mäns våld mot kvinnor

Det här är så sant. Jag har stått på sidan om och sett hur en kär vän, en av de vackraste och härligaste kvinnor jag sett och känt, bröts ned bit för bit av vad som från början verkade vara en helt vanlig och fin kille. Han var också en vän.
Det tog år och år efter att hon lämnade honom innan hon var sig själv igen och jag har en känsla av att hon fortfarande lever med ett enormt bekräftelsebehov. (vi har inte kontakt längre)

Jag fattade inte alls att det faktiskt handlade om en form av misshandel när jag var uppe i det. Misshandel för mig var "värre" saker.
När en (manlig) vän sa "du inser väl att det är mental misshandel" så svarade jag "nää, men så illa var det inte".
Men det gnagde i mig...det tog tid att låta den insikten sjunka in. Det var först flera månader senare när jag läst på mer om psykisk misshandel som det blev glasklart.
Jag är otroligt tacksam över min magkänsla som sa till mig i tidigt stadium att jag inte skulle försöka kämpa mer för att få ordning på relationen.
 
Jag förstod precis vad du menade med "skitkarlar" i den kontexten och jag tror att alla i tråden är överens om att våldsverkare borde sitta inlåsta. Anledningen till att jag skrev som jag gjorde i svar på ditt inlägg är att det är direkt kontraproduktivt att sitta och raljera om ett sånt här ämne.


Jag förstår ärligt talat inte vad du menar här, du var ju inloggad när du skrev det. Antingen förstod du inte att det var smaklöst när du skrev det eller så tyckte du inte att det var smaklöst.



Nej. Jag sitter inte och kallar misshandelsoffer för skitkvinnor. Det var ett retoriskt grepp för att påvisa hur direkt kontraproduktivt det tidigare förda resonemanget kring rättfärdigandet av att mörda dåliga män var i sammanhanget kopplat till det aktuella ämnet. Det är epitet som "skitmän", "skitkvinnor" (eller för den delen "bögjävel" eller "svartskalle") som rättfärdigar våld mot män, kvinnor, homosexuella och invandrare. Det är just sådana kommentarer och tillmälen som förstärker den maktstruktur som leder till mäns våld mot kvinnor i nära relationer.


Att jag ens ska behöva bevärdiga det där med ett svar. Hade det varit i vilket annat ämne som helst så hade jag nog helt enkelt ignorerat ditt inlägg fullständigt, men ämnet är för känsligt och viktigt för att jag inte ska vilja bemöta det.

Nej, jag tycker inte att det är rätt åt kvinnor som blir misshandlade. Läs inlägget igen, användandet av benämningen skitkvinnor i kontexten av att rättfärdiga de tre fiktiva männens våld mot kvinnor i mitt ursprungsinlägg var för att påvisa det olämpliga i att med hjälp av ordet skitmän rättfärdiga mord på män. Precis som @Wonderwoman med hjälp av användandet av ett nedsättande epitet förringar någons människovärde och därmed rättfärdigar våld/mord så ursäktas och rättfärdigas våld mot kvinnor genom att förringa deras värde med epitet som "skitkvinna" (eller hora, otrogen, smutsig - you name it). Min poäng var, som jag förklarade i svaret här ovanför, att användandet av sådana tillmälen är kontraproduktivt då dessa bara förstärker strukturerna som ligger till grund för att problemet som diskuteras ens existerar.



Jag ber om ursäkt för min delaktighet i urspårningen. Med det sagt och med det att jag försökt bemöta kritiken jag fått så drar jag mig ur diskussionen nu när jag svarat på påhoppen riktade mot mig och min påstått ganska hemska kvinnosyn. Känner någon annan ett trängande behov att trycka till mig eller läser mina inlägg som fan läser bibeln så får ni gärna skicka ett PM.
Ok tack för förklaringen! Och bra att du inte menade så som du skrev och som jag mfl läste -ordagrant
 
Jag önskar att psykisk misshandel belystes mer i media mm. Den är oftast inkörsporten till fysiskt misshandel men långt ifrån alla går vidare till att bli fysiska. De mentala ärren kan bli väldigt stora och tom knäcka människor och skörda liv.
Det är så otroligt svårt att inse när ett beteende gått över till psykisk misshandel. Det sker ofta så smygande.
Tjejer står ut och rättar sig efter mycket nycker och beteenden från män. Det skulle behövas talas om vad gränser går, hur psykisk misshandel ser ut och vilka kännetecken man ska se upp med.

I mitt arbete är man medveten om det och det ingår i begreppet våld. I går var det information om ekonomiskt våld vilket också är ett sätt att styra en partner.

Jag har tänkt att det handlar mycket om hur man blivit uppfostrad och vilken bakgrund man kommer från. Många tjejer blir fortfarande uppfostrade till att serva män och ifrågasätter då inte. Det finns också män som får lära sig att man måste ge kvinnor kvinnor materiella ting för att få uppmärksamhet. Efter mer än 20 år inom socialtjänsten har jag sett det mesta.

Men jag håller med dig om att det subtila sättet att styra sin partner behöver tas upp mer i den allmänna diskussionen. Har fått höra många gånger att eftersom han inte slår mig är det inte våld, när det kan vara ännu större inskränkning i personens frihet än ett slag. Med det menar jag givetvis inte att banalisera fysiskt våld, men hotet om vad man kan bli utsatt för om man inte gör som partnern säger kan orsaka långt mycket mer skada än en örfil, som allt partnern faktiskt gör som att isolera en och se till att man inte har några pengar att röra sig med.
 
Jag fattade inte alls att det faktiskt handlade om en form av misshandel när jag var uppe i det. Misshandel för mig var "värre" saker.
När en (manlig) vän sa "du inser väl att det är mental misshandel" så svarade jag "nää, men så illa var det inte".
Men det gnagde i mig...det tog tid att låta den insikten sjunka in. Det var först flera månader senare när jag läst på mer om psykisk misshandel som det blev glasklart.
Jag är otroligt tacksam över min magkänsla som sa till mig i tidigt stadium att jag inte skulle försöka kämpa mer för att få ordning på relationen.

Det kan verkligen vara så svårt att sätta fingret på och jag tror det är väldigt lätt hänt att det inte upptäcks innan det gått för långt. Och som du säger - det är väl inte misshandel utan blåmärken och glåpord, typ.

För min vän började det säkert långt tidigare än vi andra började lägga märke till det, men det kunde vara sådana saker som ett hånskratt eller en kommentar när hon gav sin åsikt då vi satt och diskuterade något runt middagsbordet till exempel, till slut öppnade hon knappt munnen längre. Vi försökte prata med henne, men hon såg det inte. Han var ju så smart.
Han hade varit så himla kär i henne så länge dessutom, de var barndomsvänner.. men när de väl blev tillsammans kunde han inte stå ut med en härlig och social partner.
Jävla gris.

Jag är också tacksam för din magkänsla! :)
 
Det vi lär oss på utbildningen är i korta drag det som följer. Citatet är Per Isdals (norsk psykolog) definition av våld.

”Våld är en handling riktad mot en person som genom denna handling skadar, smärtar eller kränker, får denna person att göra något mot sin vilja eller avstå från något som den vill.”
Våldsformerna brukar delas in i
  • Fysiskt våld
    Exempelvis örfilar, dra i håret, knuffa, hålla fast, sparkar, slag mot kroppen, stryptag med mera)
  • Psykiskt våld
    Hot, kontroll, kränkande och nedsättande ord). Här ingår även latent våld (att leva under risk för nytt våld)
  • Sexuellt våld
    Påtvingade sexuella handlingar, våldtäkt)
  • Materiellt våld
    Förstöra inredning, dagböcker, foton med mera)
  • Ekonomiskt våld
    Tvingas skriva under handlingar, får ej förfoga över egen ekonomi)
  • Försummelse
    Gäller främst äldre och personer med funktionsnedsättning och handlar om att medvetet ge felaktig medicinering, bristande hygien, lämna utan tillsyn med mera).
 
Det vi lär oss på utbildningen är i korta drag det som följer. Citatet är Per Isdals (norsk psykolog) definition av våld.

”Våld är en handling riktad mot en person som genom denna handling skadar, smärtar eller kränker, får denna person att göra något mot sin vilja eller avstå från något som den vill.”
Våldsformerna brukar delas in i
  • Fysiskt våld
    Exempelvis örfilar, dra i håret, knuffa, hålla fast, sparkar, slag mot kroppen, stryptag med mera)
  • Psykiskt våld
    Hot, kontroll, kränkande och nedsättande ord). Här ingår även latent våld (att leva under risk för nytt våld)
  • Sexuellt våld
    Påtvingade sexuella handlingar, våldtäkt)
  • Materiellt våld
    Förstöra inredning, dagböcker, foton med mera)
  • Ekonomiskt våld
    Tvingas skriva under handlingar, får ej förfoga över egen ekonomi)
  • Försummelse
    Gäller främst äldre och personer med funktionsnedsättning och handlar om att medvetet ge felaktig medicinering, bristande hygien, lämna utan tillsyn med mera).
Räknas våld mot djur in i materiellt våld? Annars borde även det räknas som en punkt då det är ett sätt att kontrollera ens partner.
 
Räknas våld mot djur in i materiellt våld? Annars borde även det räknas som en punkt då det är ett sätt att kontrollera ens partner.

Jag tror vi diskuterar det som kontroll/psykologiskt våld. (Det är alltså uppräknat under utbildningen och finns i litteraturen). Just det här är klistrat från operation kvinnofrid men vi använder samma grunder. Det är inte begränsat till det som tas upp.
 
I dag fälldes SVT för dokumentären om Josefin Nilsson med motiveringen att den inkränkte på ÖRs privatliv.

Varför är det så svårt att få tala öppet om det man har varit med om? Genast börjar det pratas om ärekränkning mm. Det är verkligen inte konstigt att kvinnovåld sker i tystnad när det är så svårt att prata om det utan att själv få mer problem :(
 
Detta är en svart dag för kvinnors kamp mot att slippa bli utsatta för mäns våld.

Förutom Josefin Nilsson som nämns ovan så har radiodokumentären om Hästgården fällts av granskningsnämnden https://www.hippson.se/artikelarkiv...rserien-hastgarden-falls-av-granskningsna.htm och Cissi Wallin fälls för förtal av FV.

Jag vet att man kan bli fälld för förtal även om man talar sanning och att det inte handlar om sanningshalten i ett påstående. Det jag reflekterar över är vad som kan hända i förlängningen med kvinnor som uppger att de blivit utsatta för övergrepp och vad det kan ge för praxis för den som berättar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp