I princip har alla vi känner sina hästar ensamma alternativ tillsammans i par, i relativt små hagar. Det är således totalt ojämförbara situationer.

Det vi har kunnat diskutera med vänner och bekanta är förekomsten av tappskor per enskild individ och detta har också varit svårt att dra slutsatser från. Vissa har många, många tappskor periodvis - andra aldrig.
Därav har jag funnit svaren från er som har era hästar i flock lite extra intressanta.

Nå väl :)
Vi har nu haft en dialog med vår hovslagare, som tog vår konstruktiva kritik på ett väldigt bra sätt och vi ska nu försöka göra ändringar i hens hantverk i hopp om att minska på antalet tappskor. Vi diskuterade även de facto att vi betalt en tappskoavgift för samtliga tappskor och vi kom överens om att en garanti om 14 dagar ska gälla from nu. Det är svårt att hitta utbildade hovslagare mycket "klickar" med, framför allt till 12 hästar i Stockholm, så vi hoppas att vi inte ska behöva byta ut vår hovslagare riktigt än.


Skönt att ni kunnat ha en så bra dialog.
Angående hästar i flock och på stora ytor så säger jag som de flesta andra, att det självklart går. Mina fälttävlanshästar går periodvis på lösdrift, rids mycket med brodd och på varierande underlag utan att ha i närheten så många tappskor som dina verkar ha. Någon har mer ofta tappskor, vissa inga alls och då har vi haft alla typer av hästar (tunga, stora, fullblod, dåliga fötter osv). :)
 
@Estivuz och @mackan Det här var ju väldigt intressant och går helt i linje med ursprungsämnet.

Hovslagaren Estivuz citerar tycker att det är hästägarens ansvar att skorna ska sitta kvar medans andra kan tycka att hantverket ska vara såpass bra att tappskor inte ska förekomma. Vilket är rätt?

Jag bollar med tanken att vi som hästägare betalar x antal kronor för en skoning och att det måste finnas någon form av underliggande förväntan av vad skoningen ska hålla för. Ska skoningen enbart hålla för en häst som står i en box? Tveksamt. Dock skulle man kunna säga att de ju är detsamma som vad Estiviuz citerat. Hovslagaren har lämnat en nyskodd häst på stallgången, vad du än utsätter hästen för i form av rörelse och underlag är på "eget ansvar". Om inte det resonemanget känns okej, då finns det ju de facto en underförstådd garanti med skoningen, det vill säga att den åtminstone bör hålla för att hästen ska kunna röra sig i samtliga gångarter på vad man kan anse vara "ett för hästar normalt underlag". Om man inte kan förvänta sig att skorna håller för ridning samt för hagvistelse, varför då betala x antal kronor för att få sin häst skodd över huvud taget.

Jag får inte riktigt grepp om detta, men finner det väldigt intressant!
 
@Estivuz och @mackan Det här var ju väldigt intressant och går helt i linje med ursprungsämnet.

Hovslagaren Estivuz citerar tycker att det är hästägarens ansvar att skorna ska sitta kvar medans andra kan tycka att hantverket ska vara såpass bra att tappskor inte ska förekomma. Vilket är rätt?

Jag bollar med tanken att vi som hästägare betalar x antal kronor för en skoning och att det måste finnas någon form av underliggande förväntan av vad skoningen ska hålla för. Ska skoningen enbart hålla för en häst som står i en box? Tveksamt. Dock skulle man kunna säga att de ju är detsamma som vad Estiviuz citerat. Hovslagaren har lämnat en nyskodd häst på stallgången, vad du än utsätter hästen för i form av rörelse och underlag är på "eget ansvar". Om inte det resonemanget känns okej, då finns det ju de facto en underförstådd garanti med skoningen, det vill säga att den åtminstone bör hålla för att hästen ska kunna röra sig i samtliga gångarter på vad man kan anse vara "ett för hästar normalt underlag". Om man inte kan förvänta sig att skorna håller för ridning samt för hagvistelse, varför då betala x antal kronor för att få sin häst skodd över huvud taget.

Jag får inte riktigt grepp om detta, men finner det väldigt intressant!
Nu var det ju lite speciellt i ert fall eftersom du skrev att samtliga hästar tappar väldigt mycket skor. Men i övrigt så är det ju jättemycket individuella skillnader mellan hästar. Vissa hästar har kass hovkvalitet, vissa har ett rörelsemönster som gör att de lätt trampar av, vissa är helt galna i hagen och drar av skor osv.
Jag har svårt att se att hovslagarna skulle kunna lösa allt..

Min medryttarhäst är en sån där som tappar extremt mycket skor. Han får helt enkelt inte gå i stor hage med andra hästar, det går inte. Han har dessutom dålig hovkvalitet och har haft stora problem med hovsprickor så tappskor ställer till med jätteproblem.
 
Nu var det ju lite speciellt i ert fall eftersom du skrev att samtliga hästar tappar väldigt mycket skor. Men i övrigt så är det ju jättemycket individuella skillnader mellan hästar. Vissa hästar har kass hovkvalitet, vissa har ett rörelsemönster som gör att de lätt trampar av, vissa är helt galna i hagen och drar av skor osv.
Jag har svårt att se att hovslagarna skulle kunna lösa allt..

Min medryttarhäst är en sån där som tappar extremt mycket skor. Han får helt enkelt inte gå i stor hage med andra hästar, det går inte. Han har dessutom dålig hovkvalitet och har haft stora problem med hovsprickor så tappskor ställer till med jätteproblem.

Jag uttryckte mig nog klumpigt eftersom jag skrev "vi som hästägare" när jag egentligen såg till hästägare överlag och inte till vår enskilda situation. Frågeställningar är med andra ord vad MAN kan förvänta sig av en skoning, som hästägare.

Instämmer för övrigt till fullo med din slutsats att en hovslagare inte kan förväntas lösa allt, men vad KAN man förvänta sig - Det tycker jag är en intressant frågeställning :)
 
@Estivuz och @mackan Det här var ju väldigt intressant och går helt i linje med ursprungsämnet.

Hovslagaren Estivuz citerar tycker att det är hästägarens ansvar att skorna ska sitta kvar medans andra kan tycka att hantverket ska vara såpass bra att tappskor inte ska förekomma. Vilket är rätt?

Jag bollar med tanken att vi som hästägare betalar x antal kronor för en skoning och att det måste finnas någon form av underliggande förväntan av vad skoningen ska hålla för. Ska skoningen enbart hålla för en häst som står i en box? Tveksamt. Dock skulle man kunna säga att de ju är detsamma som vad Estiviuz citerat. Hovslagaren har lämnat en nyskodd häst på stallgången, vad du än utsätter hästen för i form av rörelse och underlag är på "eget ansvar". Om inte det resonemanget känns okej, då finns det ju de facto en underförstådd garanti med skoningen, det vill säga att den åtminstone bör hålla för att hästen ska kunna röra sig i samtliga gångarter på vad man kan anse vara "ett för hästar normalt underlag". Om man inte kan förvänta sig att skorna håller för ridning samt för hagvistelse, varför då betala x antal kronor för att få sin häst skodd över huvud taget.

Jag får inte riktigt grepp om detta, men finner det väldigt intressant!
Jag (som dock har begränsad kunskap i ämnet) tänker att på 10 hästar så kan det förekomma några tappskor, en del har sämre hovar än andra, nån kan råka trampa sig osv.

Men att alla hästarna i snitt tappar hälften av skorna väldigt snart efter skoning verkar ju rätt onormalt. Det känns ju också som en säkerhetsrisk, jag hade nog oroat mig om det var så frekvent.
 
Jag uttryckte mig nog klumpigt eftersom jag skrev "vi som hästägare" när jag egentligen såg till hästägare överlag och inte till vår enskilda situation. Frågeställningar är med andra ord vad MAN kan förvänta sig av en skoning, som hästägare.

Instämmer för övrigt till fullo med din slutsats att en hovslagare inte kan förväntas lösa allt, men vad KAN man förvänta sig - Det tycker jag är en intressant frågeställning :)
Jag tänker att man kan förvänta sig att hovslagaren gör någon slags analys och att man tillsammans får diskutera problem och ev lösningar :)
Förhoppningsvis har man som hästägare lite koll på vad som är standard för en specifik häst..
 
Jag uttryckte mig nog klumpigt eftersom jag skrev "vi som hästägare" när jag egentligen såg till hästägare överlag och inte till vår enskilda situation. Frågeställningar är med andra ord vad MAN kan förvänta sig av en skoning, som hästägare.

Instämmer för övrigt till fullo med din slutsats att en hovslagare inte kan förväntas lösa allt, men vad KAN man förvänta sig - Det tycker jag är en intressant frågeställning :)
När min ena häst var unghäst rök det skor var vecka. Hon hade den lilla egenheten att i sina busrajder landa med bakhovarna på framhovarnas skalmar. Sedan upp med fram igen medans bakhovarna var kvar på skalmarna och skorna låg kvar på marken. Jag såg det hända många många gånger. Skalmarna fasades, slogs in så mycket hovslagaren vågade, boots sattes på men det hjälpte inte särskilt mycket. Då testade vi överrullningsskor i fram, fasade skalmarna och boots på och tappskofrekvensen minskade till varannan vecka. Med stabilitet, styrka och mer koll på sin kropp försvann problemet helt. Vad jag vill säga med detta är att jag var så tacksam att skorna for av. Alternativet hade varit fruktansvärt trasiga hovar så jag ser inte tappskor som något som alltid är av ondo utan tvärtom. Visst är det tråkigt och det blir dyrt (min hovslagare tar 1/6 del av skoningspriset/hov om skon finns annars tillkommer den) och visst kan det bero på dåligt utfört arbete också och då får man såklart ta den diskussionen men hellre tappade skor än söndertrasade hovar.
 
Det är klart att det är hästen som tar av sig skon frågan är bara varför den gör det. Skor man hästen i fel balans eller med för dåliga nitar så kommer den ofelbart att plocka av sig skorna. Det är alltså inte hästens fel att den tar av sig skorna, med några få undantag där det beror på exteriören men de kan vi lämna därhän, utan en för hästen felaktig skoning.
Jag var kanske otydlig, när jag skrev min egen erfarenhet så menade jag min egen erfarenhet, det vill säga att min hovslagare är väldigt skicklig och de fåtal gånger som någon häst trampar av sig en sko så är det inte hovslagarens fel, utan hästen som gjort något så att den trampat av sig skon. Och det skrev jag bara för att motivera varför jag anser att hovis ska ha betalt för att slå på tappskor.
Men det är klart att det finns hovslagare som kanske inte är lika duktiga. Och med den mängden tappskor som TS berättar om, så hamnar troligen den hovslagaren i den senare kategorin. Om skorna ramlar av en efter en annan så skulle inte jag heller vilja betala för det, det låter mer som ett dåligt utfört arbete. Så jag förstår varför TS grunnar på sin situation.
Hoppas jag var tydligare nu. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag hjälp igen av alla kloka hästmänniskor som finns där ute! Jag har en fyraåring som har varit skodd i ett år. Och träffat...
Svar
13
· Visningar
2 084
Senast: Boj
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 807
Senast: kryddan
·
Hästmänniskan Det här med hovslagare.. Jag har en jätteduktig kille som kommer och skor och verkar mina 20 talet hästar. Härom veckan tröttnade jag...
Svar
16
· Visningar
2 167
Senast: eigollet
·
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 453
Senast: PygmyPuff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp