Människans IQ sjunker (utbruten från Kan vi prata lite mer om incels och i allmänhet avvisande av män)

Badger

Trådstartare
Förresten stötte precis på den här artikeln. Intelligensen hos män(iskor?) IQ sjunker, istället för att som före 80-talet öka för varje generation.

(Alltså testen är gjorda på nordiska värnpliktiga män, men inte just Svenska eftersom vi inte längre har värnplikt. Därav män(iskor))

De norska intelligenstesterna var uppdelade i tre deltester: en som testade matematisk förmåga, en för ordförståelse (synonymer) och en tredje av mer klassisk IQ-testtyp för att testa abstrakt tänkande, där mönster skulle ordnas i en serie – även kallad Ravens matris.

Uppgången – och nu nedgången – har synts inom alla tre deltester, även om den varit kraftigare i de två första.

Den norska datamängden med värnpliktiga var enormt ur undersökningshänseende och därmed i en klass för sig, men samma nedgång har därefter noterats i en rad länder i världen.

En brittisk psykolog
som i en metastudie analyserade en mängd studier som tittade på skolgång kopplade till IQ, såg tydliga effekter av skolgångens påverkan på poängen på IQ-tester.

Och när forskaren Sundet djupdök i den norska datan för att se exakt vad som försämrats så var minskningen alltså störst i de tester där fokus var på matematik och ordförråd.

– De två testerna är mer direkt kopplade till färdigheter som du lär dig i skolan. Jag tror att det handlar om att ungarna inte lär sig det här på samma sätt längre. De har datorer, de behöver inte räkna. Och ord förändras över tid, säger han.

Alltså det kan bara inte vara bra. Oavsett om resultaten är Incels eller inte så tror jag inte en långsamt allt dummare (manlig?) befolkning är så himla praktiskt eller tryggt i längden.

https://www.svd.se/darfor-har-80-talisterna-lagre-iq-an-sina-foraldrar
iofs från Svenskan som ju inte har varit superpålitlig vetenskapligt på sistone.
 
Förresten stötte precis på den här artikeln. Intelligensen hos män(iskor?) IQ sjunker, istället för att som före 80-talet öka för varje generation.

(Alltså testen är gjorda på nordiska värnpliktiga män, men inte just Svenska eftersom vi inte längre har värnplikt. Därav män(iskor))





Alltså det kan bara inte vara bra. Oavsett om resultaten är Incels eller inte så tror jag inte en långsamt allt dummare (manlig?) befolkning är så himla praktiskt eller tryggt i längden.

https://www.svd.se/darfor-har-80-talisterna-lagre-iq-an-sina-foraldrar
iofs från Svenskan som ju inte har varit superpålitlig vetenskapligt på sistone.
Jag vet inte om det utfaller så väl att gå in på intelligensskillnader när det gäller kön och dra slutsatser utifrån det, oberoende prov som högskoleprovet visar inte på resultat till kvinnors fördel precis.
 
Jag vet inte om det utfaller så väl att gå in på intelligensskillnader när det gäller kön och dra slutsatser utifrån det, oberoende prov som högskoleprovet visar inte på resultat till kvinnors fördel precis.
Nej anledningen till att jag skrev män är att det var bara män som testades. Faktum är att skolan är dålig rakt över och sannolikt beror resultaten på att skolan är sämre på att lära ut läsning och räkning och föräldrar läser mindre för barn osv osv.

Sedan har flickor vanligen betydligt bättre betyg än pojkar, å andra sidan finns tecken på att de inte gör så mycket bättre på prov än pojkar och att betygsinflationen därmed kanske är större hos flickor.

(Enligt vissa studier har flickor med svenska som modersmål högst betyg, därefter flickor med annat modersmål, därefter pojkar med svenska som modersmål och sist pojkar med annat modersmål. Samtidigt som enligt en artikel från samlade historielärare konstaterat att förståelsen för svenska är väldigt dålig bland studenterna och det har ingenting med att det är ett första eller andraspråk att göra (det är ju ibland en vanlig grej att skylla på), elever med föräldrar som talar svenska är lika dåliga eller sämre än de som inte har det.)
 
Eller så kanske man gör det ändå eftersom deras problem var med tränings- hälsorelaterad forskning och det normalt sett ska vara en dagstidning och därmed vara någorlunda pålitlig.

Men jag kan slänga in en artikel från Forskning och framsteg istället/också
https://fof.se/artikel/iq-sjunker-i-de-skandinaviska-landerna
Jag ifrågasätter inte innehållet (däremot kanske att det låter halsbrytande att dra in sjunkande intelligens?). Det jag vänder mig mot är det där som jag ser här lite för ofta: "här är en artikel fast källan är väl inget vidare" (oftast handlar det om Aftonbladet). Litar man inte på källan är det bättre att inte använda den i en diskussion, tycker jag)
 
Angående sjunkande intelligens:

Vi vet att det nuvarande betygssystemet är BETYDLIGT sämre för inlärning än det tidigare G/VG/MVG. På ett flertal punkter. Det hade varit väldigt intressant att se om det fanns jämförbar statistik på typ 25 åringar från det gamla och det nya betygssystemet.
 
Jag ifrågasätter inte innehållet (däremot kanske att det låter halsbrytande att dra in sjunkande intelligens?). Det jag vänder mig mot är det där som jag ser här lite för ofta: "här är en artikel fast källan är väl inget vidare" (oftast handlar det om Aftonbladet). Litar man inte på källan är det bättre att inte använda den i en diskussion, tycker jag)
Ibland är en källa mer lättläst än en annan. Dvs folk går väldigt sällan in på länkar men kanske oftare på mer välbekanta och lättlästa sådana. Så det har nog absolut hänt att jag länkat hellre till Aftonbladet än till en mer svåråtkomlig källa om jag hittat båda. Sedan kan det vara så att man stött på ett fenomen många gånger ur olika källor men bara hittar en just nu, så man är någorlunda övertygad om att det är sannolikt.

Om sjunkande intelligens, var mer av ett inlägg i linje med det här sommarpratet som lades in. Om hur vårt samhälle kanske börjar lämna vissa individer bakom sig och att det i sig skapar problem. Rent bortsett från att jag inte tycker det är ok i ett samhälle att lämna en orättvisa man känner till utan försök till lösning (oavsett kön el annat) så kan det också skapa problem i samhället. Och vi har sedan 80-talet lämnat grupper bakom oss i skolan, eftersom skolan nu har större klyftor än tidigare. Det blev ju en del protester om att det var att i onödan stötta män iom sommarpratslänken.
 
Eller så kanske man gör det ändå eftersom deras problem var med tränings- hälsorelaterad forskning och det normalt sett ska vara en dagstidning och därmed vara någorlunda pålitlig.

Men jag kan slänga in en artikel från Forskning och framsteg istället/också
https://fof.se/artikel/iq-sjunker-i-de-skandinaviska-landerna
eller så mäter vi intelligens på ett sätt som inte är aktuellt för de utmaningar vi möts av idag. Sannolikt är ungdomar och barn sämre på huvudräkning och svenska idag eftersom man inte behöver huvudräkna och stava i samma utsträckning med de hjälpmedel vi har däremot är de säkert betydligt bättre på programmering än tidigare generationer och talar ofta flera språk. De är duktiga på att leta hitta information och lösa problem. Det är ju så skolan idag är vinklad. Man skall vara mer självgående och kunna söka information och lösa problem, det är viktigare än huvudräkning och stavning. Så det är ju inte jättekonstigt om det sedan syns i de tester som görs.
 
Nej anledningen till att jag skrev män är att det var bara män som testades. Faktum är att skolan är dålig rakt över och sannolikt beror resultaten på att skolan är sämre på att lära ut läsning och räkning och föräldrar läser mindre för barn osv osv.

Sedan har flickor vanligen betydligt bättre betyg än pojkar, å andra sidan finns tecken på att de inte gör så mycket bättre på prov än pojkar och att betygsinflationen därmed kanske är större hos flickor.

(Enligt vissa studier har flickor med svenska som modersmål högst betyg, därefter flickor med annat modersmål, därefter pojkar med svenska som modersmål och sist pojkar med annat modersmål. Samtidigt som enligt en artikel från samlade historielärare konstaterat att förståelsen för svenska är väldigt dålig bland studenterna och det har ingenting med att det är ett första eller andraspråk att göra (det är ju ibland en vanlig grej att skylla på), elever med föräldrar som talar svenska är lika dåliga eller sämre än de som inte har det.)
Det där påståendet tycker jag är rätt problematiskt. Det görs otroligt mycket bra i skolan och bilden som kommer fram i media är väldigt skev, även om det såklart finns en massa problem. Att den svenska skolan är dålig blir en sanning till slut, när det har upprepats tillräckligt ofta, och man pratar inte om på vad, på vilket sätt och om det är något som faktiskt har blivit bättre. Men det är ju en helt annan diskussion.

Nu ska jag åtegå till att skriva färdigt min intervju med två forskare inom skolutveckling :)
 
eller så mäter vi intelligens på ett sätt som inte är aktuellt för de utmaningar vi möts av idag. Sannolikt är ungdomar och barn sämre på huvudräkning och svenska idag eftersom man inte behöver huvudräkna och stava i samma utsträckning med de hjälpmedel vi har däremot är de säkert betydligt bättre på programmering än tidigare generationer och talar ofta flera språk. De är duktiga på att leta hitta information och lösa problem. Det är ju så skolan idag är vinklad. Man skall vara mer självgående och kunna söka information och lösa problem, det är viktigare än huvudräkning och stavning. Så det är ju inte jättekonstigt om det sedan syns i de tester som görs.
Jo det var också en teori de hade i artikeln.
(det stämmer inte på Pisa testen, svenska elever är lika mycket sämre på kreativitet osv som de är på matte. Men det kan ju stämma på andra områden.)
 
Det där påståendet tycker jag är rätt problematiskt. Det görs otroligt mycket bra i skolan och bilden som kommer fram i media är väldigt skev, även om det såklart finns en massa problem. Att den svenska skolan är dålig blir en sanning till slut, när det har upprepats tillräckligt ofta, och man pratar inte om på vad, på vilket sätt och om det är något som faktiskt har blivit bättre. Men det är ju en helt annan diskussion.

Nu ska jag åtegå till att skriva färdigt min intervju med två forskare inom skolutveckling :)
Jag tycker det känns som att lärarförbunden och lärarna ofta kommer med bra idéer om hur man ska rätta till det. Så det tycker jag nog det pratas om, sedan att få det igenom politiken bara.

Dock tror jag du har rätt i att man får en känsla av att lågstadiet nu är fokuserat och hyggligt effektivt (på vår skola) och det sägs att läsningen kanske långsamt förbättras igen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp